Goedemiddag,

Binnen onze organisatie zijn we de autoregeling aan het updaten, deze willen wij bij voorkeur meer eigentijds maken.

Wie kan mij helpen aan een voorbeeld van een eigentijdse autoregeling, waarin verschillende normleasebedragen per functie zijn opgenomen (voor commercie, lijnmanagement en directie) en mogelijk gekoppeld aan auto's met een lagere CO2-uitstoot. Kortom: een matrix van autocategorieen.

Momenteel hanteren wij een normleasebedrag per functie, gebaseerd op 48 maanden en 40.000 km. Wat zijn jullie ervaringen in het toekennen van leasebudget op basis van werkelijke kilometrage?

Indien mogelijk zou ik graag voorbeelden van autoregelingen ontvangen.

Alvast bedankt voor advies/hulp!

Hartelijke groet,

Sylvia Aarts.

Aantal keer bekeken: 762

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Hallo Sylvia,
Ik heb wel een voorbeeld voor je. Wil je mij je e-mail adres even sturen? Dan stuur ik het door.
Groetjes,
Elise
Hallo Elise,

Hartstikke fijn dat je een voorbeeld hebt! Mijn mailadres is sylvia.aarts@coface.nl.

Dank je wel voor je hulp!

Groetjes,
Sylvia.
Je kunt het normbedrag inclusief brandstof hanteren. Als iemand dan een zuinigere, milieuvriendelijke auto rijdt dan pakt dat gunstiger uit voor de medewerker. Een normbedrag gebruik je om geen onderscheidt te maken bij het bepalen van de categorie auto waarin iemand mag rijden per functieniveau. Als iemand vanwege zijn/haar functie meer moet rijden of meer woon/werkafstand heeft, dan zou je deze persoon benadelen als je het normbedrag obv het aantal kilometers gaat aanpassen. Het leasetarief dat de organisatie uiteindelijk echt betaald is wel altijd afgestemd op werkelijke kilometers en daadwerkelijke looptijden. Bij het normbedrag maak je meestal alleen onderscheidt in brandstofkeuze, benzine/diesel afh. van de te verwachten te rijden kilometers.

Binnen mijn organisatie hanteren wij diverse normbedragen per functieniveau. Daarnaast kan de medewerker meestal ook kiezen voor een mobiliteitsbudget (een maandelijks bruto bedrag) waarbij ze zelf een auto hebben.
Beste Sylvia,

Wellicht kan ik je helpen omdat ik als freelance consultant gespecialiseerd ben in wagenparkbeheer en kostenbeheersing hiervan. Ik doe dit nu ruim 6 jaar en heb diverse projecten gedaan op dit gebied bij grote (internationale) bedrijven. Ook de leaseregeling heb ik inmiddels bij een aantal bedrijven "gereviseerd".
Omslagpunt bepalen van benzine/diesel, toekenningscriteria bepalen voor een lease-auto, het "sturen" op de CO2 uitstoot door de leaseregeling hierop in te richten, enz.
Uiteraard heb ik van diverse bedrijven de verschillende leaseregelingen beschikbaar, maar wellicht heb je meer behoefte aan een op maat gemaakte leaseregeling voor jullie bedrijf? In die situatie kan je mij beter even mailen over de eventuele wensen en mogelijkheden. Mailadres: robert@carcosts.nl.

M.vr.gr.

Robert Rijks
Car Costs Consultancy

RSS