Een nieuw jaar is weer begonnen. De meeste tellers zijn gereset en staan weer op nul. Misschien een mooi moment om eens na te denken over hoe de gewerkte uren binnen je organisatie worden geregistreerd.

Urenregistratie gebeurt op allerlei manieren. Sommige bedrijven werken met tags die je bij binnenkomst en vertrek langs een apparaat kunt halen. Je kunt de uren handmatig bijhouden in een computerprogramma of er zijn gewoon bepaalde uren dat iedereen verplicht aanwezig is.

Voor sommige functies geldt uiteraard een bepaalde verplichting, bijvoorbeeld als je afhankelijk bent van de openingstijden of voor baliefuncties. Voor de andere organisaties of medewerkers zou het misschien zo moeten zijn als bij zzp’ers. Voor zzp’ers geldt een urencriterium van 1225 uur per jaar om volgens de Belastingdienst als zelfstandige te kunnen worden beschouwd. Je moet immers wel een fors aantal uren in je bedrijf steken als je het serieus neemt.

Vrije invulling van uren
Bij andere organisaties zou je die lijn wellicht ook kunnen doortrekken. Stel je hebt een x- aantal uren per maand of per jaar die iedereen moet halen. Hoe of wanneer je die uren precies draait, is niet zo van belang als je aan het einde van de afgesproken uren die norm hebt gehaald.

Wat je daarmee wint, is dat medewerkers een bepaalde vrijheid en flexibiliteit krijgen bij het indelen van hun werkuren. Uiteraard moet dat soms wel in onderling overleg gebeuren want als er in teams of projecten wordt gewerkt, is het wel handig als iedereen die er moet zijn, op de afgesproken momenten aanwezig is.

Vakantiedagen
Eigenlijk is het systeem ook niet zo onlogisch. Met je vakantiedagen gaat het voor de meeste werknemers ook zo. Je hebt aan het begin van het jaar een x-aantal vrije dagen en hoe of wanneer je die opneemt, is per medewerker weer anders.

Voor menig medewerker op kantoor of onderweg is het niet zo belangrijk wanneer hij/zij precies start ‘s ochtends. Als de doelen maar worden gehaald en afspraken worden nagekomen. Bovendien straalt het systeem uit dat je je medewerkers vertrouwen geeft. Vertrouwen in het feit dat ze hun urenafspraken nakomen. De betrokkenheid van medewerkers kan ook groeien als ze meer verantwoordelijkheid krijgen.

Misschien is dat een aardig voornemen voor het nieuwe jaar. Laat de controle van de urenregistratie van je medewerkers een beetje los en maar kijk wel hoe ze ermee omgaan en wat het oplevert.

Meer weten?
Wil je weten hoe het zit met de kosten als medewerkers overwerken? Sinds 1 januari 2018 gelden er nieuwe regels. Lees er alles over in de gratis whitepaper ‘Hoofdregel: Minimumloon is de ondergrens’.

https://nl.visma.com/blog/minimumloon-is-de-ondergrens/?utm_source=...

Aantal keer bekeken: 78

Plaats een reactie