Dilemma in arbeidsmarktcommunicatie: ga je voor massa of exclusiviteit?

Nu the war on talent in volle omvang is losgebarsten komt vanzelf de vraag op: hoe werf ik het meest effectief die broodnodige en o zo schaarse talenten?


Grofweg zijn er twee opties om potentiële werknemers te verleiden. Of je gaat zo breed mogelijk de markt op, met als voordeel dat je bereik groot is, al is daarmee het onderscheidend vermogen een stuk kleiner. Of je kiest ervoor slechts een deel van de markt aan te spreken door juist te focussen op elementen die minder voor de hand liggen en niet voor iedereen interessant of verleidelijk zijn. Exclusief maakt namelijk ook aantrekkelijk.

Scherp
Je ziet in arbeidsmarktcommunicatie eigenlijk nauwelijks de keuze voor een scherpe, onderscheidende positionering. Neem bijvoorbeeld de zorg. Nagenoeg alle werkgevers zitten op thema’s als ‘maatschappelijk betrokken’, ‘aandacht’ en ‘ontwikkeling’. Aangezien het merendeel van de werkgevers daarop inzet is er nauwelijks onderscheidend vermogen. Terwijl er meer dan genoeg spannends, interessants, innovatiefs en dus verrassends te vertellen is over diezelfde zorg.
Ik ken bijna geen zorgverlener die inzet op innovatie, robotisering of ict, terwijl ook dát thema’s zijn die het werken in de zorg bijzonder maken. Of kies voor de enorme impact die de zorg heeft op onze maatschappij, de dilemma’s die werken in de zorg met zich meebrengt of het feit dat de zorg in Nederland op een hoog niveau staat. Allemaal bewijsbaar, maar nauwelijks terug te vinden in employer branding.

Onderscheidend
Nee, er wordt steeds weer veilig gekozen voor de weg die alle andere werkgevers óók bewandelen. De vaak zachte, ‘wat-goed-dat-je-voor-de-zorg-kiest’-kant. Met altijd weer dezelfde plaatjes van vrolijke oudjes en blije patiënten. Geen kwaad woord daarover, dat is natuurlijk ook een kant van de zorg, maar opvallend, laat staan onderscheidend, is het allemaal niet.
Met als gevolg dat alle werkgevers er zo ongeveer hetzelfde uitzien. Dat geldt overigens precies zo voor de advocatuur, banken, verzekeraars, ICT en accountancy.
In deze overspannen arbeidsmarkt kun je mijns inziens pas echt winnen als je je als zorginstelling durft te onderscheiden van de rest. Alleen moet je daar natuurlijk wel een beetje lef voor hebben.

Joost Schrage is oprichter van De Zaak van Vertrouwen en specialist positionering en arbeidsmarktcommunicatie

Aantal keer bekeken: 231

Plaats een reactie