“Heb je zelf nog vragen?” Deze vraag luidt meestal de afrondende fase van het sollicitatiegesprek in. De recruiter of vacaturehouder heeft het bedrijf en de functie verduidelijkt en jou het hemd van het lijf gevraagd. Op alle vragen heb je zo goed mogelijk antwoord proberen te geven. Bijna opgelucht spiek je even op je lijstje… “Eigenlijk is alles wel aan de orde geweest, verder heb ik geen vragen.”

Domme vragen bestaan niet, want domme mensen stellen helemaal geen vragen.

Zonder goede vragen geef je een redelijk gesprek een rampzalig einde. Als een kandidaat geen vragen heeft, wekt dat de indruk van een gebrek aan interesse of een slechte voorbereiding. En wie zich vergeet voor te bereiden kan zich erop voorbereiden vergeten te worden.

Vragen waarop je het antwoord al weet omdat die op de website van het bedrijf of in de vacaturetekst zijn terug te lezen zijn haast nog kanslozer. Evenals de vraag hoeveel kandidaten er voor de vacature zijn. Uit die vraag klinkt niet je eigen kracht, maar slechts je onzekerheid. Terwijl je juist met één goede vraag meer van jezelf kunt laten zien dan met 1000 goede woorden. Daarom vandaag 5 sterke vragen waarmee je informatie krijgt, interesse wekt en indruk maakt.

1. Wat is dan het allerbelangrijkste om in het eerste half jaar te realiseren?

Tijdens het gesprek zijn de taken en verantwoordelijkheden vast wel aan de orde geweest. Maar wat wordt er nu écht van je verwacht? De vraag laat ook zien dat je actief en succesvol wilt zijn.

2. Wat is de meest gewaardeerde persoonseigenschap binnen deze organisatie?

Organisatiecultuur en werksfeer wordt gemaakt door mensen. Je hoort wat men het liefst ziet in jou als persoon en ook wat de overeenkomst zal zijn met veel van jouw nieuwe collega’s.

3. Hoe zijn succesvolle voorgangers vanuit deze functie doorgegroeid?

Deze vraag geeft je concrete informatie over de ontwikkel- en loopbaanmogelijkheden binnen de organisatie en laat zien dat jij ambitieus bent.

4. Welke vaardigheden mist u nog in het team die u wilt aanvullen met mijn aanstelling?

Je laat met deze vraag impliciet zien dat jij graag van toegevoegde waarde wilt zijn en krijgt zelf ook relevante informatie over het team en wat de organisatie in je zoekt.

5. Hoe zien de komende vijf jaar er voor uw organisatie uit?

Het antwoord op deze vraag geeft je niet alleen informatie over wat je te wachten staat maar ook of de organisatie een sterke toekomstvisie heeft en gericht is op innovatie en ontwikkeling.

Kennis is het juiste antwoord weten, wijsheid is de juiste vraag stellen.

Meer tips

Aantal keer bekeken: 121

Plaats een reactie