Het ontstaan van competentiemanagement werd ooit gedreven door het inzicht dat bedrijven op een andere manier aan de ontwikkeling van medewerkers moesten werken, wilden zij mee kunnen met externe veranderingen waaronder technologische ontwikkelingen, globalisering; outsourcing, off-shoring, individualisering en veranderingen van de arbeidsmarkt.

Gezocht is naar vak-, functie- en taak onafhankelijke vaardigheden die maken dat medewerkers flexibeler en beter inzetbaar zijn. Onafhankelijk van de koers van een organisatie of zelfs de producten en diensten die zij leveren. Klantgerichtheid is altijd handig om te hebben. Plannen en organiseren komt van pas of je nu in de zorg of in een garage werkt. Dat was de gedachte. Met competenties verbind je op abstract niveau de vaardigheden van mensen aan de lange(re) termijn van een organisatie en daarmee aan de concurrentiepositie.

Inmiddels zijn we zo’n 10 - 20 jaar verder en klinken ook andere geluiden.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Aantal keer bekeken: 23