Bij Pienk, Office Professionals zien we veel verschillende CV’s voorbijkomen. Goede, maar vooral ook veel slechte. Wat is eigenlijk een goed CV?

Een goed CV is maximaal 2 A4-tjes lang, heeft een standaard lay-out en is overzichtelijk. Gebruik titels in je CV:
• Personalia
• Opleiding
• Werkervaring
• Talen
• Overig

* Personalia
Vermeld je NAW-gegevens (voornaam, achternaam, adres), je geboortedatum en contactgegevens (telefoon, vast en mobiel en emailadres). Méér niet (niet of je gehuwd bent, of je kinderen hebt, nationaliteit, etc).

De rest van je CV schrijf je a-chronologisch: je start met het meest recente. Wees hier consequent in!

* Opleiding
Noem alle opleidingen vanaf de middelbare school en vermeld ook relevante cursussen / trainingen (a-chronologisch)

* Werkervaring
Noem de werkgever (a-chronologisch), de functietitel, de periode (maand, jaar – maand, jaar) en de meest relevante details (voor de vacature, niet voor jezelf). Benoem de zaken die voor déze vacature van belang zijn.

Werkervaring die erg van belang is voor de vacature waar je op solliciteert moet je er uit laten springen. Dat kan een vergelijkbare functie zijn of werk bij een vergelijkbare organisatie.

* Talen
Vermeld de talen die je beheerst en de mate daarvan (matig, redelijk, goed, zeer goed, native)

* Overig
Bij overige vermeld je eventuele computerkennis (bijv. MS Office), nevenactiviteiten, overige competenties, hobby’s

Algemeen

Gebruik niet voor elke sollicitatie hetzelfde CV en brief. Schrijf óók je CV naar de vacature waar je op solliciteert en benadruk in het CV de zaken die voor díe vacature van belang zijn. Doe er ook een goede profielfoto bij. Dat maakt het CV ‘warmer’,persoonlijker. En, héél belangrijk: maak geen taal- of spelfouten!

Michel den Daas

Pienk, Office Professionals
www.pienk.nl

Aantal keer bekeken: 474

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Ha Michel,

Leuke opsomming van onderdelen van een goed cv. Hoewel ik het eens ben met de meeste door jou hierboven genoemde onderdelen vraag ik me wel af of je hiermee volledig bent. Wat bijvoorbeeld te doen als je een carriereswitch wilt maken? Kies je dan ook voor a-chronologisch cv? Wat doe je met een gat in je cv? Het onderwerp pasfoto is ook een vrij controversieel onderwerp waar je genuanceerd over kan denken, bijvoorbeeld: wel bij commerciële functies en niet (of naar keuze) bij andere functies. En verder denk ik dat een persoonlijke opmaak (en geen standaard lay-out) van je cv een hele belangrijke manier is om je (verder) te onderscheiden van andere kandidaten.

Leon Keemer
Lifebrander | de site over het cv

Beste Leon,

Dank je voor je reactie.

Of ik helemaal volledig ben, durf ik niet te stellen. Ik vind dat je altijd een a-chronologische volgorde moet aanhouden en ík ben een groot voorstander van een foto. Anderen kunnen daar uiteraard anders over denken. Bij mij, als recruiter, helpt het zeker!

Een persoonlijke lay-out kan en mag, mits deze eenvoudig en overzichtelijk is. Hou het alsjeblieft in ieder geval zakelijk!

Groeten

Michel den Daas
Pienk, Office Professionals

Beste Leon,

Ik denk ook niet dat lukt om in een blog helemaal volledig te zijn. Je kunt boeken vol schrijven over solliciteren en de wijze waarop je je cv opstelt. Ik zelf ga altijd voor relevantie en persoonlijkheid. Hoe is jouw ervaring hiermee als recruiter?

Vriendelijke groet,

Johan

tips voor een aantrekkelijk cv

Hee Johan,

Ik ben geen recruiter maar ik ben mede-oprichter van een website over het cv en we houden ons o.a. bezig met het checken en herschrijven van cv's o.a. voor Intermediair, Stepstone en Monsterboard maar ook voor individuele klanten (sorry voor de sluikreclame, maar ik kon het niet laten ;-).

Relevantie vind ik inderdaad een hele belangrijke, we komen dagelijks cv's van mensen tegen die de vertaling van curriculum vitae (levensloop) erg letterlijk nemen en ook de zwemdiploma's en kerstkado's ;-) vermelden. Ik zie het cv als een visitekaartje waarmee je iemand nieuwsgierig moet maken. Het doel van je cv is immers om uitgenodigd te worden voor een gesprek, het komt namelijk zelden voor dat je meteen een baan scoort met een cv. Dus geef zo veel mogelijk relevante informatie in je cv en prikkel de lezer daarnaast met voldoende wetenswaardigheden over de persoon achter het cv.

groet,
Leon Keemer
Lifebrander | dé site voor je curriculum vitae

Ha Michel,

Helemaal duidelijk! Ik denk dat een competentie cv wel waarde heeft voor starters en mensen die een carriereswitch willen maken.

groet,
Leon Keemer
Lifebrander | dé site voor je curriculum vitae

RSS