HRbase Expert berichten - maart 2014 Archief (14)

De definitieve oplossing voor onzekerheid

‘De mensen zijn onzeker’, begint mijn klant als we nog in de lift staan. 'En dat is helemaal niet nodig, want er wordt niemand ontslagen’. Ze gaat steeds sneller praten als ze me uitlegt hoe de reorganisatie gaat verlopen. Ongeduldig voegt ze toe: ‘Die onzekerheid moet weg, want dat kost te veel energie. Niemand is meer met zijn werk bezig en dat is zonde van de tijd. Dat kunnen we nu niet gebruiken’.

Of ik in de afdelingsbijeenkomst kan uitleggen dat…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 31 maart 2014 op 12:16pm — Geen reacties

10 kenmerken van een slechte casemanager



Iedere halve zool kan zichzelf casemanager noemen. 

Maar jezelf casemanager noemen, of casemanager zijn. Het zijn 2 verschillende dingen. 

Je hebt namelijk goeie.

Maar je hebt ook hele slechte.

(en zelfs een goede opleiding is…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 28 maart 2014 op 4:22pm — 1 reactie

HR Analytics, laat je geen minderwaardigheidscomplex aanpraten!

‘Kunt u al sturen op cijfers?’ vraagt Marjan Bleeker zich af. Vincent Peters mag in haar blog opmerken dat kennis van HR-Analytics tot nu toe een onderschoven kindje is. "Het risico bestaat", weet hij, "dat het gat tussen de behoefte van het bedrijfsleven en wat een opleiding biedt steeds gapender wordt. Een afgestuurde HR-professional kan nog zo’n kanjer zijn, zonder kennis van HR-Analytics loopt hij het risico steeds minder toe te kunnen voegen aan de bedrijfsstrategie van een…

Lees verder

Toegevoegd door Rolf Baarda om 28 maart 2014 op 11:00am — 1 reactie

Het functioneringsgesprek als antwoord op het snap-dat-dan-syndroom

Kent u het ‘snap-dat-dan’-syndroom? Dat is een kwaaltje waar veel leidinggevenden in bedrijven aan lijden. Zij gaan er vanuit dat medewerkers zelf wel weten wat er van hen wordt verwacht en hoe zij (moeten) functioneren. Helaas is dat niet zo. Uit onderzoek blijkt dat 95% van de leidinggevenden denkt inzicht te hebben in de kwaliteiten van medewerkers. Terwijl bijna een kwart van de medewerkers vindt dat dit inzicht bij de leidinggevenden volstrekt…

Lees verder

Toegevoegd door Jacco van den Berg om 23 maart 2014 op 12:00pm — 2 reacties

Balans op het werk: 10 tips

Hoe leuk u uw werk ook vindt (of misschien juist niet…), werken kost energie. Het is daarom essentieel om regelmatig bij te tanken. Genoeg slapen, gezond eten en genoeg bewegen zorgen samen voor voldoende (lichamelijke en geestelijke) energie. Maar ook regelmatig pauze nemen is gezond, uw hoofd en uw lichaam hebben op tijd afwisseling nodig! Deze 10 tips kunnen u misschien op weg helpen om een gezonde balans te vinden.

Pauze: zonde van de tijd?

Bent u altijd…

Lees verder

Toegevoegd door Monetta Driessen om 21 maart 2014 op 1:00am — Geen reacties

Out of the box? Doen!

Wat maakt de benadering van Dave Ulrich nu al die jaren al zo populair? Ik heb niet z’n laatste publicaties gelezen maar ik herinner me zijn eerste boek uit 1997 en het iets latere artikel in Harvard Business Review: een heldere visie met een authentieke drive om aandacht te verwerven voor zijn punt. Wat hem ook is gelukt. Zijn originele punt was om HR als aparte discipline óp de kaart te houden vanwege het grote belang van ‘de factor mens’. En sinds 1997 heeft hij de HR-wereld inderdaad een…

Lees verder

Toegevoegd door Christianne van de Pas om 18 maart 2014 op 11:20pm — Geen reacties

Leren op het werk: stap uit je comfortzone

Dit geldt voor vele levenszaken, maar zeker ook voor je werk, je loopbaan, je functie, je projecten, maar ook voor die leuke manager die je hebt. Leuke managers gaan (helaas) vaak ook weer weg, functies veranderen of verdwijnen, je loopbaan draait langzaam een doodlopende steeg in, of je project wordt wegbezuinigd.

Dit…

Lees verder

Toegevoegd door Sonja Scholts om 17 maart 2014 op 1:30pm — Geen reacties

Verzuimtaken: wat doe je zelf en wat doet je leidinggevende?

 

Ziekteverzuim is geen rocket science.

 

Daar zijn we het wel over eens, toch?

 

Maar als je weinig ervaring hebt met bepaalde situaties, is een foutje snel gemaakt. En een fout bij ziekteverzuim, zorgt er voor dat mensen onnodig (lang) ziek thuis zitten.

 

En dat willen we niet.

 

En daarom maken we de leidinggevende dus…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 12 maart 2014 op 8:30pm — Geen reacties

5 verrassende waarheden over lol op het werk

Als leidinggevende wil je dat je team het leuk heeft met elkaar. Maar lol en plezier op het werk lijken soms lijnrecht tegenover productiviteit te staan. Bijvoorbeeld als je zelf denkt aan de bijbaantjes die je tijdens je studiejaren hebt gehad waar je hebt zitten niksen.

Toen ik zelf, samen met een stel vriendinnen, in een kas…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 12 maart 2014 op 3:50pm — Geen reacties

Heineken zondigt tegen regel 1 bonusbeleid

Alcohol mag sinds kort voor achttienjarigen verboden zijn, bij Heineken is die leeftijdsgrens zeker geen garantie voor verstandig beleid.

Als het aan Heineken ligt, dan worden de prestatievoorwaarden van twee aandelenplannen voor de top tussentijd afgezwakt. Hierdoor komen de twee bestuurders van de bierbrouwer alsnog in aanmerking voor een miljoenenbonus, die ze normaal gesproken zouden mislopen.

Dit hercalibreren, zoals de Raad van Commissarissen de ingreep eufemistisch…

Lees verder

Toegevoegd door Rolf Baarda om 12 maart 2014 op 8:00am — Geen reacties

Ziek uit dienst – en dan? (Deel 3)

Kun je met een werknemer afspreken dat hij zich hersteld meldt en/of dat hij zich niet (opnieuw) zal ziek melden en/of dat hij geen ziektewetuitkering zal aanvragen? Die vraag wordt mij regelmatig gesteld door werkgevers die weten dat de wet BeZaVa (de nieuwe ziektewetbepalingen) enorme financiële consequenties heeft.

Lees vooral mijn vorige twee blogs om de context wat beter te begrijpen. Kort gezegd: een werknemer die na einde dienstverband een ziektewetuitkering krijgt, kan de…

Lees verder

Toegevoegd door Muriel Middeldorp om 11 maart 2014 op 4:29pm — Geen reacties

P&O Businesspartner in 4 stappen (zonder consultantpraatjes)

Geen snelle pakken. De nieuwste gadgets. Of een snelle auto. Je wilt op inhoud een bijdrage leveren. En zo invloed hebben op organisatie doelstellingen. Maar hoe doe je dat zonder dat je jezelf transformeert tot snelle consultant?

Deze vier stappen helpen je gestructureerd te adviseren:

De eerste stap is Weten: het verzamelen van relevante gegevens. Veel gegevens zijn wel bekend. Het inzicht in het personeelsbestand, de omvang,…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 9 maart 2014 op 9:00pm — Geen reacties

HR verandert: Kantelen, maar overeind blijven

2014 wordt een kanteljaar. We kantelen van een centraal geleide top-down gestuurde naar een decentrale bottom-up samenleving. En dat geldt ook voor organisaties.

Bestaande orde wordt soms nog krampachtig in stand gehouden maar dat is slechts uitstel van executie. Een ongrijpbare vernieuwende dynamiek van onderop vormt langzaam maar zeker onmiskenbaar een nieuwe macht. De kantelfase waarin we nu zitten is lastig maar boeiend: de oude silo’s worden afgebroken en dat gaat gepaard met veel…

Lees verder

Toegevoegd door Els Brouwer om 5 maart 2014 op 12:00am — 2 reacties

Hoe voer je een professioneel ontslaggesprek?

Nederland kent een gure economische tegenwind en maandelijks worden er naar schatting 10.000 medewerkers bedankt voor bewezen diensten en ontslagen. Het is aan de leidinggevende dit slechte nieuws te vertellen en daar hikt hij vaak tegen aan. Immers, het ontslaggesprek is, gelukkig voor hem, geen dagelijkse kost.

 

Leuk is anders

Het is niet mogelijk om op een positieve en leuke manier aan een goedwillende en enthousiaste medewerker te vertelen dat zijn…

Lees verder

Toegevoegd door Jacco van den Berg om 2 maart 2014 op 7:30am — 7 reacties

Maandarchief

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008