Informatie:

HR Marketing

Discussie over de winnende combinatie voor de toekomst: marketing en HR. Mensen voor merken: employer branding, internal branding, arbeidsmarktcommunicatie branding afdeling HR, personal branding.

Leden: 42
Laatste wijziging: 25 Maart

HR-forum

Deze groep heeft nog geen geplaatste HR berichten.

Prikbord

Reactie van Ton Rodenburg on 19 november 2010 at 4:29pm
Laatste paar weken aantal keer met groep HR managers gsproken over de marketing aspecten in hun werk: recruiting, engaging, retention..maw: klanten winnen en binden voor je werkmerk. Lijkt nog steeds relatief onontgonnen terrein. Toekomst van merken wordt naar mijn meing gemaakt vooral door het team wat je weet te bouwen..maw..een alles bepalende rol/kans voor HR de motor achter deze teams te zijn. Enne..staat het merk HR binnen de organisatie hiervoor wel voldoende op de kaart? Maw..hoe is het gesteld met het merk, de branding en communicatie van de afdeling en de HR pro's zelf?

Boeiend themaveld? Haak aan bij deze discussiegroep.
Reactie van Inge Beckers on 19 november 2010 at 5:00pm
Beste Ton,
HR Marketing oké, ik ben voor.
Maar HR Communicatie & Marketing lijkt mij nóg beter!

Integraal verantwoordelijk zijn voor recruitment, employee engagement, employer brand management etc. is een gezamenlijke cause van zowel het management, de P&O of HR-afdeling als het team wat verantwoordelijk is voor Marketin & Communicatie.

Dit vereist samenwerking. En het effect van goede samenwerking is groter dan elk van de samenwerkende partijen afzonderlijk zou kunnen bereiken, mijn onderzoek heeft dit al aangewezen! Mensen en afdelingen werken met elkaar samen wanneer ze elkaar nodig hebben. Maak daarom zaken meetbaar. Als disciplines hun succes definiëren in output termen van de ander, is samenwerken een 'must'.

Hoe maak je HR-communicatie SMART? Meet en stel doelen, bijvoorbeeld:
>> uitstroom verlagen met ...%
>> werkgeversmerkbekendheid neemt toe met ...%
>> kwalitatieve instroom van CV stijgt met ...%
>> gewenste interessante doorstroom bevorderen met ...%
>> etc.

Ik kijk uit naar mooie discussies. Hier of ergens anders!
Reactie van Martijn Hemminga on 22 november 2010 at 4:08pm
Het maakt niet zoveel uit hoe wij het binnen het vakgebied noemen, als de mensen waar we draagvlak en committment van willen hebben maar snappen waar we het over hebben. Uiteindelijk staat wat we doen in het teken van het behalen van de organisatiedoelstellingen.

Goed initiatief in ieder geval, Ton!
Reactie van Borggreve on 23 november 2010 at 11:08am
Het is belangrijk dat HR in haar marketing en communicatie aanhaakt op de belangrijkste KPI's van de gehele organisatie. Natuurlijk is het mooi dat het ziekteverzuim verlaagd wordt en dat we snel onze vacatures weten in te vullen, maar waar draait het bedrijf om, welke processen hebben toegevoegde waarde en wie voeren deze processen uit? Je gaat dan aan de slag met de zaken die voor de organisatie tellen en je gaat de taal van de directie en het management spreken. Je zult merken dat je marketing van HR een stuk duidelijker zal zijn.
Reactie van Boudewijn van Achter on 23 november 2010 at 3:43pm
Als ex marketeer en ex manager van een kenniscentrum denk en doe ik graag mee met (HRM) managers die de waarde van mensen inzien en willen vergroten. Te vaak maakte ik mee dat MT leden allerlei marekting plannen ontwikkelden zonder zich af te vragen of hun mensen er achterstonden en daarin mee wilden gaan. Later wordt dan gesteld dat menen het niet begrepen of onvoldoende inzet toonden. Betrekt de factor Human Capital direct bij je marktapproach, is mijn advies!
Reactie van Ton Rodenburg on 9 oktober 2012 at 2:20pm

Vast al genoteerd: Employer Branding Experience 2012
November 8, 2012 at 12:30 PM - 6:00 PM
Circustheater, Scheveningen

In navolging van de succesvolle evenementen in 2010 en 2011, vindt op 8 november 2012 in het Circustheater in Den Haag de Employer Branding Experience plaats, het vakcongres over werkgeversmerken, HR/recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.

Thema: Branding&Blending
Grenzen vervagen, binnen en buiten worden één, alles raakt met elkaar verweven, er worden steeds hogere eisen gesteld aan samenwerking binnen, tussen én buiten organisaties… Als je jezelf in dat lastige speelveld als aantrekkelijk werkgeversmerk wilt positioneren, is dat geen kwestie meer van een mooie campagne. Je hebt een visie nodig die als kompas kan dienen voor aantrekkelijk werkgeverschap – en je moet vooral het bijbehorende gedrag vertonen. Hoe doe je dat? Tijdens het congres belichten we de ‘uitdaging’ van verschillende kanten: de binnen- én buitenkant, HR én marketing, strategie én tactiek, de theorie én de praktijk. Branding&Blending dus. Met sprekers die weten waar ze het over hebben. Daar wil jij toch ook bij zijn?

Sprekers
De bekende Employer Brand expert Richard Mosley (auteur van het boek ‘The Employer Brand’) en professor Noëlle Aarts (Communicatiewetenschappen, UvA) zullen de belangrijkste trends in Employer Branding en communicatie behandelen. De Nederlandse Spoorwegen, academisch ziekenhuis VUmc, verzekeraar Achmea, Defensie en maaltijdservice Foodconnect geven hun visie op Employer Branding en hoe zij dit hebben vertaald naar hun organisatie.

Magneten
Als feestelijke afsluiting van het congres reikt de Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie de Magneten uit. Deze prijzen worden jaarlijks uitgereikt voor de beste communicatie-uitingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Dit jaar waren er – ondanks de crisis – nog 56 inzendingen. Al het ingezonden werk, inclusief de Jong Talent campagnes worden tijdens het congres geëxposeerd.

Organisatoren
De Employer Branding Experience 2012 wordt mogelijk gemaakt door samenwerking van vier belangrijke vakverenigingen op dit gebied: de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatie-ontwikkeling (NVP), Recruiters United, SJP Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie en de VEA Vakgroep Arbeidsmarktcommunicatie.

Sponsors
Het evenement wordt gesponsord door de Telegraaf Media Groep.

Informatie
Voor meer informatie en inschrijven: www.employerbranding2012.nl
Of neemt u contact op met: Marja Pronk, secretariaat Recruiters United, com@recruitersunited.com, 06 51932355.

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HR Marketing om reacties te kunnen toevoegen!

 

Leden (42)