Onderdeel van de candidate journey is ook het sollicitatiegesprek. Een sollicitatiegesprek is 9 van 10 keer een setting waarbij de sollicitant aan ene kant van de tafel zit met een 1 of 2 gesprekspartners aan de andere kant, drie kopjes koffie en een velletje papier met het CV. Waarom?  

Relevantie CV 
Wanneer ik als corporate recruitment specialist een manager vraag om haar beste medewerker te beschrijven, volgt er een opsomming van karakter, persoonlijkheid en competenties die aansluiten bij de bedrijfscultuur en de leidinggevende. Het is eigenlijk nooit een verhaal over iemands opgebouwde werkervaring. Het gaat altijd over HOE iemand zijn werk doet! “Jannette gaat echt voor de klant! Ze zorgt er altijd voor dat ze nog even belt of mailt, één of twee dagen na de bestelling, om zeker te weten dat alles goed gaat”. “Karel is m’n beste medewerker omdat hij zo gestructureerd is en daardoor regelt dat iedereen in het team weet wat wanneer gedaan moet worden om de deadline te halen.”
Iemand waarvan z'n vakmanschap in iets maken ligt, is soms niet de beste communicator. Deze vakman kan beter laten zien wat hij kan, dan erover praten.

Doe het eens anders!
Het is veel leuker om te zien en te ervaren hoe iemand is. Dus ga eens iets DOEN in plaats van aan een tafel zitten praten tijdens een sollicitatiegesprek. Ben je niet zo creatief? Je kunt altijd een blokje om wandelen, laat je eens verrassen wat ‘in beweging zijn’ doet met het gesprek.
Hebben jullie teamprestaties benoemd en is op een positieve manier samenwerken binnen het team belangrijk? Laat je kandidaat dan eens een potje voetballen met het team of los als team een realistisch probleem (case) op. Ervaar hoe de kandidaat zich beweegt in het team. Welke bijdrage levert hij? Hoe reageren de teamleden op hem? Realiseer je dat als medewerkers het goed met elkaar kunnen vinden, dit een positief effect heeft op productiviteit en kwaliteit.

Verwachtingen overtreffen 
Is verwachtingen overtreffen van de klant een kernwaarde of gewenste cultuur binnen jouw organisatie? Welke drijfveer zorgt ervoor dat medewerkers dit doen? Is dit 'de beste willen zijn'? Bekijk je kandidaat dan eens tijdens een opdracht pannenkoeken bakken, waarbij de scores van 'de beste pannenkoek’ zichtbaar aan de wand hangen. Merk je aan je kandidaat dat deze bovenaan het lijstje wil komen te staan? Hoe dan? Wat doet, vraagt of laat de kandidaat zien? Misschien merk je na zo’n opdracht dat ‘de beste willen zijn’ minder bijdraagt aan verwachtingen overtreffen dan de kwaliteit ‘samenwerken’. Dat is dan ook een mooie waarneming.

Candidate journey: het kan leuker! 
Natuurlijk helpt dit om je candidate journey te verbeteren én daarnaast is doen veel leuker dan aan een tafel zitten en alleen maar praten en lauwe koffiedrinken. Belangrijker; je ervaart hoe je kandidaat is. Je wilt toch zien en meemaken hoe je potentiële medewerker interacties aangaat met anderen? Het is superleuk om te ervaren hoe creatief jouw kandidaat echt is.

Dit vraagt van jou als gesprekspartner dat je niet alleen met je oren waarneemt, maar al je zintuigen inzet om een kandidaat te beoordelen op geschiktheid. Hoe tof is dat! Je hoeft de woorden achter de woorden niet te zoeken, maar waarnemen en observeren wat iemand doet. Wat voor gevoel iemand overbrengt. Word je blij of energiek van de kandidaat? Heb je gelachen of werd je verrast? En was dit positief of niet?  

Maak van de sollicitatieprocedure een beleving voor jou én je kandidaat om elkaar echt te leren kennen. Dit is altijd een win-win situatie. Je weet daarna behoorlijk zeker of iemand past in de functie. Bij afwijzing zal de sollicitant waarschijnlijk blijvend positief zijn over jouw organisatie, omdat de sollicitatie-ervaring zo bijzonder was. Dit draagt bij aan een goed bedrijfsimago. Eens sparren over de aanpak van jullie candidate journey? Neem contact met me (Laura Reichgelt) op voor een lunchwandelafspraak. :-)

Dit is een blog van Laura Reichgelt van Auxiliumwerkt.

Aantal keer bekeken: 115

Bijlagen:

Plaats een reactie