Beste collega's,

Wij willen in onze organisatie een reglement gaan invoeren voor het juiste gebruik van Social media (o.a. twitter). Vraag is even of dit een apart reglement moet worden of dat het handiger is dit in het bestaande reglement voor internet- en e-mail gebruik te incorporeren. Wie heeft ook een dergelijk reglement geïmplementeerd in zijn organisatie en hoe heb je dit gedaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Aantal keer bekeken: 769

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Waar je dit ook vastlegt, let er dan in elk geval op dat je wel het juiste vastlegt. Mogen medewerkers tijdens werktijd, via een computer op het werk of via een eigen smartphone zich niet bezig houden met social media, of wil je ook dat medewerkers in privétijd geen negatieve uitlatingen over het bedrijf doen? Dat zijn twee verschillende zaken. Het laatste leg je eerder vast in een geheimhoudingsverklaring, waaraan je kunt toevoegen dat de medewerker geen negatieve of vertrouwelijke uitlatingen mag doen over het bedrijf en het eerste kun je in het internetprotocol opnemen of in huisregels vastleggen.
Een goed begin is een sjabloon van http://socialmedia.policytool.net/ dit is een vrij complete lijst van 'obvious' regels, maar wel goed om als discussiestuk en uitgangspunt te nemen. In het Nederlands vertalen en verder op maat maken voor je eigen organisatie. En mocht dat niet passen, dan is het ook goed om je als organisatie bewust te zijn van wat je NIET wilt regelen.
Ik ben hier zelf ook mee bezig en heb diverse bronnen gebruikt. Op internet is veel te vinden en welke ik zelf erg handig vond is het voorbeeld van de AWVN.

Wij hadden al een beleid voor mail en internet en in mijn voorstel is sociale media een onderdeel geworden van dat geheel. Het is een apart hoofdstuk en de naam van deze policy aangepast zodat het de lading dekt. Wij hebben nu A) mail en internet B) communicatieapparatuur, computers etc en C) Sociale media.

wij moeten nog in de organisatie verder uitrollen, dus daar kan ik je niet mee verder helpen.
Wij hebben 2 aparte protocollen. Deze zijn per 1 januari toegevoegd aan de arbeidsvoorwaardenregeling.
Beste Caroline,

ik zou in ieder geval adviseren om niet teveel vast te leggen, zeker niet datgene wat je niet wilt teveel benadrukken. Social media is er nu eenmaal, net zo goed als mensen met familieleden en vrienden praten.

Ik zou vooral het houden bij tips en trucs en uitleg over hoe het bereik is als je social media gebruikt.

Je gaat er vanuit dat de mensen die bij je werken betrokken zijn bij de organisatie en positief zijn over de organisatie. Daar wil je vooral dat mensen over praten. Geef medewerkers de ruimte om ook eerst intern hun ei kwijt te kunnen als ze niet positief zijn e/o problemen hebben. Zodra die ruimte er is, zal die over het algemeen als eerste worden benut.

Heb verder vooral VERTROUWEN in de mensen en zorg dat ze VERANTWOORDELIJK hebben en krijgen. Dit zijn de 2 sleutelwoorden waar het om draait. Als beide er zijn, hoef je inderdaad ook alleen maar tips en trucs en wat uitleg te geven.

succes.
gr. Sandra
Allen,

Bedankt voor jullie waardevolle reacties, dit helpt ons zeker verder!

Hartelijke groet,
Caroline
Ik vind dit zeker een mooi onderwerp maar vraag me af of het ook breder te trekken is. Hoe gaan jullie namelijk om met medewerkers die hun prive sociale media (Twitter of Hyves pagina) gebruiken om te klagen over de werkgever? Vroeger bleef het bij een klaagzang op een verjaardag of bij de buren op de koffie maar nu kan de hele wereld het lezen.
dus....

RSS