HRbase Expert berichten - februari 2013 Archief (16)

9 krachtige principes om je medewerkers te empoweren

Het empoweren van medewerkers is één van de meest krachtige sleutels tot het creëren van bevlogen medewerkers. Hoe meer medewerkers voelen dat ze zelf beslissingen kunnen nemen in en over hun werk en hoe meer ze de ruimte krijgen om het werk uit te voeren naar het beste van hun kunnen, des te meer bevlogen ze raken! Wat weer leidt tot hogere productiviteit en betere performance.

Als leidinggevende bereik je dit door een werkomgeving te creëren waarin je…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 27 februari 2013 op 3:30pm — Geen reacties

De veranderingen in het aannamebeleid van personeel door nieuwe wetgeving

Door de nieuwe coalitie is een groot aantal veranderingen aangebracht, die gevolgen kunnen hebben voor het aannamebeleid van personeel binnen bedrijven.

Zo is er vanaf 2014 de verplichting vanuit de participatiewet om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen, minimaal 5% van het totaal aantal werknemers (voor een bedrijf van minimaal 25 medewerkers).

Daarnaast is er de wet modernisering ziektewet, waardoor werknemers nog nadrukkelijker verantwoordelijk worden voor de re-integratie…

Lees verder

Toegevoegd door Miriam Teunissen om 26 februari 2013 op 12:15pm — 5 reacties

Schelden doet toch geen pijn? Maar wel op de werkvloer

Je hart luchten en af en toe een pittig scheldwoord roepen, kan best helpen! Het gebeurt ook wel eens op het werk. Dat “heurt natuurlijk niet” om met Jort Kelder te spreken, maar menselijk is het soms wel. Als een medewerker zijn leidinggevende uitscheldt op het werk, is dat dan reden voor een directe beëindiging van het dienstverband? Ontslag op staande voet dus?

Ontslag op staande voet

Als je je medewerker per…

Lees verder

Toegevoegd door Martine Behrens om 26 februari 2013 op 9:30am — Geen reacties

De naïeve casemanager: “Ziekmeldingen? Die lossen zich vanzelf wel op, joh.”

Heel even dacht ik dat hij gelijk had. Die collega van me. Die zei dat je als casemanager geen invloed kan uitoefenen om tot een snellere hersteldmelding te komen. Zijn redenering klonk logisch. Een ziekmelding wordt alleen geaccepteerd wanneer er ook echt sprake is van ziekte. En zo kan een hersteldmelding alleen tot stand komen als de werknemer genoeg hersteld is om zijn eigen werk weer te kunnen doen. Wat kan een casemanager (niet-arts) dan doen om tot een sneller herstel…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 25 februari 2013 op 8:57am — 9 reacties

HR: the future is now!

Vorige week wilde ik via mijn zorgverzekering de rekening van mijn apotheker declareren. Nog geen twee minuten later had ik een bevestiging e-mail in mijn mailbox over het succesvolle verloop van dit proces. Ik had een scan gemaakt van de factuur, het totaalbedrag ingevuld, de algemene voorwaarden bevestigd en op ‘verzenden’ geklikt. Een kind kan de was doen! Zelfs de uitbetaling volgde snel, maar dat terzijde.

Een week later kwam ik weer in aanraking met een declaratieproces. Deze…

Lees verder

Toegevoegd door Maartje van 't Hart om 21 februari 2013 op 9:00am — Geen reacties

Docentassessment: een gecombineerde aanpak

Ook in het onderwijs worden steeds vaker assessments ingezet. Van oudsher waren dit vooral selectie- en ontwikkelassessments voor de hogere, leidinggevende posities, zoals schooldirecteur, adjunct, coördinator e.d. Dit patroon zagen wij in het basisonderwijs, maar ook bij het hbo en in de academische sfeer.

Leerkrachten/docenten hadden voorheen een soort status aparte en werden vooral beoordeeld op hun kennisniveau. In veel onderwijsinstellingen gaat dit inmiddels anders en hanteert…

Lees verder

Toegevoegd door Margot Bloem om 20 februari 2013 op 4:30pm — Geen reacties

Deel ook jouw ervaringen met de UWV

Over de UWV

Ondanks meerdere verzoeken van de werkgever, weigert de UWV vooraf te adviseren over een reorganisatie. Magdat?

Reorganiseren met gedwongen ontslag is geen leuke kwestie, niet voor werkgever en zeker niet voor werknemer die ontslagen wordt. Bij een reorganisatieproces is een aantal spelregels om een meer menselijke aanpak te hanteren. Ervaring heeft mij geleerd dat mensen behoefte hebben aan duidelijkheid, een korte doorlooptijd en hulp op maat. Eigenlijk is dit het…

Lees verder

Toegevoegd door Auke Klijnsma om 19 februari 2013 op 8:00pm — Geen reacties

Hoe je de grootste vijand van bevlogenheid bij medewerkers bestrijdt

Onverschilligheid is de vijand van bevlogenheid. Onverschilligheid is het eindproduct van frustratie. Medewerkers worden onverschillig wanneer ze langere tijd gefrustreerd zijn.

Frustratie komt overal voor, in elk team en in elke organisatie. Soms voor langere tijd, soms voor heel even. Frustratie ontstaat als bevlogen en betrokken medewerkers worden geremd in hun werk en in hun productiviteit. Als ze geremd worden om het beste van zichzelf te…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 19 februari 2013 op 12:30pm — Geen reacties

Reorganisatie lijkt wel een modewoord!

De bouwsector kampt al lange tijd met problemen lezen we regelmatig in de krant. Faillissementen dreigen dan wel vinden plaats. Ook de aanverwante sectoren hebben er last van. De bouwsector heeft een breed bereik in de Nederlandse economie. Dat heeft ook gevolgen voor de werkgelegenheid en werkloosheid. Er gaan arbeidsplaatsen verloren.

Onder de MKB klanten komt veelvuldig de vraag hoe het zit met een reorganisatie en verval van arbeidsplaatsen. Soms verwachten ondernemers dat het vrij…

Lees verder

Toegevoegd door Martine Behrens om 19 februari 2013 op 9:30am — Geen reacties

De Kapitale Kracht van Geluk: The Semco Way

De uitzending van Tegenlicht was er geheel aan gewijd: De kapitale kracht van geluk. In een eerdere blog heb hier zelf ook aandacht besteed aan de man die schatrijk werd door zijn werknemers gelukkig te maken: Ricardo Semler.



Ricardo Semler volgde op 21 jarige leeftijd zijn…

Lees verder

Toegevoegd door Max van Liemt om 15 februari 2013 op 11:00am — 1 reactie

Alcohol en ontslag – stand van zaken 2013

Al eerder schreef ik een tweetal blogs over zaken waarin de vraag aan de orde was of een werknemer met een alcoholprobleem ontslagen kon worden of niet. Inmiddels zijn over dit onderwerp vele uitspraken gedaan. Soms betreft het zaken waarin een werknemer op staande voet werd ontslagen, bijvoorbeeld omdat hij dronken achter het stuur was gaan zitten. In andere gevallen ging het om een verzoek van de werkgever tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst vanwege de alcoholproblemen van de…

Lees verder

Toegevoegd door Muriel Middeldorp om 13 februari 2013 op 1:47pm — Geen reacties

De Nieuwe Ziektewet in een notendopje (+belangrijke tip!)

Wanneer een werknemer met een tijdelijk contract ziek-uit-dienst ging kostte je dat na uitdiensttreding als werkgever geen geld meer. Dat was vooral handig in situaties waarbij de werknemer kort voor het einde van zijn contract zich had ziek gemeld. En één, of beide partijen, er niet om stonden te springen kostte wat kost de werknemer voor die laatste paar weken terug op de werkvloer te krijgen. Je meldde als werkgever de werknemer ziek uit dienst, en deze ontving vervolgens…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 12 februari 2013 op 8:30am — 3 reacties

De planningsparadox bij SPP

In haar blog Is Personeelsplanning te lastig voor HR? schreef Marjan Bleeker dat Strategische PersoneelsPlanning een kwestie lang adem is. Makkelijker gezegd en geschreven dan gedaan. Want raken HR-professionals niet blijvend verstrikt in de planningsparadox en dus een keer uitgeteld? Is niets doen dan geen optie?

 

SPP in een notendop

In de praktijk…

Lees verder

Toegevoegd door Jacco van den Berg om 9 februari 2013 op 4:30pm — 28 reacties

De meest dodelijke fout in het creëren van bevlogen werknemers

Als manager loop je op een dunne scheidslijn. Je bent verantwoordelijk voor de performance van je team maar om betere prestaties te krijgen moet je ook durven delegeren en loslaten om je medewerkers te laten groeien.

Maak jij soms ook de fout om te gaan micro managen? In de buurt van je medewerkers blijven hangen en het monitoren van elk aspect van een project tot in het kleinste detail? Delen van een taak aan iemand geven, maar nooit alles, zodat je…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 8 februari 2013 op 9:53am — Geen reacties

Onderscheiden of opvallen?

Wordt het onderscheiden of opvallen in 2013? Mijn collega Carlijn gaf aan dat ze steeds vaker dezelfde vraag van verschillende werkzoekenden op Linkedin tegenkomt : hoe val ik op tussen de berg cv’s die bureaus iedere dag ontvangen? Een begrijpelijke vraag, want de bergen lijken nog steeds te groeien en hoe doe je dat dan, hoe zorg je daarvoor? En wat is eigenlijk de waarde van opvallen en onderscheiden?

Er is al heel veel geschreven over do’s and dont’s als het gaat om het opmaken…

Lees verder

Toegevoegd door Els Brouwer om 7 februari 2013 op 9:33am — Geen reacties

Aanpassen arbeidsovereenkomst als oplossing voor ziekmelding

Balen. Een ziekmelding. Extra kosten voor jou als werkgever dus. En vervelend voor je werknemer dat hij ziek is. Hoe gaan we dit zo snel en goed mogelijk oplossen? Hoe doorbreken we de situatie dat je werknemer thuis zit, terwijl jij gewoon het loon moet doorbetalen?

Gelukkig melden veruit de meeste werknemers zich na een ziekmelding, op een gegeven moment ook weer beter. Meestal is dat snel, binnen 1 of 2 weken. Soms duurt het wat langer. Het zal je…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 4 februari 2013 op 9:18am — 4 reacties

Maandarchief

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008