Wie het nieuws volgt, hoort geregeld berichten over een organisatie of website die tijdelijk onbereikbaar is geworden door een Distributed Denial of Service (DDoS)-aanval. Dat is een cyberaanval waarbij er teveel verzoeken tegelijk binnenkomen, met als gevolg dat de server de aanvragen niet meer kan verwerken. Toch gebeurt ditzelfde ongeveer dagelijks met een deel van de medewerkers.

Dat valt in ieder geval op te maken uit de nieuwste cijfers van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 2018, een onderzoek van CBS en TNO onder ruim 60 duizend werknemers van 15 tot 75 jaar.

Bij een DoS-aanval komen er zoveel aanvragen tegelijk op een server dat de machine de verzoeken niet allemaal kan verwerken. Het apparaat bevriest als het ware, een beetje vergelijkbaar met je pc die zo af en toe vastloopt. Bij een DDoS-aanval komen de verzoeken zelfs vanuit heel veel verschillende kanten.

Datzelfde gebeurt dus ook dagelijks bij een deel van de Nederlanders op het werk. Ze krijgen op een werkdag zoveel informatie te verwerken dat ze geen tijd hebben om die informatie te verwerken. Er wordt dan ook wel gesproken van een ‘informatie-overload’. In 2018 had maar liefst 28% van de Nederlanders (2,1 mensen) hier last van. Onder managers schijnt het veel vaker voor te komen (46%) en zeker bij managers in de ICT- en zorgsector (60%).

Bespreek de werkdruk
Die informatie-overload is een punt van zorg want het kent veel nadelige gevolgen. Medewerkers die aangeven last te hebben van een overvloed aan informatie, zijn vaker ontevreden over hun arbeidsomstandigheden. Ook is dankzij die onvrede een groter deel van hen op zoek naar een nieuwe baan.

In een enquête onder medewerkers of een gesprek met medewerkers zou een informatie-overload gemeld moeten (kunnen) worden. De vraag is echter of we dat doen, want mogelijk zijn medewerkers bang om als onbekwaam te worden bestempeld als ze toegeven dat ze de hoeveelheid te verwerken informatie op een dag niet meer aan kunnen. Zorg dus dat het onderwerp bespreekbaar wordt of blijft. Door het probleem vroegtijdig te (h)erkennen, kan je namelijk voorkomen dat medewerkers last krijgen van een burn-out en langdurig uitvallen.

Wil je meer lezen over het herkennen van burn-outklachten en het voorkomen van een burn-out, download dan de gratis whitepaper ‘Tien tips om medewerkers te beschermen tegen een burn-out’.

https://nl.visma.com/hrm/kennisbank-hrm-payroll/hrm-payroll-whitepa...

Aantal keer bekeken: 29

Plaats een reactie