Wat vinden jullie van social media toestaan op de werkvloer? Toestaan of niet?

Graag jullie mening over dit onderwerp.

Dit naar aanleiding van het rapport "Social media gebruik en de impact op de beleving binnen organisaties". Mocht je dit rapport volledig willen inzien Stuur mij dan even een e-mail.
(o.a. verschil in branches, leeftijdsgroepen, duur, tevredenheid op aspecten m.b.t. samenwerking, plezier en communicatie etc.)

Aantal keer bekeken: 463

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Ik vind deze vraag niet makkelijk te beantwoorden. Aan de ene kant kan je als werkgever waarde hechten aan de mogelijkheid voor je medewerkers om via de sociale media zijn of haar contacten te onderhouden. Aan de andere kan is er natuurlijk een groot risico dat er veel kostbare tijd verdaan wordt aan de privé-contacten maar een nog groter risico huist volgens mij in het feit dat alle chat, ping en status-updates de concentratie aardig kunnen verstoren en de kans op procrastinatie laten toenemen.

Natuurlijk niet. Het versnippert de aandacht en is slecht voor de concentratie. Bovendien vraag ik mij af of al die tweets wel goed zijn voor het bedrijfsimago.

Deze vraag is inderdaad lastig te beantwoorden. Social Media kan een prima instrument zijn om bijvoorbeeld je produkt/dienst/vacatures/vakkennis te delen. Wel kun je een gedragscode met elkaar afspreken over het gebruik en de inhoud van de berichtgeving via Social Media. Gebruik/misbruik daar zit wat mij betreft het verschil.

Social media is een onderdeel van ons leven geworden. Ja: er schuilt een risico in, maar "verbieden" heeft geen enkele zin. Daarmee geef je als werkgever alleen maar aan dat je niet meegaat met je tijd en dat je je medewerkers geen vertrouwen geeft. Beide zijn niet echt goed voor de medewerkersbetrokkenheid. En ...... degenen die enkele jaren geleden internetgebruik op t werk wilden verbieden, roepen waarschijnlijk nu t zelfde over social media. n wat gebeurde er met internet op t werk ......?!
Maar je zal als werkgever wel duidelijk moeten zijn over wat je wel/niet accepteert. Dus: Social media als onderdeel van het introductieprogramma; breidt de gedragscode die je vast al hebt op t gebied van email en internetgebruik uit met een paragraaf over social media. En verder t inmiddels aloude verhaal: managers moeten hun medewerkers ook managen: dus doelen stellen, observeren, prestaties beoordelen, en de discussie aangaan (over wat goed en minder goed gaat).
Social media brengt ook vele kansen: een tweet over hoe geweldig het bij een werkgever is, is sterker dan de tekst van de gemiddelde wervingsadvertentie. Social media kunnen medewerkers in staat stellen problemen op te lossenwaar ze zelf niet uitkwamen enz. enz.
Nee, beste HR-collega's: laten we niet terug gaan in dat hokje van politieagenten en nee-zeggers, maar waarde toevoegen aan onze organisatie door oplossingen voor de inpassing van social media ipv de uitbanning!

Eens, de reflex van....dalijk werken ze niet, dalijk alleen maar prive geneuzel is meer een angst dan iets wat op waarheid is gebaseerd. De waarheid is dat mensen meer werken in prive dan dat zij tijdens het werk privezaken afregelen. Het zakelijk social media gebruik (twitter, fb, linkedin etc) in privetijd vergt bijvoorbeeld 10 keer meer tijd dan privezaken in werktijd af te regelen. Discussie is tweeledig: in welke mate begrens je mensen in 'wat ze mogen aan interactie en communicatie' en 'is de bedreiging realiteit'. Het laatste lijkt me door deze uiteenzetting duidelijk.

Social Media op de werkvloer kan voor toegevoegde waarde zijn. IT, communicatie, HR en Facility aanhaken. Iedereen doet mee, alleen positieve dialogen en intensievere communicatie met samenwerking als doel. Dat zou het doel moeten zijn van bijvoorbeeld een sociaal intranet.

RSS