Solliciteren nieuwe stijl! - deel 2

Het solliciteren is de afgelopen jaren radicaal veranderd. Vorige keer zeiden we het al: de meeste vacatures zijn onzichtbaar, het schrijven van een échte brief met CV is een zeldzaamheid geworden en lange CV’s zijn uit den boze. Hieronder drie nieuwe punten om rekening mee te houden.

4. Als kandidaat lig je op straat….
Niet letterlijk natuurlijk. Maar een P&O-adviseur, een recruiter of een manager die een kandidaat zoekt komt van alles en nog wat te weten over als kandidaat zonder dat je dat in de gaten hebt. Voor veel mensen standaardprocedure, nog voordat een kandidaat wordt uitgenodigd: de kandidaat ‘google ‘en’. Wat heeft iemand op het LinkedIn profiel staan, hoe presenteert iemand zich op Facebook, is hij of zij op Twitter actief en wat voor foto’s kun je op Internet vinden. Dat geeft meestal een aardig beeld van wie je voor je hebt. De bijvangst bestaat uit van alles en nog wat. Je recensies op consumentensites, je klassenfoto’s, je blogs, je KvK inschrijving, zelfs de stukjes die je voor het informatieblad van de school van je kinderen schrijft.. Zet Herman Berk op Google en zie wat er uit komt, als je doorgaat voorbij pagina 4 of 5 (ik wist niet eens meer dat ik een hyves-account heb).

Dat betekent nogal wat. Let dus op welke foto’s je op Facebook zet, van welk taalgebruik je je bedient op Twitter en laat de scheldkannonnade op ZooVer achterwege. Zorg voor een zakelijke foto op LinkedIn (niet eentje waarin je in zwembroek uit het zwembad klimt) en zorg dat je profiel en CV consistent zijn/

5. Presentatie is alles
Vroeger zeiden ze het al: een eerste indruk kun je maar één keer maken. Dat klopt nog steeds, maar ook daarin is er iets veranderd. Ten eerste gaat die eerste indruk vaak buiten je om: die wordt gevormd door hoe je op Internet en in sociale media te vinden bent. Ten tweede worden meningen steeds sneller gevormd en vacatures steeds sneller vervuld. Eerste sollicitatierondes die telefonisch of per skype worden geregeld zijn geen uitzondering. Het is ook niet ongebruikelijk om een eerste kennismakingsronde van een kwartier af te spreken: je moet wát als je 150 sol2licitanten krijgt. En bij die 150 sollicitanten zitten minstens 25 geschikte kandidaten zitten. Dus dan moet het wel héél snel duidelijk zijn wie je bent en wat je onderscheidt.
Als kandidaat moet je je oefenen in je presentatie. Geen gladde gelikte praatjes, maar wel kort en to the point kunnen aangeven wie je bent, wat je kunt en wat je onderscheidt van anderen. Met als allerbelangrijkste boodschap: presenteer jezelf overtuigend, maar wél zoals je bent!

6. Áls je van baan verandert … hou rekening met het ergste
De arbeidsmarkt is een aanbodmarkt geworden waarin werkgevers, uit voorzichtigheid en risicomijding, véél doen om een al te vaste verbinding te vermijden. Bovendien kunnen werkgevers voor veel functies kiezen uit een overdaad aan kandidaten, en maken ze daar in de onderhandelingspositie gretig gebruik van.
Zoek je werk, en wil je een goede kans blijven maken, stel je eisen dan niet meteen te hoog. De meeste mensen die nieuw werk zoeken beginnen op achterstand. Hou dus rekening met het volgende: je begint op een baan met een langere reistijd, met een ánder aantal uren dan je wilde, op dagen die je slechter uitkomen, tegen een lager salaris en met een tijdelijk contract. Klinkt dat erg? Ja, een beetje. Maar bedenk: als je het goed doet krijg je na verloop van tijd wel weer voor elkaar dat je het allemaal naar je eigen wensen kunt plooien.

Herman Berk
Bureau Gerritsen

Aantal keer bekeken: 137

Plaats een reactie