Met de toenemende snelheid en beschikbaarheid van het Internet komen nieuwe spelers op de markt die bestaande organisaties van hun troon stoten. Denk aan Airbnb, Bunq en Spotify. De gemiddelde levensverwachting van organisaties gaat hierdoor in rap tempo naar beneden. Tegelijk lijken investeringen in ICT toe te nemen om operational excellence tegen lagere kosten te realiseren. Bij die digitale transformatie blijkt de grootste uitdaging niet te liggen bij het voor handen zijn van de juiste technologie, maar bij de adoptie van die technologie.

De CIO zorgt voor implementatie, maar wie zorgt voor de user adoption?

Steeds meer organisaties zijn zich bewust van de noodzaak om juist aan deze user adoption aandacht te geven: het is cruciaal om succesvol te kunnen zijn met de nieuwe technologie. Echter, de afdeling ICT bezit niet de kennis om dit goed te kunnen doen. Die rol lijkt bij uitstek weggelegd te zijn voor HR. In gesprekken die ik met zowel directies als HR voer hoor ik vaak dat zowel technologische als sociale innovatie niet weg te denken zijn in de ontwikkeling van de organisatie. HR is bij uitstek de partner in business die hierin haar rol dient te pakken en echt van toegevoegde waarde kan zijn. Want als de technologie niet goed wordt benut komt het einde va de organisatie alleen maar sneller nabij. HR zal daarvoor echte moeten samenwerken met ICT en de business en haar eigen verantwoordelijkheid moeten pakken. Welke organisaties doen dat al en zijn daar echt succesvol mee?

ICT-organisaties sturen hun sales steeds vaker niet meer aan op het aantal verkochte licenties, maar de mate waarin de eindgebruiker er gemak van ondervindt.

Aantal keer bekeken: 119

Plaats een reactie