Een vakantie willen omzetten in ziek na half jaar

Een medewerker is begin januari met vakantie gegaan. Op zijn 1e vakantiedag valt hij met skiën en scheurt hij zijn kniebanden. Hij meldt zich niet ziek en komt na zijn vakantie weer werken.
Hij komt vandaag bij mij met een doktersverklaring van 7-1 en wil zijn vakantie omzetten in ziek. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan? Aan de ene kant vind ik inderdaad dat hij ziek was, alleen een half jaar na dato zich ziek melden?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Alvast bedankt.

Aantal keer bekeken: 820

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Bij ons in het bedrijfsreglement staat dat een werknemer die in het buitenland ziek is direct bij terugkeer in Nederland en doktersverklaring dient te overhandigen. Buiten dat dient hij zich direct ziek te melden. Aangezien dit niet is gebeurd is ziekmelding met terugwerkende kracht niet van toepassing.

Wij hebben zoiets ook ooit meegemaakt. We hebben de mw gezegd dat we het heel vreemd vonden om hiermee na een half jaar te komen en we dat ook niet meer relevant vinden maar hem/haar uit coulance de helft van de dagen willen kwijtschelden.

Ik neem aan dat jullie een ziekteverzuim reglement hebben waarin duidelijk vermeld staat hoe te handelen bij ziekte en hoe te handelen bij ziekte in het buitenland. Als in het reglement duidelijk wordt aangegeven wat hij moet doen en hij "vergeet" dit en wil dat dan pas doen na een 1/2 jaar dan zou ik de medewerker mededelen dat hij niet in aanmerking komt hiervoor, aangezien hij feitelijk gewoon het aan werk is gegaan na zijn vakantie en toen niet heeft aangegeven dat hij ziek was. (Vindt het trouwens knap dat een medewerker met gescheurde kruisbanden gewoon aan het werk gaat, maar dat terzijde).

Het kan best zijn dat hij ziek was, maar dan weet je nog niet of hij (volledig) arbeidsongeschikt was. Dat kan immers alleen door een bedrijfsarts worden vastgesteld. Eventueel achteraf wanneer de ziekte tijdens vakantie is opgetreden, direct na die vakantie. Door zich niet ziek te melden, heeft werknemer zich aan deze beoordeling onttrokken en kan hij nu geen claimrecht op ziekengeld meer maken.

Volgens de nieuwe vakantiewetgeving kan er tijdens ziekte ook gewoon vakantie opgenomen worden. Dus neem aan dat hetzelfde geldt voor iemand die op het vakantieadres ziek wordt en op het vakantieadres blijft maar niet dat kan doen waarvoor hij eigenlijk op vakantie ging. Vraag is of de medewerker in dit geval indien hij thuis geweest was ook meteen aan het werk had kunnen gaan. Tevens lijkt het er op dat hij zelf gewoon zijn vakantie heeft uitgediend, zeker gezien het feit dat hij gedurende de periode nooit heeft laten weten dat hem iets was overkomen en direkt na terugkomst aan het werk is gegaan. Dus ik zou de stelling hebben dat hij gewoon vakantie heeft genoten, nog los van hetgeen in ons regelment staat dat de medewerker zo spoedig als mogelijk, b.v. direkt na terugkomst, de werkgever op de hoogte moet stellen en dan ook een doktersverklaring dient te overhandigen. Vervelend voor de werknemer maar mijn inziens komt hij ook nog rijkelijk laat met de melding.

Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik heb hier zeker wat aan gehad in het gesprek met de medewerker.

RSS