Wat werkgevers kunnen leren van de Tour de France 2013

Succes Nederlandse ploegen komt voort uit de visie van Merijn Zeeman (Belkin) en Iwan Spekebrink (Argos). Kan deze visie overgenomen worden door organisaties buiten de sport?

Mens
Een wielrenner is een mens. Dat klinkt heel logisch en toch is juist dit gegeven de afgelopen decennia volledig genegeerd. De onmenselijke druk om prestaties te leveren zorgde voor een cultuur waarin doping de standaard was. Wie profrenner wilde worden, gaf zichzelf weg als kanonnenvoer voor profploegen met schimmige soigneurs en innovatieve veeartsen.
Hoe zit dat met werknemers? Is een werknemer eigenlijk vaak ook niet meer dan een arbeidsbron die de werkgever leegtrekt (Human Resource)?

Topatleten
De menselijke maat is terug in het peloton. Nog steeds vragen meerdaagse koersen het uiterste van renners, maar topatleten leven voor uitdagingen. Juist deze persoonlijke drive van wielrenners wordt gecultiveerd, niet uitgebuit, door moderne teams. Argos wint vier etappes in de TdF, Belkin pakt de zesde plaats in het eindklassement.

Het gaat ons erom dat je mensen niet betaalt voor zestig of tachtig koersdagen in het jaar en om vervolgens te zeggen: ‘de rest van de tijd zoek je het zelf maar uit – Iwan Spekenbrink

One team
Iwan Spekebrink van Argos lanceerde de term ‘1t4i’: One Team, Inspiration, Improvement, Integrity, Innovation. Waarbij ‘One Team’ boven alles staat. Argos traint veel meer samen dan andere ploegen, het heeft zelfs een teambasis in Spanje. Spekenbrink begrijpt dat renners sociale wezens zijn. De individuele componenten van het team (renners, verzorgers, mechaniciens, ploegleiders, communicatiemedewerkers, sponsoren) leveren maximaal rendement wanneer zij een eenheid vormen. Dit geheel wordt samengebonden door een heldere en humane visie, in geval van Argos zijn het slechts vijf letters: 1t4i.

‘Er schuilt altijd een mens achter de sporter. Een mens met onzekerheden, gevoelens, patronen en gewoontes. Inzicht krijgen in dit soort zaken kan een sporter enorm helpen om zich verder te ontwikkelen en zijn gedrag te veranderen.’- Merijn Zeeman

Holistisch
Merijn Zeeman is ooit begonnen bij Argos en werd door team Rabobank overgenomen (tegenwoordig team Belkin). Zeeman is een moderne coach, dit houdt in dat hij net als Spekenbrink voor een holistische benadering van de sporter kiest. Elke renner heeft unieke behoeftes, kwaliteiten en drives. Hierin combineert Zeeman een wetenschappelijke benadering van sport met psycho-sociale inzichten.
Robert Gesink heeft fysiologisch gezien meer aanleg voor etappekoersen dan Laurens ten Dam, maar Gesink voelt zich momenteel prettiger in een knechtenrol. Zeeman geeft Gesink deze ruimte omdat hij als geen ander doorheeft dat renners die zich prettig voelen beter presteren en een impuls geven aan de kracht van het team als geheel.

‘PITS; Persoonlijkheid, Inzicht, Techniek, Snelheid. Maar de meest belangrijke is in mijn ogen ‘Persoonlijkheid’, daar kun je als coach namelijk weinig aan veranderen en het is een bepalende factor’ – Co Adriaanse (toptrainer)

Mismatch
Niet elke renner past in team Argos. Een tragisch voorbeeld van mismatch in een team is de situatie van wereldkampioen Philippe Gilbert bij BMC. BMC is een meer traditioneel georiënteerd wielerteam. Zij hebben een team gebouwd met de focus op individuele kwaliteiten. Gilbert is geen schim van de ‘veelvraat’ die hij was in 2011 bij Lotto. Hij klaagt in het openbaar dat hij zich ‘gemuilkorft’ voelt.

Past een renner in het teamconcept en cultuur? Heb je uberhaubt wel een moderne en efficiënte visie en organisatiecultuur?

‘Het succes van werknemers is 89% afhankelijk van culture-fit; 11% van competenties, ervaring en opleiding’ – Dr. Natalie Baumgartner / Roundpegg

Kun je werknemers als (potentiële) topsporters zien?
Wat betekent dit voor de werkomgeving?
Hoe geef je binnen een niet-sportorganisatie vorm aan een holistische visie op je human capital?

1. Een heldere visie die aansluit bij de behoeften en drives van werknemers
2. Een CEO/Teamleider die de verpersoonlijking is van deze bedrijfsvisie
3. De werknemer als een mens zien; een holistische aanpak is het meest efficiënt
4. Elke werknemer is uniek en vraagt om een unieke inpassing en aanpak, maak hier ruimte voor
5. Sterke focus op de ontrafeling van de persoonlijkheid en persoonlijke werkstijl van werknemers
6. Culture-fit is de meest zwaarwegende factor voor succes werknemer, pas daarna komen competenties, opleiding en ervaring

9:1 engagement helpt bedrijven en organisatie bij het creëren van een topsportklimaat op de werkvloer

Aantal keer bekeken: 316

Plaats een reactie