Goede voornemens voor 2020? Bedenk een jaarthema; dat werkt veel beter

De laatste weken van 2019 zijn begonnen. We gaan afronden, feest vieren en opnieuw beginnen. Het jaar 2020 staat klaar met 366 nieuwe dagen. Hoe ziet 2020 er voor jou uit? Heb je al een lijstje met goede voornemens gemaakt? Ga je gezonder leven? Wil je van baan veranderen? Ga je aan een nieuwe baan beginnen?

Goede voornemens
Mooi om deze plannen concreet te maken, lijstjes te maken en hier dan aan te werken. Hoe groot is de kans dat in februari deze voornemens alweer op de achtergrond zijn geraakt? Het vergt discipline en veerkracht om op deze wijze goede voornemens uit te voeren.

Wat is jouw jaarthema?
Voor mij werkt het al een aantal jaar beter om te werken met een thema voor het nieuwe jaar. Aan de hand van twee vragen bedenk je een thema in een woord of paar woorden waar 2020 over gaat. Welke onderwerp is voor jou van belang in 2020 en waar ging 2019 niet over? Uit de antwoorden bedenk je dan een passend woord. Schrijf eerst een paar woorden op en ga daarna aan de slag met een soort van slagzin. Bevraag anderen in jouw omgeving om met je mee te denken.

Ook goed voor een bedrijfsplan
Dit concept werkt natuurlijk ook goed voor bedrijfsplannen, teamplannen of je eigen POP. Aan de hand van een thema kan je de plannen voor het komende jaar ophangen. Een jaarthema is dan een prachtige richtingwijzer of kompas voor alles wat zoal langskomt. Het is als het ware het kader waarbinnen de keuzes voor 2020 gemaakt worden.

Praktische tips voor het kiezen van een jaarthema:

* beantwoord de volgende vragen en schrijf de antwoorden op; waar mag 2020 over gaan? Waar ging 2019 niet over?

* schrijf woorden op die energie geven, enthousiasme bevatten en bewegen;

* als de woorden bij je resoneren dan zit je goed; kies om te beginnen een woord en herkauw deze woorden een poosje;
* als je jouw thema hebt, visualiseer jouw slogan dan. Maak een tekening, schrijf een gedicht of zoek een toepasselijk lied erbij;
* toon het thema duidelijk op de muur van je afdeling, op je screensaver van je laptop of mobiel.

MovE ON
Mijn eigen jaarthema voor 2020 is MovE ON. Het nieuwe jaar gaat over doorgaan en voorwaarts denken. De letters M en E zijn bewuste Hoofdletters omdat
ik vooruit wil gaan vanuit het centrum van mezelf. Ik sta aan om werkgeluk bij alle bedrijven in Nederland onder de aandacht te brengen. Ook heb ik een tekening gemaakt met deze slogan en een van mijn favoriete zangers, George Michael, heeft een heerlijke lied met de titel Move On. Dat is mijn lijflied voor 2020!

Ik ben nieuwsgierig of binnen jouw bedrijf wordt gewerkt met een thema, wat zijn de uitwerkingen hiervan? Ook wil ik graag weten wat jouw jaarthema is en wat jij verwacht van 2020? Laat je het weten onder dit bericht?

Simply Happy at Work is dé expert op het gebied van Werkgeluk. De missie van Simply Happy at Work is "Nederland is één werkgelukvloer voor iedereen in 2022".
Ben je nieuwsgierig en wil je meer weten over werkgeluk en wat het voor jouw bedrijf, afdeling of team kan doen? Mail dan naar info@simplyhappyatwork.nl of ga naar de website van Simply happy at work.

PS Op de oneven zaterdagen geeft Martine Behrens de workshop "Creëer je eigen Werkgeluk" bij de Bewustzijn School in Amsterdam. De eerstvolgende les is zaterdag 21 december a.s. van 11.30 tot 13 uur. Meld je hier aan en reserveer jouw eigen plek.

Aantal keer bekeken: 46

Plaats een reactie