Ontslag om economische redenen bij zwangerschap

Wie heeft er ervaring met de volgende casus:
- ontslag verleend door UWV voor medewerkers op economische gronden
- 1 van de medewerkers blijkt zwanger te zijn en krijgt daarom ontslagbescherming
- wie heeft er ervaring om het ontslag toch geeffectueerd te krijgen via de kantonrechter en wat waren voor de werkgever de consequenties?

Aantal keer bekeken: 766

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Beste Perry,

Ontslagbescherming is er niet voor niets en economische gronden zijn daaraan ondergeschikt.
Naar de kantonrechter gaan lijkt me dan ook een heilloze weg, maar je kunt altijd een dure advocaat voor jezelf of je client raadplegen. Er is er vast wel een te vinden die de gok wil wagen want de rekening wordt toch betaald.

Maar waarom niet gewoon de rit uitzitten tot na de zwangerschap en dan het ontslag laten ingaan met in achtneming van de bijbehorende spelregels.

Dat zou me "goed werkgeverschap" lijken en is een stuk goedkoper :).

met vr.gr.

Henny van Leusden
Shepherd P&O Services

Henny, ik ben het niet met je eens. zie onder meer deze link.  Hierin staat dat een Kantonrechter wel degelijk een arbeidsovereenkomst kan ontbinden (er staat ook relevante jurisprudentie bij). Dus het hoeft absoluut geen heilloze weg te zijn! De Kantonrechter moet er dan wel van overtuigd worden dat de ontbinding louter om economische redenen gaat, en op geen enkele wijze verband houdt met de zwangerschap. 

@Maarten,

Zo zie je maar weer een mens kan niet alles weten.:) Maarten dank voor de aanvulling ik zal het interesse lezen.

@Perry Sorry voor het verkeerde been, blijf Goed werkgeverschap en dure advocaten in gedachte houden :).

m.vr.gr.
Henny van Leusden
Shepherd P&O Services

RSS