Beste collega's,

Een drietal jaar geleden ben ik als P&O-er begonnen bij een startende organisatie (toen 8 man nu rond de 60) waarin Personeelsbeleid en instrumentarium moest worden opgezet. Sinds kort ben ik weer zoekende op de arbeidsmarkt. Hoewel ik er een beetje vanuit ben gegaan dat ik met mijn allround ervaring relatief snel een nieuwe baan kon vinden valt dit toch enorm tegen. Ook de uitzendbureau's en detacheringsbureau's hebben op dit moment niet veel banen open.

Ik solliciteer bij verscheidene bedrijven die in de regel groter zijn dan de organistatie waar ik vandaan kwam. Vaak word ik uitgenodigd voor een gesprek op basis van mijn CV waarin ik heb verwoord wat mijn behaalde resultaten zijn (o.a. opzetten van personeelsbeleid, functiewaardering, beoordelingssysteem, competentiemanagement, implementeren van projectmatig werken, trainen van leidinggevenden in operationeel P&O werk en de gebruikelijke taken van een P&O-er (werving, selectie etc.) ).
De gesprekken gaan in principe goed alleen ik word daarna per telefoon afgewezen met de reden dat ik uit een kleinere organisatie kom en daarom niet dezelfde ervaring heb met de "dynamiek" van een grotere organisatie.

Aangezien dit een terugkerende reden voor afwijzing is probeer ik de discussie omtrent het aantal medewerkers bij mijn vorige werkgever maar te vermijden, dit lukt natuurlijk vaak niet. Ik heb brede ervaring vanuit operationeel naar tactisch en enigszins strategisch (lid MT), ontwikkel mij snel, kan goed zelfstandig en in teamverband werken, ben op dit moment bezig met een post-HBO opleiding van arbeidsrecht maar het aantal FTE bij mijn vorige baan blijft struikelblok.....

Hoe kan ik hier mee om gaan? Heeft iemand tips?

Met dank voor alle aanwijzingen die jullie kunnen geven,
Niek

Aantal keer bekeken: 286

Je kunt niet meer reageren op dit bericht.

Reacties op dit bericht

Ik denk dat je zelf het voortouw moet nemen in de gesprekken door aan te geven hoe je jouw ervaringen in een groter bedrijf kan toepassen. Vertel wat de verschillen zouden kunnen zijn en hoe je daar mee om zou gaan als je in de betreffende functie zou werken. De enige manier is volgens mij (altijd) om de vertaalslag vanuit je eigen ervaring te maken naar een groter bedrijf. Wat zou er dan anders zijn, wat zou je er mee doen tav strategie en dat vertalen naar het uitvoerende werk. Veel meer dan dat is er denk ik niet mee te doen...

Ikzelf had het omgekeerde probleem, vanuit een organisatie van 400 man naar een bedrijf van 25 man.. dan wordt ook al vaak gedacht dat je ervaring veel te ruim is voor zo'n kleine organisatie. maar door daar op in te gaan en te vertellen hoe ik het bij een klein bedrijf zou aanpakken, is het toch gelukt.

Succes!
gr
Annet
Tja, de arbeidsmarkt is gewoon ontzettend ruim, de keuze uit P&O-ers is nog nooit zo groot geweest!
Hierdoor worden mensen afgewezen op allerlei zaken. Ik ben afgewezen omdat ik meer dan 30 minuten moest rijden, geen branch-ervaring heb (terwijl ik in uiteenlopende branches heb gewerkt), mij niet direct wilde commiteren voor komende 5 jaar. Het nieuwste is: "' svp geen reacties van zzp-er, ook niet als je op zoek bent naar een vatse baan''.
Tja...
Er is maar een manier: NETWERKEN! Helemaal als je nog jong bent: zet je social media in, vaak heb je een voorsprong op de ''oudere'' generaties, die lang niet zo actief zijn hiermee!
Succes!
Beste Anette en Lisette,

Hartelijk bedankt voor julie reacties! Ik zal in mijn volgende gesprek jullie punten meenemen, denk dat het "vertalen" van je eigen ervaring in een nieuwe situatie inderdaad een goede manier is. Jammer genoeg heb ik nog niet een groot netwerk waardoor ik hierop kan verder bouwen maar het is idd wel iets waar ik me meer mee bezig zal gaan houden.

De markt is, zo merk ik, inderdaad ruim. Dat je afgewezen wordt op "meer dan 30 minuten rijden" is een nieuwe voor mij en is naar mijn mening ook beetje een onbenullige reden.... maar goed, wie ben ik? Zat er nog over te denken om Interim/ZZP te worden maar als ik Lisette's bericht zo lees zal dit ook lastig worden. Anders ga ik de schoolbanken maar weer in! ;-)

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties en wellicht tot een volgende "discussie"
Groet,
Niek

RSS