HRbase Expert berichten - maart 2011 Archief (16)

“Bedrijfsarts, een heldere terugkoppeling alstublieft!”

Ik hoor regelmatig HR-managers klagen over de terugkoppelingen van hun bedrijfsarts: “na een terugkoppeling weet ik nog steeds niet wat ik moet doen”, “te summier”, “te vaag, niet concreet”, “hij/zij durft geen stelling te nemen”, etc. Om betere terugkoppelingen te krijgen moet je van te voren één of meerdere duidelijke vragen aan de bedrijfsarts stellen. Ik stuur werknemers nooit klakkeloos naar de bedrijfsarts, maar altijd met een duidelijke vraagstelling. Geen of een te vage vraagstelling… Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 31 maart 2011 op 1:00pm — 2 reacties

Unique: Ouwe wijn van ouwe zakken

Dit blogbericht gaat een paar jaar terug in de tijd. Om precies te zijn terug naar de tijd voordat internet gemeengoed was geworden en we nog met hele gezinnen tegelijk TV keken op dikke bolle schermen. De goede ouwe tijd, inderdaad. Uitzendbureaus en werving- en selectiebureau’s werden ruw wakker geschud uit deze tijd door de opkomst van jobboards. Alle informatie over vacatures was voor iedereen inzichtelijk en e-matching zou processen kinderlijk eenvoudig maken. Op de strategische afdelingen… Lees verder

Toegevoegd door Michiel Cobben om 31 maart 2011 op 11:00am — 1 reactie

De lente breekt aan en dus alles over vakantie...

Nu de zon buiten gaat schijnen en iedereen weer naar buiten gaat, worden ook plannen gemaakt voor de vakantie. Werknemers en vakantierechten: wat zijn de regels omtrent opbouw, opname, aanwijzen van verplichte dagen door het bedrijf en verschil met vakantietoeslag.



Opbouw van vakantiedagen

Voor ieder jaar dat de werknemer op grond van een arbeidsovereenkomst werkzaam is, heeft hij recht op minimaal 4 maal de (overeengekomen)… Lees verder

Toegevoegd door Martine Behrens om 31 maart 2011 op 11:00am — Geen reacties

'Je kunt 'n paard wel naar de beek leiden, maar drinken moet het beestje zelf'. Aan de slag met POP'!

De verhalen dat medewerkers naar de buurman vertrekken omdat daar de arbeidsvoorwaarden beter zijn, zijn genoegzaam bekend. Het gras schijnt elders vaak groener te zijn. Echter, de grens hierin is ongeveer wel bereikt. Als gekeken wordt naar het welvaartsniveau in ons land, dan kan gesteld worden dat onderste trede van de piramide van Maslow (primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden) voor een steeds groter wordende groep inmiddels is bereikt. De uitkomsten van exitgesprekken leert dat steeds… Lees verder

Toegevoegd door Jacco van den Berg om 27 maart 2011 op 8:30am — 26 reacties

Top-5 boeken over bonussen

Rel om bonussen ING escaleert, kopt het FD vandaag. Tweede Kamer wil dat kabinet alle bonussen bij steunbanken alsnog wegbelast. De politiek is het zat dat bestuurders van bedrijven die met belastinggeld in leven worden gehouden, nog steeds aan ongebreidelde zelfverrijking doen.



In de Volkskrant analyseert Xander van Uffelen dat om zulke verstrekkende maatregelen te eisen, diezelfde politiek misschien wat al te veel boter op het hoofd heeft. Is het geen wraakzucht, oppert hij, het… Lees verder

Toegevoegd door Rolf Baarda om 23 maart 2011 op 10:00am — 2 reacties

Online vindbaarheid vacatures bepalend voor levensvatbaarheid werving- en selectiebureaus

Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) toont aan dat 69 procent van de beroepsbevolking zich oriënteert op een nieuwe baan via internet. Echter zijn slechts 25 procent van de online vacatures in Nederland vindbaar op de eerste pagina van de meest gebruikte zoekmachine, Google. Dit ontdekte de Nationale… Lees verder

Toegevoegd door Jorrit Blok om 18 maart 2011 op 3:00pm — Geen reacties

Arbeidsbemiddelaars hebben een goudgerande toekomst dankzij Social Media.

Als je al een tijd in hetzelfde werk zit, zoals ik, dan krijg je soms ‘deja-vu’s’ van ‘deja-vu’s’. Een enthousiaste jonge HR medewerker van een groot concern wist mij te melden dat uitzendbureau’s, detacheerders en werving- en selectiepartijen binnenkort gaan verdwijnen omdat tegenwoordig alle CV’s op LinkedIn te vinden zijn en er dus geen reden meer is om een externe partij in te schakelen.

Als u zou denken dat ik schrok en direct de deuren van… Lees verder

Toegevoegd door Michiel Cobben om 17 maart 2011 op 10:24am — 8 reacties

De toekomst van de (flexibele) arbeidsmarkt

Afgelopen donderdag 10 maart nam ik deel aan een debat over de 'Dilemma’s van de netwerkgeneratie' in het Felix Meritis in Amsterdam. Tijdens deze debatavond was de toekomst van de (flexibele) arbeidsmarkt één van de thema’s. Uitzendorganisatie Manpower had opdracht geven voor een onderzoek naar de positie en wensen van jongeren op de arbeidsmarkt. Dit onderzoek was een vervolg op een eerder onderzoek van Motivaction dat laat zien dat jongeren van nu anders in het leven staan dan eerdere… Lees verder

Toegevoegd door Emilie van der Lans om 14 maart 2011 op 1:30pm — 4 reacties

Tip: zorg voor voldoende passend werk!

Bij veel bedrijven is bekend dat onnodig ziekteverzuim voorkomen kan worden door onder andere een helder verzuimprotocol te hebben, een goede bedrijfsarts en leidinggevenden die weten wat ze moeten doen als een werknemer zich ziek meldt. Wat ook belangrijk is maar veelal onvoldoende aandacht krijgt, is het kunnen aanbieden van passend werk. Waarom is voldoende aanbod van passend werk essentieel bij het voorkomen van onnodig verzuim?



Een deel van het… Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 14 maart 2011 op 12:12pm — 3 reacties

Wat wil de werknemer?

Al maanden lang zijn sociale partners aan het onderhandelen over het pensioenakkoord, waarin de contouren worden geschetst van een nieuw pensioenstelsel. In dat nieuwe pensioenstelsel moet de onzekerheid van pensioen duidelijker naar voren komen. Die keuze voor zo’n nieuw stelsel heeft alles te maken met de financiële klappen die pensioenfondsen de laatste tijd hebben gehad: een enorme beurskrach en toenemende verplichtingen door de lage rente en doordat de bevolking als maar ouder wordt en… Lees verder

Toegevoegd door emilie schols om 10 maart 2011 op 1:12pm — 1 reactie

Leerwegen in een functiehuis gebaseerd op rollen

Leren is veranderen, hield de bekende gedragswetenschapper Quinn ons al voor. Leren is beter willen worden, ervaring opdoen, uitdagingen aangaan, verantwoordelijkheid nemen. Allemaal gedragingen die leiden tot een steeds grotere toegevoegde waarde voor de organisatie. Dat leren doen we denk ik niet zomaar. Niets in de natuur gebeurt zonder dat daar een reden voor is. Door te leren maken we ons onmisbaarder voor de groep of organisatie waartoe we behoren. We… Lees verder

Toegevoegd door Rolf Baarda om 10 maart 2011 op 11:00am — Geen reacties

Werknemers op social media en bedrijfsimago. Goede combinatie??

Hoeveel werknemers binnen uw organisatie zijn actief op internet? Wie heeft een profiel op Facebook en/of Twitter?



Moderne werknemers hebben een profiel op Facebook, Hyves, Linkedin en Twitter. Het gebruik van deze sociale netwerksites is ongekend populair, zeker in Nederland. Bijna 10 miljoen mensen hebben bijvoorbeeld een Hyvespagina. Deze contacten kunnen waardevolle nieuwe contacten opleveren voor uw onderneming. Een P&O manager zal deze… Lees verder

Toegevoegd door Martine Behrens om 10 maart 2011 op 10:00am — 4 reacties

Het inrichten van de selectieprocedure: vervang de briefselectie door een test?

Veel bedrijven kiezen als eerste selectiemiddel voor een selectie op basis van brief en CV. Waarom deze selectie eens achterwege laten of in een later stadium inzetten en een objectief instrument zoals een test inzetten? Of de brief en CV-selectie uit elkaar trekken en naast selecteren op feitelijke criteria zoals gewenste opleidingseisen en werkervaring een test inzetten?



In een van mijn Linkedin-groepen stuitte ik op de discussie: “Neem jij een online-assessment af vóórdat je… Lees verder

Toegevoegd door Muriel van Hoek, AVOP om 9 maart 2011 op 4:54pm — 4 reacties

De CEO gaat met vakantie

Hij paart visie aan strategisch inzicht en heeft aandacht voor `zijn’ mensen. En, oh uitzondering, hij kent het vak van binnenuit. Kortom, al jaren de ideale bestuursvoorzitter maar de laatste tijd gaat het niet zo goed met hem. Ja, hij staat nog voor meer dan 100% voor “zijn toko”, maar valt vaak onredelijk uit en wordt onvoorspelbaar in zijn gedrag. Zo kennen ze hem niet. Onverklaarbaar afwezig of ziek, vergadering buiten de deur of een maîtresse? Aan je baas vraag je niet waarom hij zo laat… Lees verder

Toegevoegd door Theo Willemse om 9 maart 2011 op 12:55pm — Geen reacties

Flexibel personeelsbestand als bezuinigingsmaatregel



Is dit het juiste instrument om het beoogde doel te bereiken?



Veel organisaties kiezen er voor om gebruik te maken van flexibel personeel met de achterliggende gedachte om bezuinigingen door te voeren in de personeelskosten. Er wordt dan gekozen om voor de kerntaken een beperkte groep vast personeel in dienst te nemen en voor de meer flexibele taken gebruik te maken van een flexibele inzet van medewerkers, die niet in dienst zijn van de werkgever.

Steeds meer… Lees verder

Toegevoegd door Miriam Teunissen om 7 maart 2011 op 2:30pm — 4 reacties

De ON redenen van ONmogelijke medewerkers

In het GROTE gesprekkenboek beschrijft Ciska van den Bosch, directeur Kinderopvang Baarn, dat iedere organisatie regels en procedures kent om de veiligheid van medewerkers te waarborgen, om werkprocessen effectief en efficiënt te laten verlopen of om de samenwerking tussen medewerkers en afdelingen te stroomlijnen. Niet altijd worden deze regels door medewerkers nageleefd. Zij… Lees verder

Toegevoegd door Jacco van den Berg om 5 maart 2011 op 10:30am — 15 reacties

Maandarchief

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008