Ten behoeve van een discussiebijeenkomst wil ik graag weten of er P&O'ers of managers zijn die ervaring hebben met chronisch zieken op het werk. Wat hadden ze, welke beperkingen leverde het op, hoe is daarmee omgegaan, in hoeverre werden ze gestimuleerd of belemmerd in hun loopbaan, is er gebruik gemaakt van speciale regelingen?
Graag jullie reactie.

Aantal keer bekeken: 161

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Beste Herman,

Wij hebben in het verleden een produktieleider met een ernstige vorm van (chronische) reuma gehad. Zijn kantoor hebben we aangepast op aanwijzen van de arbodienst met een subsibie van het UWV (was toen nog..). In principe had hij de functie van meewerkend voorman, maar wij hebben met hem de afspraak gemaakt dat als hij last had van de reuma, dat hij dan zelf een stapje terug zou doen en geen produktiewerkzaamheden zou uitvoeren. In de verdere uitvoering van zijn werk heeft het nooit enige belemmering opgeleverd. Deze man was verder eigenlijk zelden ziek, en meldde zich ook nooit af. Sterker nog, wij hebben hem als werkgever wel eens naar huis gestuurd omdat wij vonden dat het echt niet meer kon.

Onze ervaring is dat de communicatie tussen werkgever en werknemer en eventueel de arbodienst heel belangrijk is in dit soort gevallen. Niet alleen de officiele gesprekken zijn belangrijk, maar ook even tussendoor informeren hoe het is...

Kijk naar de persoon die ziek en bepaal aan de hand daarvan hoe je met zijn/haar ziekte omgaat. De ene persoon heeft wat meer een luisterend oor nodig, en de ander moet soms even een zetje in de goede (werk)richting.

Succes met de discussiebijeenkomst...

groet Marlene
Beste Herman,

Ik werk zelf als P&O-adviseur bij Diabetesvereniging Nederland. Wij hebben een aantal mensen in dienst die zelf diabetes hebben. Het is zeker zo dat je de ene mens met diabetes niet kunt vergelijken met de andere. De meesten kunnen met hun diabetes prima werken. Voor anderen is het werken met diabetes minder gemakkelijk. Het hangt ook van het soort werk af wat je doet. Wij hebben een folder "Diabetes Werkt' ontwikkeld waarin wij mensen met diabetes tips geven over het werken met diabetes en hoe daarmee om te gaan op de werkvloer. Als je daarin geinteresseerd bent dan kan ik je deze toesturen.

Succes met de bijeenkomst!

Met vriendelijke groet,

Gea van Nimwegen

RSS