Hallo,

Ik zit met de volgende kwestie.
Wanneer je een ZZP'er na afloop van zijn opdracht een arbeidscontract wil aanbieden (dus echt in loondienst), wordt dit dan gezien als opvolgend werkgeverschap?
Oftewel, als de ZZP'er een lange/grote opdracht heeft gedaan van bijvoorbeeld 1 jaar, kan ik hem/haar dan nog maar 1 jaar tijdelijk in dienst nemen (en daarna eventueel vast) of begint de telling bij 0?
Ik kan online niet echt een duidelijk antwoord vinden.

Alvast bedankt voor jullie input!

Aantal keer bekeken: 1590

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Tricky vraag! Officieel is er geen sprake van opvolgend werkgeverschap, omdat er bij de 1e periode sprake is van inhuur. Maar wat nu als de Belastingdienst -al dan niet onder invloed van de wet DBA- met terugwerkende kracht constateert dat er sprake is van een dienstverband over het 1e jaar? Dan is er dus wel sprake van opvolgend werkgeverschap.

Hoe geloofwaardig de 1e inhuurperiode is hangt dan af van de omstandigheden. Is er bijv een VAR afgegeven,hoe heeft de zzp'er zijn werk verricht etc.

Dit lijkt mij het correcte antwoord. Een (echte!!) ZZP-er heeft geen werkgever, en dus is er geen sprake van opvolgend werkgeverschap.

Hallo Janneke,

Volgens mij wordt dit niet gezien als opvolgend werkgeverschap. Het begrip fictieve arbeidsovereenkomst wordt gehanteerd door de belastingdienst om te bepalen of er premies afgedragen moeten worden. De fictie geldt niet voor het arbeidsrecht.

Beste Lous en Janneke,

Dat mag zo zijn, maar andersom geldt daarmee nog niet persé.
Dus het kan dat de Belastingdienst een relatie niet als dienstverband ziet, maar dat toch de kantonrechter meent dat er wel sprake is/was van een dienstverband.
Dat is het kromme van onze verkokerde wetgeving op dit punt.
In dit geval acht ik die kans gering, mits alles goed geregeld was (met name VAR, die ook klopte met de feitelijke uitvoering van de overeenkomst).

Jan

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Erg nuttig.
Een bevestiging van mijn eigen gedachtegang.

RSS