Is een wijziging van 0 urencontract naar een gewone arbeidsovereenkomst met vast overeengekomen arbeidsduur echt een nieuwe schakel in de keten van contracten, ook al valt deze binnen het termijn van een vorig contract. We lopen hier met verschillende medewerkers tegen aan.

Als voorbeeld:

Medewerker start met 0 uren contract op 1 jan 2012 tot 31 dec. 2012 (1e contract)
Dit wordt verlengd voor een jaar, dus tot 31 dec. 2013 (2e contract)
Maar halverwege dit contract wijzigt het naar een contract met vaste arbeidsduur, maar met als einddatum 31-dec 2013 (contract nr ???)
Moet ik dit laatste contract zien als het derde contract of kan ik nog een keer verlengen voor bepaalde tijd?

Het verschil tussen een 0- uren contract en een contract met vaste arbeidsduur is dat de vakantietoeslag in mei wordt uitbetaald en niet direct per maand. De medewerker bouwt vakantiedagen op en heeft een opzegtermijn van een maand. En in zo geval sturen we een nieuwe arbeidsovereenkomst, niet een brief met bevestiging van wijziging van uren.

In de informatie van onze branchevereniging heb ik dit gevonden: Onder “opvolgen” in artikel 7: 668a lid 1 BW wordt verstaan, elke nadien aangegane arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Het maakt daarbij niet uit of de arbeidsovereenkomsten dezelfde of een ander identiteit (=werkzaamheden, functie en/of arbeidsvoorwaarden) hebben.

Maar is van 0-uren naar vaste arbeidsduur toch zo'n verandering in arbeidsvoorwaarden dat ik het toch als nieuwe schakel in de keten moet zien?

Een ingewikkelde vraag, maar ik hoop dat iemand me hier bij kan helpen.

Alvast heel erg bedankt.

Aantal keer bekeken: 362

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Hallo Indre,

In de PW De Gids Vakbase vind je meerdere (arbeidsrechterlijke) artikelen die mogelijk antwoord geven op je vraag. Als je in de vakbase zoekt op 'nul-uren contract' of nul-uren overeenkomst dan vind je o.a. dit artikel 'Oproepcontract, wel of geen arbeidsovereenkomst'. Of dit artikel over de typen oproepcontracten plus alle bijbehorende verplichtingen van de werkgever. En zo zijn er nog een paar te vinden.

RSS