Wie heeft er ideeën om de vitaliteit van medewerkers (qua loopbaanontwikkeling) te stimuleren? (naast de standaard gesprekscycli van functioneringsgespekken en ontwikkelingsgesprekken)

Graag ook tips over artikelen/ boeken rondom dit thema.

Aantal keer bekeken: 213

Reacties op dit bericht

Hallo Ineke,
in verband met mijn afstuderen ben ik me aan het verdiepen in de relatie tussen talentmanagement en vitaliteit. Als je iets wilt doen met vitaliteit kan ik je het werk van schaufelli aanbevelen. www.schaufelli.nl. Hij heeft samen met Bakker de UBES ontwikkeld dit is een test die bevlogenheid van medewerkers onderzoekt, en wel op drie onderdelen vitaliteit, toewijding en absorptie. De UBES is in de basis geschikt voor wetenschappelijk onderzoek, maar is ook voor commerciele doeleinden beschikbaar tegen buitengewoon schappelijk tarieven. Voor gebruik in een RI&E ook goed in te zetten. Of je er wat mee kan heeft ook te maken met jouw visie op vitaliteit. Vitaliteit zien als bevlogenheid levert je ook websites op van ARBOned bijvoorbeeld. Voordat je wat met vitaliteit gaat doen, is het misschien goed dit in kaart te brengen, hier zijn tal van vragenlijsten voor beschikbaar, doorgaans voornamelijk tegen betaling. Interessant onderzoek voor je kan zijn van TNO: http://www.gezondinbedrijf.com/assets/files/Pieter%20Iedema%20Healt... IN dit onderzoek wordt verslag gedaan van verschillende vragenlijsten die organisatie kunnen gebruiken bij het in kaart brengen van vitaliteit. Het lezen van dit artikel geeft tevens veel achtergrondinformatie over vitaliteit, leefstijlfactoren (BRAVO) en gezondheidsmanagement. Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Ook de WAI is een interessant instrument voor je mogelijkerwijs.

Grt Ben

RSS