De dagen lijken steeds langer te duren. Je komt moe thuis. Je drinkt steeds meer koffie. Je voelt je futloos. Dit zijn symptomen van demotivatie. Je hebt het niet meer naar je zin op je werk. Hoe komt dat en wat doe je er aan?

Er zijn grofweg gezegd drie oorzaken van demotivatie: uitdaging, ruimte en betrokkenheid.

1. Uitdaging

Als het werk te moeilijk of juist veel te makkelijk, dan vinden mensen hun werk niet leuk. Dit is een universeel verschijnsel. Iedereen wil goed zijn in zijn werk, competent zijn, veel weten van zijn vak, goed werk opleveren, steeds beter worden. Als je niet goed genoeg wordt ingewerkt of opgeleid, gaat het na een tijdje vervelend voelen. Ook kan dit gevoel ontstaan als de voorwaarden waaronder je je werk moet doen ervoor zorgen dat je het niet goed kunt doen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je te weinig tijd krijgt.
Andersom geeft ook problemen. Als je je werk te makkelijk kunt doen. Je ervaart een gebrek aan uitdaging en je hebt het gevoel dat je talenten niet worden benut.

2. Ruimte

Je kunt hier ook andere woorden voor gebruiken zoals autonomie, regelmogelijkheden, vrijheid. Waar het om gaat is dat je ruimte krijgt voor je eigen wil, ruimte om eigen keuzes te maken of je eigen gedrag te bepalen. Als het werk te veel gevoel van insnoering geeft, dan raak je gedemotiveerd.

3. Betrokkenheid

Betrokkenheid bestaat uit inhoudelijke vakinteresse en interesse in je collega’s. We hebben allemaal de behoefte aan gezelligheid, wederzijds respect en saamhorigheid. Natuurlijk kun je dit in je privétijd opzoeken, maar we werken te veel uren per week om die tijd zonder betrokkenheid te leven. Werk zonder betrokkenheid demotiveert enorm.

Dan volgen nu enkele tips wat je er aan kunt doen.

  • Bepaal jouw oorzaak van demotivatie. Afhankelijk van de oorzaak werken andere oplossingen/tips.
  • Zorg dat je getraind wordt als het werk te moeilijk is. Vraag om training, opleiding en mentoring bij je werkgever. Werkgevers zijn er bij gebaat dat je je werk goed doet. De kosten voor de opleiding verdienen ze snel terug als je beter presteert. Regel het zelf als de werkgever niet meehelpt. Investeren in jezelf, betaalt zich terug. Op korte termijn zul je weer met plezier naar je werk gaan en op lange termijn ben je beter inzetbaar bij andere werkgevers en in andere functies.
  • Regel beter voorwaarden als je deze als belemmerend ervaart. Er is vaak een oplossing die ook voor de werkgever winst oplevert. Heldere communicatie van het probleem is het halve werk.
  • Als je werk geen uitdaging meer voor je is, denk dan goed na over wat je kunt en wilt. Bespreek het met de werkgever, vraag om een zwaardere functie en om loopbaanbegeleiding. Onderzoek mogelijke andere functies, solliciteer en school je bij.
  • Creëer de ruimte die je nodig hebt. Dit kun je zelf doen. Gebruik hiervoor de Cirkel van invloed”, ben proactief. 
  • Besteed zorg aan je betrokkenheid naar je collega’s. Gezelligheid is niet iets wat je “krijgt”, het iets wat je met elkaar maakt. Als je je anders voelt, een vreemde eend, dan is dat geen enkele belemmering om er bij te horen. Hoe diverser het gezelschap, hoe leuker het kan zijn. Als je aandacht geeft aan anderen, krijg je het automatisch terug. Begin zelf met interesse tonen in je collega’s. 
  • Mist de inhoudelijke betrokkenheid met je vak? Onderzoek dan je interesses en je sterke punten. Misschien kom je tot de conclusie dat je iets anders moet gaan doen.

Drs. Patricia de Wit MSc. is coach in haar eigen bedrijf Patricia de Wit Coaching. Zie www.patriciadewit.com. Zij schreef boeken over beoordelen, ontwikkelen en belonen.

Aantal keer bekeken: 138

Plaats een reactie