Hulp voor collega's ongeneeslijk zieke medewerker

Een van onze medewerkers is ongeneeslijk ziek en gaat zienderogen achteruit. Wij merken dat directe collega's het hier steeds moeilijker mee krijgen en willen ze ondersteunen in de omgang met de ziekte en de gevolgen hiervan. De bedrijfsarts heeft een bedrijfsmaatschappelijk werker voorgesteld. Heeft iemand nog andere ideeen?

Aantal keer bekeken: 1101

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Op de eerste plaats kun je het aan de collega's zelf vragen waar zij behoefte aan hebben. Hebben ze behoefte aan mentale/psychische ondersteuning dan is een goeie maatschappelijk werker , een HRM-adviseur (daarvoor deels vrijgemaakt) of een therapeut een goede oplossing.

@Riek: wat voor therapeut doel je op? Een psycholoog?

Beste Danielle,

Ik weet niet om wat voor ziekte het gaat, maar je zou eens contact op kunnen nemen met care for cancer (www.careforcancer.nl). Dit is een stichting die zich bezig houdt en advies geeft aan werknemers/werkgevers die met kanker te maken krijgen. Zij zullen je vast verder kunnen helpen, want hebben vaak met dit verschijnsel te maken gehad. Zelfs in het geval dat het niet deze ziekte betreft, zullen ze je vast kunnen vertellen hoe je dit intern kunt opvangen, en wat voor soort externe hulp daarbij aan te bevelen is.

Sterkte, ook voor jou, want jij moet als HR'er ook nog de zakelijke component in de gaten houden en dat is niet makkelijk als je hart bloed omdat het zo'n verdrietige situatie is.

Cobi

@Cobi: bedankt! Ik zal eens contact met hen opnemen.

Dit is meestal de tijd om over te gaan tot een afkeuringstraject. Hoe moeilijk ook. In dit soort situaties, wanneer er geen kans op genezing is, is dit met de verzekering over het algemeen goed te regelen.

Het bedrijf is een bedrijf. Wanneer de medewerker niet meer mee kan komen is het tijd om dat onder ogen te zien. Dat is sociaal. Naar medewerker en collega's.

Praten, praten, praten, praten en nog eens praten. De therapeutische waarde daarvan voor alle betrokkenen kan niet worden overschat. In feit is dat ook de oplossing die de bedrijfsarts heeft voorgesteld. Wat denk je dat die maatschappelijk werker gaat doen? Praten. En voor de goede orde: het belangrijkste onderdeel van die gesprekken is het (actief) luisteren. Wanneer mensen hun verhaal kwijt kunnen en zich begrepen voelen, dan voelen ze zich gesterkt.

Ik zie dat je in een "doe" werkomgeving zit. En dan nog wel in Rotterdam (niet lullen maar poetsen). Vaak is er in dergelijke bedrijven geen "praatcultuur". In principe een goede zaak, maar in deze situaties kan het inderdaad een probleem vormen. Sterkte!

Beste Daniëlle,

In februari dit jaar publiceerde ik een artikel hierover in Personeelbeleid. Enkele quotes:

  • Werkgevers hebben geen idee hoe om te gaan met terminaal zieke medewerkers. Maar ook voor terminaal zieke medewerkers is goed werkgeverschap een verplichting. Handvatten hiervoor zijn er zeker.
  • Erkenning door de werkgever voor de goede prestaties van de terminaal zieke werknemer, gebeurt bij uitstek in een persoonlijk gesprek.:
  • Voor medewerkers is het belangrijk om verbonden te blijven met de terminale zieke collega. Zij zijn ook nabestaanden.

Bron met link naar het hele artikel: www.verliesenrouwophetwerk.nl. Op deze site staan veel meer artikelen en is veel meer informatie beschikbaar.

RSS