Diversiteit binnen bedrijven is al jaren een veelbesproken onderwerp. We zien steeds meer positieve resultaten van verschillende organisaties de kop opsteken die actief geïnvesteerd hebben in diversiteit en inclusiviteit. Dat deze investering loont op veel vlakken is dan ook geen geheim meer voor veel mensen. Maar wat zijn nu precies die voordelen die je als bedrijf kunt ervaren? En waarom zou ook jouw bedrijf in moeten zetten op diversiteit?

Bij DOW Benelux, onderdeel van The Dow Chemical Company, een van de grootste chemiebedrijven ter wereld, geloven ze heel sterk in de kracht van diversiteit. Dit is terug te zien in de diversiteit op de werkvloer: Meer dan 50 verschillende nationaliteiten werken hier met elkaar samen. Succesvol, zo blijkt, want Dow Benelux is een wereldspeler. “Er is namelijk zoveel bewijs om te laten zien dat bedrijven die diversity & inclusion goed hebben, dat die beter presteren”, aldus Anton van Beek, directeur van DOW Benelux.

Een schoolvoorbeeld van hoe diversity & inclusion in de praktijk werkt, is Fabiola Pineda Rincon, chemie-ingenieur bij DOW Benelux. Fabiola kwam tien jaar geleden vanuit Venezuela naar Nederland toe om hier te studeren, en woont en werkt sindsdien in Nederland. Nu spreekt ze de taal uitstekend, geleerd van de mensen om haar heen. Fabiola gelooft dan ook dat ze niet zoveel had geleerd van andere culturen en andere mensen als ze niet met ze had samengewerkt. “Ik werk met Poolse collega’s, een aantal Zuid-Amerikaanse, en ook Amerikaanse en dat is eigenlijk heel leuk”, stelt ze.

Anett Solyomi is als improvement-engineer werkzaam bij DOW Benelux en bevestigt dat diversiteit positieve gevolgen heeft. “Het grootste voordeel is het samenkomen van verschillende aspecten, en samenwerken voor een beter resultaat.”
Met die diversiteit gaat ook een divers denkniveau gepaard, zo stelt Anton. Op die manier kan je niet alleen mogelijke obstakels in de organisatie het hoofd bieden, sterker nog, zo kom je zelfs tot oplossingen wanneer het op mondiale problemen aankomt. “Daarvoor heb je diversity & inclusion nodig”, meent hij.

Anton benadrukt dat diversiteit geen modeverschijnsel is. Hoewel een organisatie winstgevendheid vaak tot doelstelling bombardeert, hoeft het nastreven van winst in een organisatie niet ten kosten te gaan van andere dingen. “Op het moment dat je denkt ‘nou, ik doe het alleen een paar jaar omdat ik denk dat het winst gaat geven’, doe het dan niet. Winst is belangrijk, maar het kan niet alleen winst zijn. Er zijn ook andere elementen die je na wilt laten”.

Door diversiteit groeit de persoon, ongeacht afkomst, geloofsovertuiging, seksuele geaardheid en leeftijd, en zo groeit de organisatie mee. Het investeren in diversiteit & inclusiviteit is dus een onmisbare component.

Aantal keer bekeken: 64

Bijlagen:

Plaats een reactie