Evaluatiemomenten in arbeidsovereenkomst rechtsgeldig?

Een opdrachtgever wenst in een tijdelijke arbeidsovereenkomt voor de duur van een langdurige studie (3/4 jr) met een benoemde einddatum, een aantal evaluatiemomenten op te nemen waar bij sprake van disfunctioneren afscheid genomen kan worden.

Heeft iemand hier ervaring mee en is dit wel rechtsgeldig?

Alvast dank voor de reacties, Lieke

Aantal keer bekeken: 597

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Een voorwaardelijk einde arbeidsovereenkomst (bijvoorbeeld bij vervanging van een zieke medewerker) is rechtsgeldig wanneer deze objectief kan worden vastgesteld. "Disfunctioneren" gaat daar waarschijnlijk niet aan voldoen omdat de vaststelling daarvan nogal subjectief kan zijn. Bij aantoonbaar disfunctioneren met een goed dossier ter onderbouwing, staat de gang naar de kantonrechter open. Helaas tegenwoordig met beroepsmogelijkheid, dus met de nodige onzekerheden.

Het lijkt mij niet rechtsgeldig. Feitelijk heb je het over een eenzijdige opzegging van de arbeidsovereenkomst door werkgever. Wellicht is werknemer bereid om op dat moment een en ander middels een vaststellingsovereenkomst af te handelen? Of is één en ander vast te leggen in een overeenkomst van opdracht? Hier zitten overigens nog wel de nodige haken en ogen aan.

Hartelijk dank heren, jullie bevestigen mijn standpunt. Wilde graag even checken omdat werkgever blijft aangeven dat in geval van een langdurige studie er nu eenmaal evaluatiemoment afspraken mogen zijn en hij wil daar de consequentie van in de Tijdelijke AOV vastleggen. Normaal gesproken zou je dan een Tijdelijke AOV aan kunnen gaan t/m evaluatie datum maar door de nieuwe wetgeving wordt dit nu lastig.

Bij speciale studie's zoals PHD mag je nog wel een tijdelijke AOV aangaan voor in 1x de duur van de studie maar die kan 3 a 4 jaar zijn. M.I. kun je nu alleen via disfunctioneren cq. niet voldoen aan de opleidingsvoorwaarden afscheid nemen.

Ik zal je suggestie ook nog eens onderzoeken Jordy t.b.v. voorwaarden van de PHD studie...

Bedankt tot zover ;)

Dit kan wel, als je de ontbindende goed formuleert en baseert op de behaalde cijfers en dit door een onafhankelijk instituut wordt getoetst.
Zie de bekende Albert Hein uitspraak recent: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBNHO:2015:3205

@Monique; klopt, maar dan gaat het dus over het behalen van (deel)studieresultaten als voorwaarde. Heeft niets te maken met "disfunctioneren" waar in de casusvraag naar wordt verwezen. Een niet behaald studieresultaat kan een ontbindende voorwaarde zijn en het maakt dan niet uit of dit resultaat niet is behaald door er met de pet naar te gooien of omdat de student wel zijn best heeft gedaan maar het gewoon niet blijkt aan te kunnen.

Ja, dat geef ik dus aan.

Dank Monique en Ruud voor deze specifieke waardevolle aanvulling :)

RSS