Groep voor solo P&O adviseurs in kleine organisaties

Informatie:

Groep voor solo P&O adviseurs in kleine organisaties

Leden: 139
Laatste wijziging: 26 Januari 2014

HR-forum

'Hoera! Ik heb een nieuwe baan' 1 reactie

Eindelijk is het zover, op vrijdag 26 november aanstaande vindt onze boekpresentatie plaats van ‘Hoera! Ik heb een nieuwe baan’.Naast auteur van het boek maak ik, net als leden van deze groep,…Lees verder

Lees meer HR artikelen over: een, nieuwe, baan', heb, Ik

Begonnen door Marie Anne Borst. Laatste reactie van Paul van Beaumont 4 Augustus 2012.

Waarom heb ik deze groep toegevoegd? 12 reacties

Waarom heb ik deze groep toegevoegd ? Ik ben werkzaam als zelfstandig P&O adviseur in een kleine industriele organisatie (rond de 60 medewerkers). De grootte van de organisatie en de solopositie…Lees verder

Begonnen door Liesbeth. Laatste reactie van Annika Groeneveld 8 December 2011.

Van klein.... naar (middel)groot?? 3 reacties

Beste collega's,Een drietal jaar geleden ben ik als P&O-er begonnen bij een startende organisatie (toen 8 man nu rond de 60) waarin Personeelsbeleid en instrumentarium moest worden opgezet. Sinds…Lees verder

Begonnen door Niek Zantingh. Laatste reactie van Niek Zantingh 3 December 2010.

Personeelsinformatiesysteem met mogelijkheid voor urenregistratie 10 reacties

Beste allen,Voor een MKB bedrijf tot 50 medewerkers ben ik op zoek naar een eenvoudig personeelsinformatiesysteem.Het systeem moet in ieder geval een signaleringsfunctie hebben voor wat betreft…Lees verder

Begonnen door Clara Boel. Laatste reactie van Enny Trouw 10 September 2010.

Prikbord

Reactie van Marischka Adelaar on 23 november 2009 at 6:08pm
Ik sluit me aan bij de solo groep. Ik ben werkzaam als Hoofd P&O bij een ICT bedrijf met 40 werknemers en dus alleen. Het sparren met specialisten is soms van harte welkom.
Reactie van Annemarie on 24 november 2009 at 8:36am
Ik sluit me ook aan bij deze groep. Ik ben HR manager bij een bedrijf wat archieven digitaliseert en beeldbanken ontwerpt. Ik ben de enige P&O-er in het bedrijf en we hebben tussen de 90 en 100 mensen in dienst (+/- 50-60 oproepkrachten en 40 vaste medewerkers). Ik heb het erg naar mijn zin en vind het leuk om het gehele brede pakket te mogen doen, maar soms is een klankbord inderdaad niet verkeerd!
Reactie van Marco Voskamp on 24 november 2009 at 10:34am
Ik werk voor meerdere kleinere organisaties als HR-professional en wil me graag bij deze groep aansluiten. Interessant aan kleinere organisaties vind ik dat je nauw betrokken bent bij het primaire proces.
Reactie van Frank on 25 november 2009 at 9:41am
Ik heb me aangesloten bij deze groep, ik werk als zelfstandig HRM adviseur in een potplanten kwekerij waar zo'n 70 man werkenverdeeld over 5 locaties en 4 provincies. Het leuke aan deze organisatie is dat alles nog moet worden opgebouwd qua personeelsbeleid.
Reactie van Caroline Peters on 26 november 2009 at 8:44am
Wat een goed initiatief! Ik ben werkzaam als manager People & Performance bij een internationaal IT bedrijf, met 45 werknemers in de Nederlandse vestiging. Heb wel contact met HR collega's uit de buitenlandse vestigingen, maar daar kan ik weinig mee als het gaat om typisch Nederlandse zaken zoals bijv. levensloopsparen.
Reactie van Liesbeth on 4 december 2009 at 5:39pm
Hoi mede solo P&O-ers,
Fijn dat jullie je aangesloten hebben. Graag wil ik een vraag aan jullie voorleggen. Om eens te horen hoe jullie het doen en ervaren.
Ik werk zoals gezegd in een kleine industriele organisatie van circa 60 medewerkers. Het MT is erg ambitieus en wil graag innovatief zijn. Op het gebied van P&O was het echter erg beheersmatig ingericht, toen ik hier kwam werken. Vijf jaar verder hebben we P&O beleid ontwikkeld en al een aantal keuzes gemaakt over hoe we medewerkers willen boeien en binden aan onze organisatie. We hebben een aantal instrumenten opnieuw gedefinieerd : arbeidsvoorwaardenbeleid, opleidingsbeleid, competentiemanagement, gesprekscyclus. Op dit moment gaan we starten met de implementatie van een nieuwe gespreksyclus gebaseerd op doelstellingen en competenties. In dat kader komt ook de rol van de P&O adviseur terug. Graag wil ik dit ook in een breder verband bespreken met het managementteam.
In een kleine organisatie is de situatie van P&O net iets anders als in grotere organisatie. P&O heeft diverse rollen tegelijkertijd: ontwikkelen beleid en instrumenten, bewaken uitvoering van dit beleid/instrumenten, adviseren leidinggevenden, uitvoerende ondersteunende taken enzovoorts. Maar ook heb je dan een beperkte tijd per week en een beperkte deskundigheid over specifieke instrumenten zoals loopbaanadvisering. Daarnaast is er weinig afstand tussen de P&O adviseur en alle medewerkers. We zien elkaar heel veel als directe collega's. Natuurlijk wordt de keuze voor de werkzaamheden waarmee ik aan de slag ben geweest grotendeels bepaald door de behoefte van het MT, mijn eigen interesse en de visie die we binnen de organisatie hebben op de rolverdeling P&O en lijn.
Ik ben de laatste jaren met name met het MT bezig geweest om beleid te ontwikkelen en richting te bepalen voor P&O zaken. Daarnaast is het adviseren en ondersteunen bij w&s, opleidingen, ontslagzaken etc. ook een belangrijk deel van mijn werk geweest. Het adviseren van direct leidinggevenden in de uitvoering zal de komende tijd steeds meer de aandacht krijgen nu het beleid uitgekristalliseerd is en we meer de aandacht verleggen naar implementatie/ borgen uitvoering van afspraken.

We willen ons een voorstelling maken van de invulling P&O functie voor de komende jaren. Daarom zou ik van jullie eens willen horen, hoe jullie situatie is.

- Op welke activiteiten/ resultaatgebieden ligt op dit moment de nadruk n binnen je functie (in jouw ogen en die van MT)?
- Is dit ook veranderd in de loop van de jaren?
- Waar ben je in je wekelijkse werkweek het meeste tijd mee bezig ?
Reactie van Annemarie on 21 december 2009 at 2:10pm
Beste Olga,

Ik zou het leuk vinden als je eens kon uitleggen op welke manier jullie in jullie organisatie invulling hebben gegeven aan coaching van medewerkers. Ik ben namelijk zelf bezig met een opleiding coaching en zoek nu naar een goede praktische invulling binnen onze organisatie. Je kunt het via dit prikbord doen. We kunnen ook eens wat heen en weer mailen misschien: a.roozendaal@pictura-im.nl

groet Annemarie
Reactie van Janet van der Zee on 23 december 2009 at 9:54am
Ook ik meld mij graag aan bij deze groep. Ik werk bij een handelsorganisatie met ca. 65 medewerkers. Hier ben ik bezig de HR organisatie op te zetten en vorm te geven.
Reactie van Karen van der Weel on 18 januari 2010 at 1:53pm
Hallo allemaal,
Ik heb de afgelopen 10 jaar bij 2 bedrijven soloposities uitgeoefend. Hierbij heb ik ook de afdeling opgezet, de diverse personeelsinstrumenten ingevoerd, etc. Vooral bij mij eerste werkgever was er helemaal niets; toen ik daar begon (parttime) hadden we 25 medewerkers, toen ik daar 7 jaar later wegging, waren het er al 90. Het tweede bedrijf had 30 medewerkers toen ik begon. Ik ben onlangs voor mezelf begonnen met een personeelsadviesbureau (P&O enzo; www.penoenzo.nl) en mijn doelgroep is wederom kleine bedrijven, die aan het begin van de P&O / HR ontwikkeling staan! Ik zal dit forum dan ook als klankbord gaan gebruiken, aangezien dit dan weer allemaal soloposities zijn.

Groetjes,
Karen
Reactie van Linda Bosveld on 18 januari 2010 at 1:56pm
Goed idee deze groep. Ik ben werkzaam bij een rederij met ca 60 medewerkers aan de wal. Voor de zeevarenden is vrijwel alles goed geregeld middels een CAO. Voor het walpersoneel ben ik bezig de HR organisatie op te zetten en vorm te geven. Dit jaar starten we met de implementatie van resultaatgericht competentiemanagement. Ik ben erg geinteresseerd in tools die hierbij behulpzaam kunnen zijn.

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van Groep voor solo P&O adviseurs in kleine organisaties om reacties te kunnen toevoegen!

 

Leden (138)