Sommige ondernemers zijn succesvol omdat ze gewoon een geweldig idee voor een product of dienst bedacht hebben of omdat ze richten op een specifieke doelgroep of omdat ze bestaande technologie op een nieuwe manier gebruiken.

Een voorbeeld daarvan is een Duits bedrijf dat onlangs een apparaat heeft aangekondigd voor in de auto waarbij je nooit meer met je handen aan de knoppen of aan het scherm hoeft te komen. Het apparaat kan als carkit dienen voor telefoongesprekken, maar je kunt er ook je muziek mee bedienen of de route mee bepalen.

Een ander bedrijf dat ik op internet tegenkwam, is Pramp . Dit is een Amerikaanse dienst waar softwareontwikkelaars, programmeurs en webdesigners zich kunnen aanmelden en waar ze de mogelijkheid krijgen om sollicitatiegesprekken te oefenen. Dit gebeurt live via de webcam met beeld en geluid. Geweldig. Juist die doelgroep die voor een deel bestaat uit nerds, staat erom bekend dat ze niet allemaal even sociaal vaardig zijn.

Oefengesprek
Zouden er meer van dergelijke diensten zijn, waar ook andere beroepsgroepen zich kunnen melden om een sollicitatiegesprek te oefenen? Ja er zijn wel soortgelijke Nederlandse initiatieven (bijv. oefengesprek), maar ik heb er niet één gevonden die het gemak lijkt te bieden zoals de Amerikaanse tegenhanger.

Los van welke website de beste ervaring of mogelijkheden biedt, is het oefenen van sollicitatiegesprekken wel een goed idee. Het blijft namelijk altijd spannend, hoe vaak je het ook al gedaan hebt.

Glim tijdens het gesprek
Een sollicitatiegesprek is ook elke keer anders. Je past het altijd aan en benoemt die zaken die belangrijk zijn voor de organisatie of functie waar je op dat moment solliciteert. Over het algemeen wordt geadviseerd om je succesverhalen te onderbouwen met cijfers en voorbeelden.

Probeer ook vooral jezelf te blijven. “Ik wil iemand met passie zien, iemand die trots is”, adviseert loopbaancoach Freek van Kraaikamp. “De ogen moeten glimmen, de handen moeten tijdens het gesprek bewegen en de stem moet vibreren. En dat kan maar met één ding: vertellen waar je trots op bent. Kies van al die voorbeelden en al die argumenten datgene waar je een warm gevoel van krijgt. Zorg dat je ogen gaan glimmen als je erover praat.”

Om nieuwe medewerkers zich snel thuis te laten voelen en effectief te laten zijn, is ‘onboarding’ belangrijk. Lees er in deze gratis whitepaper over wat het is en hoe je ervan kunt profiteren.

https://nl.visma.com/hrm/kennisbank-hrm-payroll/hrm-payroll-whitepa...

Aantal keer bekeken: 53

Plaats een reactie