Soms zie je van die reclameborden langs de weg met de tekst ‘Hier had uw advertentie kunnen staan’, of ‘Heb ik uw aandacht?’ of iets dergelijks. Hierdoor besef je weer even dat dat we onbewust toch veel van dergelijke borden zien en lezen.

En dat toont direct aan dat reclame voor een product, merk of organisatie – in ieder geval tot op zekere hoogte – gezien wordt. Die kennis kan je als werkgever goed gebruiken als je op zoek bent naar mensen om je vacatures in te vullen.

Onduidelijke vacatureteksten
Als werkgever is het eerste wat je doet natuurlijk proberen goede vacatureteksten te schrijven. Vaak zijn vacatureteksten niet duidelijk genoeg omdat er vage termen zoals ‘hands-on mentaliteit’ of een ´teamplayer’ in worden gebruikt. Of omdat er teveel jargon wordt gebruikt.

Vacaturesite Monsterboard geeft nog een aantal nuttige tips voor het schrijven van heldere en aantrekkelijke vacatureteksten. Wie zich daar echt in wil verdiepen, kan ook een van de vele beschikbare cursussen volgen.

Kies de goede kanalen
Vervolgens gaat het ook om de kanalen die je inzet om mensen aan te spreken, zoals websites, krant/(vak)tijdschrift, radio/tv of social media. En toch is ook dat nog geen garantie voor succes en dus goede kandidaten.

Om helemaal op te vallen tussen de overvloed aan informatie die we dagelijks op ons af krijgen, moet je proberen op te vallen. Dat kan door iets heel bijzonders te doen, bijvoorbeeld bij een beurs de ingang van de beurshal ‘te versieren’ met de kleuren van jouw organisatie en een oproep voor nieuwe medewerkers of door iets anders.

Probeer een slogan
Sommige werkgevers proberen op te vallen met een slogan. De gemeente Deventer is daar een voorbeeld van. De site van de gemeente is heel saai en nodigt niet bepaald uit om er direct te solliciteren. Daarom probeert de gemeente (jonge) mensen aan te spreken met de slogan ‘Zin in gezeik?’ Kom dan werken bij de gemeente Deventer. Voor die actie is de website ziningezeik.nl gemaakt. De posters schijnen ook op wc’s in horecagelegenheden te hebben gehangen. Dat is wel humor en het valt op.

Als je al goede vacatureteksten, combineert met de juiste kanalen, een treffende slogan en ook eigen medewerkers beloont voor het aandragen van nieuwe collega’s, worden nieuwe talenten vast enthousiast voor jouw organisatie. Kijk voor meer informatie over ‘referral recruitment’ in de gratis te downloaden whitepaper ‘Referral recruitment: zo maak je het tot een succes’.

https://nl.visma.com/hrm/kennisbank-hrm-payroll/hrm-payroll-whitepa...

Aantal keer bekeken: 18

Plaats een reactie