Het hele land gezond aan het werk? Met deze eenvoudige ergonomietips is dat een koud kunstje

Het is drie uur ’s middags als de hoofdpijn weer op komt zetten, de lettertjes op het scherm wazig worden en je concentratievermogen een flinke duik maakt. Als dit herkenbaar klinkt, is de kans groot dat je houding en werkomgeving de oorzaak zijn van je dagelijkse klachten. Jaarlijks neemt 25 procent van de medewerkers in Nederland ziekteverlof op als rechtstreeks resultaat van gezondheidsproblemen, zo blijkt uit onderzoek van Fellowes. Medewerkers kampen met pijnlijke schouders en polsen en met nek- en rugpijn. Door deze klachten blijven ze gemiddeld twintig dagen thuis in een periode van 12 maanden. Dat is bijna een hele maand! Met de volgende 7 tips zorg je ervoor dat je vanaf nu ergonomisch verantwoord werkt en dat ongemakken en pijn worden verlicht.
Tip 1: Houding, houding en nog eens houding
Of je nu thuis of op kantoor werkt, een slechte lichaamshouding is oorzaak nummer één van zeurende pijnen in je lichaam. Door je werkplek zo in te richten dat rugspanning wordt voorkomen, druk op de polsen wordt vermeden en de spanning in je nek wordt verlicht, kunnen al je klachten snel verdwijnen. Een ergonomische bureaustoel is hierbij een belangrijke investering: via een goede rugsteun wordt je gestimuleerd een rechte houding aan te nemen. Een handige steun om je voeten op te zetten, verbetert vervolgens de gehele doorbloeding in je lichaam. Ook voor je polsen en nek zijn er tal van producten en accessoires die pijn elimineren. Denk hierbij aan een comfortabele polssteun, speciale muis en een laptop- of tablethouder.
Tip 2: Dump de muis en stel sneltoetsen in
Een speciale muis en gel polssteun verlicht de druk op je polsen enorm, maar om ook het geswitch tussen muis en toetsenbord te reduceren kun je sneltoetsen installeren. Zo heeft je pols niet alleen minder te verduren, maar kun je ook stukken sneller werken. De sneltoetsen kun je veelal zelf één voor één instellen op je computer, maar er bestaan ook voorgeprogrammeerde applicaties en trainingen voor, zoals Exmouse en Sneltoetsen.
Tip 3: Het ideale werkstation - thuis en op kantoor
Een airconditioning die de hele dag door veel te koude lucht zit te blazen, kleine ramen die weinig natuurlijk daglicht binnen laten, afleidende achtergrondgeluiden en een muffe lucht die in de hele ruimte hangt; het zijn de perfecte ingrediënten voor hoofdpijn en vermoeidheid. Een gezonde werkomgeving creëren stopt dan ook niet bij het plaatsen van een goede bureaustoel, stabureaus en wat planten. Luchtreinigers, een goede akoestiek, voldoende licht, stilte- en loungeruimtes en speciale werkplekken waar je kunt bellen en vergaderen zorgen voor een stressvrije ambiance.
Tip 4: Maak een ommetje - of loop een halve marathon
Een menselijk lichaam is er niet op gemaakt om de hele dag door te zitten: je lichaam raakt vermoeid door het aannemen van dezelfde houding en het is slecht voor je bloedcirculatie. Het is daarom verstandig om de zoveel tijd even te gaan lopen. Dit zal je lichaam goed doen, maar ook je geest. Een andere omgeving stimuleert je hersenen en bevordert het bedenken van nieuwe ideeën. Als hulpmiddel bestaan er speciale applicaties en programma’s op de computer die je een seintje geven of middels een pop-up zeggen dat je achter je computer vandaan moet. Als je op Google zoekt op ‘workout achter je bureau’ komen er tevens tal van handige oefeningen. Ten slotte is sportieve lichaamsbeweging na werk ook zo goed als een must. Pak niet de bus of de auto maar de fiets naar werk of stap eerder uit om het laatste stukje te lopen. Minimaal een half uur bewegen per dag maakt je zo een gelukkiger mens.
Tip 5: Gun je ogen wat rust
Hoofdpijn en vermoeide ogen lijden geheid tot concentratieverlies. De hele dag maar naar je beeldscherm staren is dan ook vragen om problemen. Gun je ogen zo nu en dan wat rust en je zult met herziende blik je werk kunnen hervatten.
Tip 6: Food for thought: gezonde voeding
Het is een inkoppertje, maar een gezonde etensstijl doet toch echt wonderen voor je lichaam. Door genoeg water te drinken zorg je dat je goed gehydrateerd blijft waardoor je hoofdpijn geen kans geeft. Een stevig ontbijt biedt je in de ochtend de kickstart die je lichaam nodig heeft en door gezonde snacks en een gevarieerde lunch zorg je ervoor dat je de gehele dag genoeg energie hebt zonder aan te komen.
Tip 7: Op tijd naar huis
Niet genoeg slaap betekent vaak naast een slome start op werk ook problemen voor je gezondheid. Om toch nog wat energie te krijgen kun je ook op werk een half uurtje de ogen toe doen. In Japan doen ze dit al jaren met groot succes: een snelle powernap tussen de middag en de werknemers zijn weer een stuk productiever. In Nederland is deze vorm van bijtanken nog niet geaccepteerd. Toch komen er steeds meer onderzoeken over de voordelen van speciale rust- en loungeplekken. Te hard en te lang doorwerken, werkt namelijk alleen maar averechts. Door je tijd effectief en efficiënt in te plannen, kun je er voor zorgen de belangrijkste taken in volste concentratie te klaren. Meer werken en overuren maken, betekent namelijk niet dat je ook daadwerkelijk meer werk kunt verrichten. Ga dus ook op tijd naar huis, zodat je ook kunt ontspannen. Dit vermindert stress en verbetert je gezondheid.

Aantal keer bekeken: 233

Plaats een reactie