Positief afwijzen als onderdeel van de candidate journey

Onderdeel van de candidate journey, oftewel hoe maak ik de belevenis van de sollicitatiereis van jouw potentiële werknemer zo positief mogelijk, is het afwijzen van sollicitanten.

Dit is niet het leukste onderdeel van een wervingstraject, maar wel erg belangrijk. Als je je sollicitant namelijk zo afwijst dat er toch een positief gevoel achterblijft, zal deze sollicitant het gevoel bij jouw organisatie, de bedrijfsnaam en/of het merk positief laden. De afgewezen mens zal zich deze ervaring met jouw bedrijf herinneren als ‘weliswaar jammer dat ik niet ben uitgenodigd of aangenomen, maar gelukkig kreeg ik positieve feedback’. Veel sollicitanten – sla daar het internet maar eens op na – blijven met een kater achter na de afwijzing. En dit vertellen ze graag rond op social media of tijdens verjaardagen.

Positief afwijzen
Mijn collega Atty vertelde me laatst haar sollicitatie-ervaring van 5 jaar geleden. Ze wist het zich nog goed te herinneren, want na veel sollicitaties en standaardafwijzingen, die inhoudelijk vaak niet eens kloppen (vooral aan de ervarings- of opleidingseis wordt vaak wel voldaan), kreeg ze een bijzonder prettige brief van Movacolor uit Sneek. Omdat ze blijf verrast was door de uitgebreide en heldere uitleg in deze afwijsbrief schreef ze er een blog over en deelde dit op social media. Het bedrijf reageerde zelf ook via Twitter en veel websites namen de blog over. Zelfs nu wordt dit blog uit 2013 nog honderden keren gelezen per maand. Dit vertelt ons dat positief afscheid nemen wel degelijk iets oplevert. Atty is nooit uitgenodigd bij Movacolor, maar praat na 5 jaar nog steeds positief over dit bedrijf. Leven de HR-manager!

Wil je weten wat Movacolor toen schreef? Lees dan haar blog De beste afwijsmail.

Blog van Laura Reichgelt van Auxiliumwerkt.

Aantal keer bekeken: 124

Plaats een reactie