Steeds vaker lees ik berichten met titels als 'driekwart bedrijven worstelt met het vinden van personeel'.
Waarschijnlijk is het dan ook voor de meeste forumbezoekers een herkenbaar beeld dat het lastig is om aan geschikte kandidaten te komen. Daarmee gaat de focus van veel bedrijven al snel naar werving- en selectie. De recruitment budgetten worden verhoogd, marketingcampagnes uitgebreid en er gaat meer geld naar wervingsbureaus.

Zoals de titel van dit stuk al verklapt vind ik het een absurde situatie. Om toe te lichten waarom ik deze mening heb haal ik graag een ander onderwerp aan. Een krantenkop die ik ook steeds vaker tegenkom, is namelijk 'mogelijk watertekort door aanhoudende droogte'. De afgelopen jaren was het vrijwel iedere zomer raak, door meer vraag naar water bestond het risico dat de aanvoer niet toereikend was. Daarbij gaven waterbedrijven ook aan dat het mogelijk was dat er minder water uit de kraan zou komen op tijdstippen dat er veel water werd gebruikt. Om hiermee om te gaan riepen de waterbedrijven op om zuiniger met het water om te gaan.

De reden dat ik de watertekorten aanhaal, is omdat iedereen inziet dat zuiniger met water omgaan de enige oplossing is om het tekort aan aanbod aan te pakken. Toch doen bedrijven precies het tegenovergestelde als het om personeel gaat. Op het moment dat het aanbod aan geschikte werknemers afneemt proberen we met zijn allen de kraan verder open te draaien om toch het laatste beetje binnen te halen. Er gaat meer geld naar recruitment en we intensiveren de wervingsactiviteiten, ofwel we proberen meer te halen uit een toch al schaarse toevoer.

Is dit dan de enige oplossing en vinden we de focus op instroom met zijn allen terecht?
Wie een emmer vol wil laten lopen zal ook moeten zorgen dat er geen groot gapend gat in de bodem zit. Daarmee ben ik van mening dat de focus veel meer moet liggen op retentiemanagement, als geschikt personeel niet vertrekt dan hoeven we ze tenslotte ook niet te vervangen. In plaats van de recruitment budgetten te verhogen zeg ik, kijk nog eens naar onderwerpen als duurzame inzetbaarheid, interne opleiding en zorg dat de koppeling tussen beoordeling en beloning goed is. Probeer het eigen personeel tevreden en gebonden te houden, wie weet hoeven we dan binnenkort niet meer met zijn allen uit een halflege vijver te vissen.

Uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan, maar tips en goede initiatieven zijn altijd welkom, wie weet helpen we elkaar verder!

Aantal keer bekeken: 240

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

De vergelijking met de waterhuishouding is sterker dan je denkt. Daar waar in het (vrij) recente verleden het beleid er vooral op was gericht om het water zo snel mogelijk af te voeren, is men inmiddels overgegaan op een beleid om het (zoet) water zolang mogelijk vast te houden / op te slaan. Over retentie gesproken.

Verder zet het recruitment beleid van de een het retentiebeleid van de ander onder druk. Zou houden we mekaar lekker bezig.

RSS