Te vaak worden beoordelingen ervaren als veroordelingen. Medewerkers verdedigen zich daarom ook regelmatig met de opmerking dat het niet hun schuld is.


Hoe kan het nu dat medewerkers kritiek in een functionerings- of beoordelingsgesprek ervaren als een veroordeling?

  • Mensen vinden het vaak moeilijk om met kritiek om te gaan. En dan helemaal tijdens dit soort formele gesprekken.
  • Kritiek wordt vaak ervaren als kritiek op de persoon, op wie ze zijn.
  • De feedback heeft niet betrekking op eerder gemaakte, heldere, afspraken.
  • De feedback is nieuw en komt als een verrassing. Het is, in de ogen van de medewerker, nooit eerder zo expliciet benoemd.

Wat je eraan kunt doen lijkt simpel:

  • richt je op gedrag en resultaten en niet op de persoon
  • geef feedback op eerder het realiseren van eerder gemaakte afspraken
  • geef gedurende het jaar regelmatig feedback, en spaar het niet op
  • als je in de voorbereiding tot een inzicht komt dat je als feedback zou willen geven, overweeg dan dit uit te stellen tot zich een concreet voorbeeld voordoet en bespreek het dan op een minder spannend moment. Je vergroot de kans op een constructieve reactie.

Test jouw reactie.

Als jouw medewerkster zou zeggen: ”Maar ik had je toch gezegd dat het niet mijn schuld is” hoe zou jij dan reageren? Klik op de reactie die jou het meeste aanspreekt.

1. Wiens schuld is het dan?

2. Het gaat hier niet om schuld, het gaat erom hoe we het oplossen.

3. Nou,…dat heb je nooit eerder gezegd.

4. Je moet niet gaan wijzen naar anderen, maar kijk eerst eens kritisch naar jezelf.

5. Mijn reactie staat er niet bij.

Klik op de reactie die jou het meeste aanspreekt.

Schrijf je hier in, als je vaker dit soort testjes per email wilt ontvangen.

Jan Jacob de Groot
www.beoordelingstraining.nl

Aantal keer bekeken: 277

Plaats een reactie