HR nieuws (5,729)

The Buffettlist in plaats van the bucketlist

Eindeloos lijstjes maken met dingen die je nog moet doen: afspraak maken met kapper, accountant en je moeder. Een plankje dat nog bevestigd moet worden, de tuin die opgeruimd moet worden en ook die zolder kan leeggehaald worden. Geeltjes op je beeldscherm om vooral niets te vergeten. Herkenbaar? Deze klusjes blijven in je hoofd zitten en kunnen veel tijd in beslag nemen.

Eindeloze to-do-list

Op je werk heb je naast je…

Lees verder

Toegevoegd door Martine Behrens om 20 juli 2019 op 8:00am — Geen reacties

10 Manieren om meer werkgeluk te creëren in je organisatie

Werkgeluk is hot! Mede aangejaagd door de krappe arbeidsmarkt en schaarste aan personeel kijken veel organisaties naar manieren waarop ze talent kunnen aantrekken en vooral ook behouden. Voorheen kon je mensen binnenhalen met behulp van een aantrekkelijke marketing campagne waarin je je bedrijf op z’n voordeligst liet uitkomen, maar met de komst van sites als Glassdoor en Indeed (een soort ‘tripadvisor’ voor organisaties) kom je hier niet meer mee weg. Het is nu ook vooral van belang dat je…

Lees verder

Toegevoegd door Gea Peper om 12 juli 2019 op 8:00am — Geen reacties

5 manieren waarop machine learning de betrokkenheid van medewerkers verandert

Je kunt weinig anders dan medelijden hebben met machine learning (ML). Te vaak wordt er kwaad over gesproken, omdat het een bedreiging zou vormen voor medewerkers, processen automatiseert en mogelijk banen op de tocht zet.

Werknemers hoeven zich geen zorgen te maken. ML speelt juist een belangrijke rol bij het transformeren van de werknemerservaring, het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers en het optimaliseren van loopbaanontwikkeling, of het nu gaat om natuurlijke…

Lees verder

Toegevoegd door Oscar Lausegger om 5 juli 2019 op 3:10pm — 1 reactie

Mooie vakantie-opdracht: Hoe vind je je talenten?

Nu de zomervakantie op punt van beginnen staat, is het de juiste tijd voor een leuke ontspannen oefening die je met je gezin, familie of vrienden op vakantie kan doen.

Wie wast af?

Ieder mens is gezegend met een aantal eigenschappen en karaktertrekken waar je in uit munt. Dingen die je goed kan, van nature pak je die taak op. De een is een afwasser, de ander kan beter drogen en de derde bergt de spullen weer op de beste plek op. Zo kan mijn moeder heel goed…

Lees verder

Toegevoegd door Martine Behrens om 4 juli 2019 op 7:00am — Geen reacties

Ziekteverzuim verlagen met Vitamine A-gesprekken

Iedere organisatie wil een laag verzuimpercentage. Er zijn verschillende gesprekken waarmee leidinggevenden het ziekteverzuim van medewerkers positief kunnen beïnvloeden. Een daarvan zijn de zogenoemde Vitamine A-gesprekken, want voorkomen blijft beter den genezen.

Stuur mij een e-mailtje en je ontvangt een webinar en een artikel over ziekteverzuim.



De 5 W'van Vitamine A

De behoefte om thuis te blijven, is bij een medewerker… Lees verder

Toegevoegd door Jacco van den Berg om 2 juli 2019 op 10:59am — Geen reacties

30% medewerkers werkt meer dan 6 uur over

Volgens het Europese onderzoek van ADP werkt 54% van alle ondervraagden wekelijks onbetaald overuren. Zelfs 30% van de Nederlandse werknemers werkt wekelijks meer dan 6 uur over. Hoe beoordelen we onze overwerkers?

 

Liefde voor de zaak.…

Lees verder

Toegevoegd door Jan Jacob de Groot om 1 juli 2019 op 9:30am — Geen reacties

Iedereen verdient een kans: Greyston Bakery geeft het goede voorbeeld!

Iedereen heeft wel eens ijs geproefd van het Amerikaanse merk Ben&Jerry’s. Als je een hap neemt van de smaak Chocolate Fudge Brownie dan heb je een mooi verhaal te pakken over the purpose van een bedrijf. De stukjes brownie komen namelijk uit de fabriek van Greyston Bakery, een bedrijf dat in 1982 is opgericht in New York. Wat is zo bijzonder aan deze fabriek die ook brownies levert aan Delta Airlines?



Open hiring

Greyston Bakery geeft iedereen een…

Lees verder

Toegevoegd door Martine Behrens om 1 juli 2019 op 12:00am — Geen reacties

De 7 feiten over Werkgeluk

Elk jaar brengt de Verenigde Naties het World Happiness Report uit en Nederland staat op plek 6 als het gaat over gelukkig zijn. We dulden voornamelijk de Scandinavische landen boven ons.

In deze aflevering van de podcast #onderwegnaarWerkgeluk komen zeven weetjes over Werkgeluk aan de orde. Wist je dat salaris niet de belangrijkste factor is voor werkgeluk? Niet werken wel ongelukkig maakt?

Het mooiste feit is wel dat 'people don't leave their job, they leave their…

Lees verder

Toegevoegd door Martine Behrens om 28 juni 2019 op 10:30am — Geen reacties

Werken totdat je erbij neervalt

Je kent ze wel, van die figuren die op verjaardagen tegen iedereen die het horen wil, vertellen dat ze toch minstens 80 uur per week werken. Sowieso, als je een beetje ambitieus wilt overkomen, lijkt het soms wel de norm te zijn om te vertellen dat je 50 uur per week werkt. Of meer.

Rolmodellen?

Dat wordt ook ingegeven door ondernemers als Elon Musk. De…

Lees verder

Toegevoegd door Marco Hendrikse om 27 juni 2019 op 2:00pm — Geen reacties

Employee Experience Statement: Welke EX heb je als werkgever te bieden?

Het Employee Experience Statement is een verklaring – van niet meer dan een paar alinea’s – die aangeeft welke ervaring en emotie je als werkgever wilt overbrengen. Het geeft aan waar medewerkers gelukkig van gaan worden op een zodanige manier dat het bijdraagt aan de organisatie. Deze verklaring moet inspirerend, gemakkelijk te begrijpen en meetbaar zijn. Bovendien moet het onderscheidend zijn van die van andere werkgevers en passen bij de organisatie. Een goed Employee Experience…

Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 19 juni 2019 op 5:00am — Geen reacties

Kostenbesparing door non-verbale communicatietraining

Als HR-medewerker word je vaak betrokken bij conflicten. Voordat een leidinggevende of medewerker bij je aan het bureau verschijnt, is er dan al vaak veel aan vooraf gegaan. Als HR-medewerker weet je dat met conflicten hoge kosten gemoeid kunnen zijn. Het kan ertoe leiden dat medewerkers burnout raken, zij langere tijd ziek uitvallen of dat het bedrijf afscheid wil nemen van een medewerker. De kosten die hiermee gemoeid zijn, gaan al snel richting één of enkele tonnen.



Onlangs…

Lees verder

Toegevoegd door dr. Mirjam Baars, MBA om 18 juni 2019 op 9:06am — Geen reacties

Radicale Transparantie als fundament van deze Great Place to Work (podcast)

Viisi – Great Place to Work #1 – is een organisatie die werkt volgens het Holacracy principe. Om dit te kunnen realiseren is radicale transparantie gevraagd en bij Viisi is alles – zo lang het niet schadelijk is – openbaar. Iedereen kan altijd alles inzien. Maar er zijn nog meer vernieuwende aspecten aan de structuur en cultuur van Viisi. Tom van der Lubbe geeft je een kijkje in de machinekamer van deze Great Place to Work!

Op 9 september zullen host en spreker…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 6 juni 2019 op 9:20am — Geen reacties

Talent acquisition.. hoe doe je dat?

Het is –zeker in deze krappe arbeidsmarkt- lastig om de juiste, nieuwe medewerkers te vinden. ‘The War on Talent’ is al een tijdje bezig. Hoe vind je nu die nieuwe ideale medewerker? Wat kost het en welke stappen moet je ondernemen?

Uit een rapport van Josh Bersin voor Deloitte blijkt dat het aannemen van een nieuwe medewerker (opstellen profiel, werving en selectie, assessments en onboarding) gemiddeld zo’n 18.000,- per nieuwe medewerker kost.

De 6 stappen in Talent…

Lees verder

Toegevoegd door Michel den Daas om 31 mei 2019 op 3:09pm — Geen reacties

Disfunctioneren grootste ergernis onder collega’s

Medewerkers van Nederlandse bedrijven ergeren zich het meest aan slecht functionerende collega’s blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Mercer onder 420 respondenten. Gevoelsmatig kan dit goed kloppen: met welke verhalen komen mensen thuis? Het gaat over die collega, die niet functioneert.

 

Is dit te verklaren?

Een mogelijke…

Lees verder

Toegevoegd door Jan Jacob de Groot om 31 mei 2019 op 11:30am — Geen reacties

Hoe een ander perspectief je gelukkiger kan maken op je werk

Nederlanders geven hun werkgeluk gemiddeld een 7,2. Niet slecht, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. Hoewel organisaties de beste omstandigheden voor werkgeluk kunnen creëren, heb je uiteindelijk zelf de sleutel tot werkgeluk in handen.

Jouw ‘droombaan’ vinden kan soms een onmogelijke missie lijken. Misschien zie je beren op de weg: ik heb niet de juiste opleiding of ervaring, het is financieel onzeker of het is te laat om van carrière te switchen. Maar een zinvolle baan die…

Lees verder

Toegevoegd door Gea Peper om 29 mei 2019 op 5:44pm — Geen reacties

Plaatsvervangende schaamte

Onze hond heeft de neiging (waarschijnlijk net zoals alle honden) om bij een begroeting van een andere hond direct zijn/haar kruis te besnuffelen. Regelmatig voelt dat ongemakkelijk, alsof ik mijn hond niet goed opgevoed heb, of erger: alsof wij thuis niet anders doen en de hond ons gewoon nadoet.

Dat ongemak, die plaatsvervangende schaamte, kan zomaar opdoemen. Je moeder -met gehoorapparaat- die over de kassamedewerker bij de Appie nét iets te hard tegen je fluistert…

Lees verder

Toegevoegd door Annette van Engelen (OnzeCoach) om 27 mei 2019 op 3:00pm — Geen reacties

Het 'Beste'​ HR Adviesbureau kiezen.. Hoe Doe Je Dat?

Tja, hoe doe je dat? En wat is nou eigenlijk ‘het’ beste adviesbureau? In deze blog geef ik een paar tips over hoe je het beste HR advies kan inkopen. Ik heb trouwens niet de pretentie om volledig en helemaal feitelijk te zijn. Wel heb ik eerder op de stoel van inkoper gezeten, nu ben ik partner bij adviesbureau AC&T Consulting. Mijn belangrijkste boodschap: leer de HR dienstverlener persoonlijk kennen, door en door, ervaar zijn of haar werk van dichtbij!

Je kent het wel, als HR…

Lees verder

Toegevoegd door Danny Mullenders om 24 mei 2019 op 4:17pm — Geen reacties

Disruptieve HR-praktijken

Als HR-medewerker word je voortdurend uitgedaagd nieuwe dingen te bedenken. Een nieuwe HR-gesprekscyclus? Een innovatieve manier van kennisdelen? Soms ben je toe aan wat nieuwe inspiratie. Hieronder een paar inspirerende voorbeelden.

Lift-wedstrijd naar Berlijn

Bij Jonge Honden vinden ze het creëren van teamsfeer heel belangrijk. Ze organiseren hiertoe allerlei verschillende activiteiten.…

Lees verder

Toegevoegd door dr. Mirjam Baars, MBA om 21 mei 2019 op 4:59pm — Geen reacties

Het Nieuwe Beoordelen, confectie maatwerk (Masterclass HNB op 26 juni)

De cover van het boek Het Nieuwe Beoordelen, een kralensnoer zonder eind is bedacht door Irma Vermeulen. Het symboliseert een alternatief voor het klassieke performancemanagementsysteem. Een kralensnoer en geen ketting, een ketting is namelijk rond. De filosofie is dat de prestaties en ontwikkeling van medewerkers ook niet in een jaarlijkse beoordelingscyclus (planning-, voortgangs- en beoordelingsgesprek)… Lees verder

Toegevoegd door Jacco van den Berg om 18 mei 2019 op 11:04am — Geen reacties

Hoe beëindigt een (payroll)werkgever een arbeidsovereenkomst met een gedetacheerde (payroll)werknemer?

Niet alleen uitzendbureaus, maar ook concerns en payrollbedrijven stellen werknemers onder benamingen zoals "detachering" en "payrolling" ter beschikking aan derden. De detacheringsovereenkomst en de payrollovereenkomst zijn – anders dan uitzendovereenkomst – niet in het Burgerlijk wetboek gedefinieerd. Is dat erg?

Uitzendovereenkomst

De uitzendovereenkomst is gedefinieerd als de arbeidsovereenkomst waarbij de werknemer door de…

Lees verder

Toegevoegd door bas westerhout om 15 mei 2019 op 12:30pm — Geen reacties

Archief

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

1999