De 5 manieren om communicatie in een team te verbeteren

Wil je productiviteit, innovatie of ontwikkeling stimuleren, dan zijn duidelijkheid en communicatie de sleutelwoorden. Je hoort het vast wel vaker: goede communicatie is belangrijk. Maar hoe zorg je er nu voor dat je beter communiceert met je team? Absoluut HR komt met vijf praktische tips.
Voor goede communicatie is feedback erg belangrijk. Wat verwacht je van elkaar en in hoeverre voldoen jullie aan deze verwachtingen? Uit onderzoek van interact blijkt dat 69% van de leidinggevenden moeite hebben met het geven van feedback en 37% geeft aan dat zij bang zijn dat medewerkers feedback verkeerd opvatten.
We zien steeds vaker bedrijfsculturen waarin het geven van feedback de sleutel is om tot een flexibele, dynamische en snel veranderende onderneming te groeien. Juist daarom is het zo belangrijk dat leidinggevenden beter worden in het geven en ontvangen van feedback, maar ook medewerkers onderling hier aan werken.

Tip 1: Houd persoonlijkheid erbuiten
Let erop dat feedback geen kritiek is op iemands persoonlijkheid, maar op iemands gedrag en handelingen. Geef bijvoorbeeld aan dat je vindt dat iemand een taak verkeerd heeft opgepakt, maar zeg niet dat iemand koppig is en veel fouten maakt. Mensen hebben vaak de neiging om kritiek verkeerd op te vatten, dus zorg ervoor dat je laat zien dat je de emoties begrijpt. Praat vanuit de ik-vorm. “Ik heb gezien dat je twee keer bent vergeten een factuur door te sturen”.

Tip 2: Benadruk het positieve
Het doel van het geven van feedback is om ervoor te zorgen dat iemand in de toekomst beter wordt. Benadruk dit dan ook en geef aan waar iemand wel goed in is. Geef dus goed aan dat de feedback gericht is op verbetering en niet om iemand onderuit te halen.

Tip 3: Luister
Mensen zijn minder geneigd naar je feedback te luisteren als ze jou onsympathiek en niet flexibel vinden. Door zelf regelmatig om feedback te vragen kun je dit verbeteren. Geef je aan dat een medewerker regelmatig fouten maakt, vraag dan hoe jij kunt helpen om dit te verbeteren en wat jij anders kunt doen. Als je feedback geeft, geef de ander dan de ruimte om te reageren.

Tip 4: Denk mee
Mensen zijn minder geneigd naar je feedback te luisteren als ze jou niet sympathiek en niet flexibel vinden. Door zelf regelmatig feedback te vragen kun je dit verbeteren. Geef je aan dat een medewerker regelmatig fouten maakt, vraag dan hoe jij kunt helpen om dit te verbeteren en wat jij anders kunt doen. Als je feedback geeft, geef de ander dan de ruimte om te reageren.

Tip 5: Wees specifiek
Aan vage feedback heeft niemand iets. Wees dus zo specifiek mogelijk. Het geven van voorbeelden en situaties waar de ander beter in kan presteren, kan hierbij helpen. Baseer de feedback op feiten en niet op gevoelens , maar blijf beleefd.

Aantal keer bekeken: 252

Bijlagen:

Plaats een reactie