Plóp!

"Hire character, train skills."


Op 11 mei 1615, vandaag exact 400 jaar geleden, brouwde Willem Neerfeldt uit het Achterhoekse Groll (Groenlo) het eerste Grolsch bier. 400 jaar karakter luidt de pay-off vandaag, maar onder het grote publiek wordt Grolsch nog altijd geassocieerd met vakmanschap is meesterschap.

Karakter en vakmanschap… twee aspecten die in ons vak van selecteren en ontwikkelen een belangrijke rol spelen. Op karakter kun je selecteren, vakmanschap kun je trainen. Niet andersom. Toch zijn veel organisaties nog altijd gek op sollicitanten met ervaring in hun vak of branche. Dat lijkt zekerheid te geven. In de praktijk zien we dat mensen worden aangenomen op opleiding en werkervaring, maar wanneer ze worden ontslagen is dat vrijwel altijd om karakter en gedrag. Kennis en ervaring kun je bijscholen. Eenmaal gevormd en uitgehard is karakter nauwelijks te kneden.

Ook het karakter van Grolsch is in 4 eeuwen niet veranderd. Dezelfde krachtige smaak, gebrouwen uit dezelfde gist-stam, de puur natuurlijke ingrediënten, het zuiverste water en geen enkele kunstmatige toevoeging. Zelfs de traditionele beugelfles is gebleven. Ook toen de kroonkurk in 1889 werd uitgevonden, ook toen Grolsch het predicaat Koninklijk kreeg, ook toen het bedrijf van Groenlo naar Enschede verhuisde. Wat zich natuurlijk wel continu vernieuwde was het team: de brouwmeesters. Neerfeldt leidde zijn schoonzoon Peter Cuyper op, die later zijn kennis en ervaring weer deelde met zijn opvolgers. Zo werd het vakmanschap elke keer doorgegeven aan een nieuwe generatie brouwers en bleef het unieke karakter behouden. Vandaag feliciteren wij dit karakteristieke bedrijf uit Oost-Nederland, met haar 400 jarig bestaan. Organisaties die ook zo oud en succesvol willen worden adviseren we: Kies karakter, ontwikkel vakmanschap!

Lees meer

Aantal keer bekeken: 182

Plaats een reactie