Social Media

Dat sociale media steeds meer gebruikt worden mag niemand ontgaan zijn. Vrijwel iedereen is tegenwoordig lid van een of meerdere sociale netwerken als Facebook, Hyves, Twitter of Linkedin. In het begin werd hier met name sociale prietpraat verkondigd en prive foto’s uitgewisseld, nu is het een serieus medium geworden waar mensen kennis en informatie uitwisselen, waar bedrijven en individuen zich presenteren en waar interesses worden gematched.

Lang hebben bedrijven zich afgevraagd wat ze met dit nieuwe medium aan moesten. Binnen klassieke media kunnen bedrijven ruimte inkopen voor advertenties of eigen nieuws publiceren. Binnen sociale netwerksites ligt dat anders. Het bereik is diffuser, minder massaal en anarchistischer. Leden bepalen zelf welke informatie ze toelaten en wanneer ze informatie willen ontvangen. Voor bedrijven de uitdaging om de boodschap onder de aandacht te brengen. Maar het voordeel is dat je als bedrijf kan selecteren wie jou informatie ontvangt, je kan selectiever je doelgroep benaderen.

Tegenwoordig weten veel bedrijven (met name grotere organisaties) ook sociale netwerken in te zetten voor bijvoorbeeld commerciële campagnes of voor de werving van personeel. Vaak gaat het hierbij nog om eenzijdige informatie, eigenlijk een moderne variant op de traditionele advertentie. Sommige bedrijven benutten Sociale media al beter door ook het sociale netwerk zelf in te zetten voor de verspreiding van hun informatie.

Kennis

Wat veel bedrijven nog onvoldoende gebruiken is de kennis die ontsloten is uit data binnen sociale netwerken. Door middel van sociale netwerk analyse kun je een goed beeld krijgen van een individu of bepaalde (peer) groep. Binnen sociale media is bekent wie je bent en wat je doet (je profiel op bijvoorbeeld Linkedin), wat je zoal bezig houdt (bijvoorbeeld Twitter of Blogs) en met wie je verbonden bent. Sociale netwerk analyse gebruikt data uit sociale netwerken om gedrag van individuen en groepen te monitoren en toekomstig gedrag te voorspellen.

Gebruik

Wat kun je als organisatie hiermee? Er zijn tal van mogelijkheden denkbaar. Wat dacht je bijvoorbeeld van marktonderzoek. Geen marktonderzoek met vragenlijsten, maar onderzoek op basis van data. Wie zijn mijn klanten, wat houdt ze bezig en met wie zijn ze verbonden. Dit is allemaal uit sociale media data te halen. Of bij de werving van personeel: hoe en waar kan ik de doelgroep voor een bepaalde vacature benaderen?

Toekomst

In de wetenschap wordt momenteel onderzoek gedaan naar gedrag van mensen op sociale netwerk sites. Hoe liggen verbindingen, wie heeft welke rol in een netwerk (aan verbindingen) en welke invloed heeft sociale media op keuze problematieken? Interessante vragen vanuit sociologisch opzicht, maar ook van belang voor bedrijven om optimaal gebruik te maken van sociale netwerken.

In de toekomst zal het voor iedereen mogelijk zijn om van vrijwel iedereen een profiel vast te stellen op basis van sociale netwerk data. “Big brother(s) watching each other"

Aantal keer bekeken: 161

Plaats een reactie