In “Eat, move, Sleep” beschrijft Tom Rath het effect van eten, bewegen en slapen op onze gezondheid. Door zijn eigen ziekte heeft hij zich meer dan 20 jaar verdiept in alles wat je zelf kan doen om zo gezond mogelijk te leven. Hij komt in dit boek met negentig adviezen. 

Tom Rath

Tom Rath heeft verschillende bestsellers geschreven. Hij is senior wetenschapper en adviseur bij het Gallup instituut. Hij doceert aan de University of Pennsylvania.
Tom is vice voorzitter geweest van de VHL kanker research organisatie. Von Hippel-Lindausyndroom (VHL) is een zeldzame erfelijke ziekte. Bij VHL kunnen verschillende gezwellen ontstaan op meerdere plaatsen in het lichaam. Deze gezwellen kunnen goed- of kwaadaardig zijn. Ze kunnen tegelijk ontstaan of na elkaar in de loop van de tijd. Op 16 jarige leeftijd werd bij Tom VHL geconstateerd. Sindsdien zorgt hij dat hij alles weet en doet wat in zijn macht ligt om zo gezond mogelijk te leven.

Zijn adviezen

De adviezen die Tom geeft zijn aanpassingen aan je dagelijkse routine. Het zijn vaak kleine, simpele en haalbare doelen. Hier volgen er een aantal:

Gezond eten

  • Identificeer wat de gezondste elementen zijn in de maaltijden die je wel eens hebt geprobeerd. Bouw deze elementen in, in je normale eetpatroon.
  • Zet het gezondste eten (bijvoorbeeld fruit) zichtbaar op ooghoogte en verberg snoep en koek achter een kastdeur.
  • Drink je thee of koffie een week zonder suiker of zoetje. Na een week mag je weer aan de suiker of het zoetje. Je zult merken dat je niet meer wil.
  • Begin in de supermarkt bij het gekleurde fruit. Pak er veel van.
  • Vervang de chips, crackers en snacks door noten, zaden, appel en wortel.
  • Kies een gezonde snack en zorg dat je deze bij je hebt, waar je ook heen gaat. Als je dan honger krijgt onderweg, dan ga je niet voor de ongezonde snelle snack.
  • Eet rustig. Neem er minstens 20 minuten voor.
  • Geef de mensen om je heen complimenten als ze gezonde keuzes maken.
  • Check het eten in je keuken en gooi wat zaken weg die ongezond zijn.
  • Begin de maaltijd met de gezonde ingrediënten op te eten en eindig met de minst gezonde onderdelen.

Gezond bewegen

  • Start de dag met het inplannen van iets actiefs.
  • Elimineer een uur stoel-tijd van je dagelijkse routine.
  • Bedenk een manier hoe je kunt werken zonder te zitten. Start er direct mee.
  • Sta op, beweeg en stretch elke 20 minuten.
  • Kies een manier hoe je je dagelijkse beweging gaat meten (GPS, telefoon, horloge, fitness tracker).
  • Zet 10.000 stappen per dag.
  • Beweeg in de ochtend. De snellere bloedsomloop zorgt dan voor een beter humeur en hersenkracht gedurende de hele dag.
  • Neem elke dag een lunchpauze van 30 minuten.
  • Zorg dat je elke dag minstens 5 minuten buiten doorbrengt.

Gezond slapen

  • Slaap langer om de volgende dag meer energie te hebben
  • Zorg dat je gedurende de dag onder fel (dag)licht werkt. Dim de lichten in de avond en zorg dat je slaapkamer helemaal donker is ’s nachts.
  • Sta elke dag rond dezelfde tijd op zodat je interne klok goed blijft staan.
  • Ga na wat je de meeste stress bezorgd en maak een plan om van de stressbron af te komen.
  • Zorg voor zo weinig mogelijk kunstlicht als je gaat slapen. Met name licht van een tablet en telefoons remt de slaapbehoefte. Neem ze dus niet mee naar de slaapkamer.
  • Houd je slaapkamer koel. Je slaapt beter als de temperatuur een paar graden lager is dan in de woonkamer.

Oordeel 

De adviezen zijn gebaseerd op dingen die we vaak wel weten. Zo weten we wel dat fruit gezond is.  Maar toch is het advies om in de supermarkt te starten met het inladen van veel fruit, simpel en te doen. En, als je het eenmaal in huis hebt, en zichtbaar in een fruitschaal legt, komt het wel op. Zo maakt Tom goede voornemens haalbaar.

Het boek leest heel makkelijk. Je wordt tijdens het lezen gemotiveerd om telkens een advies te kiezen en uit te proberen. Het werkt erg goed. Ik ben er echt gezonder door gaan leven. Zo heb ik een stappenteller gekocht en loop veel meer dan voor dat ik het boek had gelezen.  Ook kook ik gezonder en daar profiteer ik niet alleen van maar mijn hele gezin!

ISBN 9781939714022 | Paperback | 246 pagina’s | Missionday | 2013

Drs. Patricia de Wit MSc. is coach en heeft haar eigen bedrijf Patricia de Wit Coaching. Zie www.patriciadewit.com. Zij schreef boeken over beoordelen, ontwikkelen en belonen en blogt over persoonlijke effectiviteit.

Aantal keer bekeken: 129

Plaats een reactie