Beste collega's, als HRM Manager ben je onder meer verantwoordelijk voor het bijhouden en opzetten van personeelsdossiers. Nu maakt ons bedrijf uit van een Grieks moeder bedrijf en zij weigeren dit aan mij te overhandigen. Veel geruzie hierover over en weer. In hoeverre ben je verplicht personeelsdossiers hier te hebben? Ik hoor graag jullie mening! Dank jullie wel!

Aantal keer bekeken: 217

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Hoi Annemarie,

Jeetje, dat is lastig zeg!

Gaat het om Nederlandse werknemer, dan geldt het Nederlands arbeidsrecht en moet je in ieder geval om de loonheffingskorting te mogen toepassen, een loonheffingsverklaring hebben. Ook moet je in voorkomend geval kunnen bewijzen, dat je bij indiensttreding de identiteit van de werknemer hebt gecontroleerd, dus een kopie van het identiteitsbewijs moet je in je dossier hebben. Als het Griekse bedrijf dit niet heeft of niet wil geven, dan zul je de werknemers er zelf om moeten vragen het nogmaals in te vullen en in te leveren. Verder hoef je niets in het dossier te hebben.

Het is natuurlijk wel handig om meer informatie van de werknemer te hebben. Ik zou een formulier opstellen en deze door hun allemaal in laten vullen. BSN, NAW-gegevens, bankgegevens, naam en geboortedatum partner en kinderen (in verband met nabestaandenverzekering of - pensioen)en wie te bellen in geval van nood. Deze informatie kan je dan zelf opslaan.

Helaas wordt het wat lastiger met informatie over het functioneren van de werknemer in het verleden. Als het moederbedrijf dit niet wil zeggen, dan betekent dit, dat je op nul moet beginnen met iedere werknemer. Je kan hiervoor startgesprekken aangaan en afspraken maken over doelstellingen voor het komende jaar.

Wat betreft de contracten geldt ook Nederlands arbeidsrecht. Ik hoop dat ze je nog wel informatie willen geven over de datum van indiensttreding en hopelijk ook of ze een contract voor bepaalde tijd hebben...

Ik weet niet of je dit bedoelt, daarvoor was je vraagstelling te algemeen, maar ik hoop je hierbij een beetje geholpen te hebben. Als je hulp nodig hebt hierbij, dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Karen van der Weel
P&O enzo

RSS