Sommige opdrachtgevers willen juist CV schuivers!

Veel gehoorde kritiek op (uitzend)bureaus is dat het CV schuivers zijn. Ik ben het met die kritiek niet oneens, dat is ook vaak zo. CV schuivers zijn bureaus die vooral CV’s aanleveren, zonder een goede selectie te doen. Soms zelfs zonder de kandidaten gesproken te hebben.

Het is echter ook vaak zo dat opdrachtgevers juist CV schuivers zoeken en creëren!

Opdrachtgevers
Opdrachtgevers kiezen vaak voor een bureau vanwege hun gedegen en kwalitatief sterke procedure, maar varen dan toch niet op het advies van de ervaren consultants. En dat is dan zonde, voor dat bureau, maar ook voor die opdrachtgevers zelf. Immers, zo krijgen ze niet de beste kandidaat! En daar was het hen toch om te doen.

Wat gebeurt er?
Opdrachtgevers schakelen regelmatig meerdere bureaus in. Daar is op zich niets mis mee. Maar soms beslissen ze dan toch zelf, puur op basis van de CV’s en zonder overleg met de consultant van het bureau, welke kandidaten ze uitnodigen voor een gesprek. En daar gaat het dan vaak mis. Dat levert vaak niet de allerbeste kandidaat op.

Selectie op basis van CV
Er zijn bureaus die kandidaten puur en alleen voorstellen op basis van hun CV. Dit CV kan wellicht goed matchen met de vacature, maar dat wil niet zeggen dat deze kandidaat de allerbeste kandidaat is voor de functie! Dat weet je pas na een uitgebreid en diepgaand intakegesprek (door een ervaren consultant) en een uitgebreide referentiecheck.

Haast
Op het moment dat er een vacature is, heeft een opdrachtgever meestal haast, de vacature dient zo snel mogelijk vervuld te worden. Daarbij gaat bij de opdrachtgevers vaak snelheid boven kwaliteit. De eerste kandidaten die aangeboden worden door een bureau en die enigszins aan het profiel lijken te voldoen, worden uitgenodigd. Terwijl je het beste resultaat krijgt als je even de tijd neemt voor een goede en gedegen werving en een scherpe selectie. Dat kan over het algemeen niet binnen enkele uren of dagen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat een werkgever kiest voor mindere kwaliteit vanwege snelheid. Wacht toch liever enkele dagen of als het moet zelfs enkele weken op de allerbeste kandidaat. Degene die het verschil gaat maken in je organisatie. Degene die de afdeling naar een hoger niveau gaat brengen!

M
ismatch
Door deze werkwijze en het niet blind varen op de specialisten bij het bureau, blijkt de match vaak toch niet goed (genoeg) te zijn. En dan wordt er vaak toch weer gewezen naar het bureau, dat men daar geen goede match wist te maken. Tja..

Vertrouwen en een relatie
Opdrachtgevers zouden moeten vertrouwen op hun bureau. Vertrouwen dat deze specialisten hun werk heel goed doen. En dus de voorgestelde kandidaten (2 of 3, niet meer) automatisch uitnodigen voor een gesprek. Omdat ze weten dat het uitstekende kandidaten zijn, die perfect passen en dat het alleen nog een kwestie is van die laatste, beste klik. Een kwestie van vertrouwen en samen bouwen aan een goede relatie.

Dán krijg je de allerbeste medewerkers!

Die krijg je niet als je snel-snel CV’s wilt zien van kandidaten die op het eerste oog wel lijken te matchen. Dan creëer je CV schuivers !

Aantal keer bekeken: 112

Plaats een reactie