Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende vraagstuk en wil graag jullie professionele mening over het beste plan van aanpak:

2014: werknemer functioneert niet goed. Eind 2014 wordt er een verbetertraject opgestart. Tijdens dit traject raakt in april 2015 werknemer langdurig arbeidsongeschikt door een auto-ongeluk. In oktober 2015 begint hij weer met re-integreren, maar omdat hij toch al aantal taken niet goed deed, heeft een andere werknemer die gedurende zijn afwezigheid overgenomen (en doet dat goed). Werknemer krijgt een paar van zijn taken te doen, maar doet die niet zo goed, haalt deadlines niet en koppelt zaken niet of niet voldoende terug. Leidinggevende kaart dit wel aan, als verbeterpunt, maar omdat werknemer nog aan het re-integreren is, doet hij dit voorzichtig (en legt niets goed vast).

Werknemer is april 2016 een jaar ziek, maar is al 32 uur gere-integreerd. Helaas gaat het fysiek niet goed met werknemer. Augustus 2016 moet werknemer opnieuw onder het mes. De maanden voorafgaand aan deze operatie gaat werknemer steeds minder presteren. Volgens de Arboarts kan werknemer 32 uur per week werken en is hij dan ook die tijd aanwezig, maar hij levert niet het werk, dat in 32 uur geleverd zou kunnen worden, zelfs rekening houdend met pijnklachten en concentratie. Steeds meer werkzaamheden worden bij werknemer weggehaald. De leidinggevende geeft aan werknemer ook aan, dat hij ontevreden is over het functioneren, maar werknemer wijt dit volledig aan zijn arbeidsongeschiktheid (terwijl hij 32 uur op het werk is - soms wat minder; de laatste 2 maanden meldt hij zich steeds vaker dagje ziek). Ook leidt werknemer met zijn aanwezigheid collega's af en mensen ergeren zich aan hem.

Nu zal werknemer, als hij hersteld is van deze laatste operatie - weer moeten gaan re-integreren, maar eigenlijk is een groot deel van de functie al overgenomen door collega's, die het beter doen. Er is dus eigenlijk geen plaats meer voor werknemer. Ook is het vertrouwen in werknemer weg.

Vraag: wat te doen? Kan ik tweede spoor starten, vanwege deze laatste twee redenen? Het liefst zouden we hem een vaststellingsovereenkomst aanbieden op basis van niet functioneren, maar ben bang dat dat niet gaat..

Dit was een zeer beknopte uitleg van de complexe situatie, ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en hoor graag, wat jullie mening is.
(er zijn wel wat fouten gemaakt in het verleden, maar ik zit hier zelf pas sinds april 2016).

Alvast bedankt,
Karen

Aantal keer bekeken: 1103

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Toch heeft Ruud van Gerrevink helaas gelijk: AO en disfunctioneren lopen hier door elkaar. En dat gaat je of bij de KR of bij het UWV opbreken als je die knoop niet heel strikt uit elkaar haalt!

Beste Jan, bedankt voor je reactie. In principe doen we ook wat Ruud zegt: objectief laten beoordelen wat hij medisch gezien nog kan en daarbij passend werk zoeken, binnen of buiten de organisatie. Aangezien er geen passend werk meer voorhanden is, binnen de organisatie, wordt het dus buiten de organisatie.. Groetjes, Karen

RSS