HRbase Expert berichten - april 2011 Archief (6)

Meld je werknemer niet te vroeg volledig hersteld.

Vorige week ontving ik een hersteldmelding van een van mijn klanten. Na enig doorvragen bleek dat de werknemer wel in uren weer volledig aan het werk was, maar nog niet volledig in zijn eigen werk. De werknemer, met psychische klachten, was na een week thuis te zijn gebleven hervat met aangepast werk: geen klantcontact, maar meer ‘achter-de-schermen-werk’, 40 uren per week. De werkgever meldt de werknemer volledig hersteld. Ik zal uitleggen waarom ik dat niet verstandig… Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 28 april 2011 op 3:23pm — 1 reactie

Gezonde medewerkers zijn goud waard

Bij Unilever stelt een diëtiste het aanbod van het bedrijfsrestaurant samen. Een verzekeraar stelt zijn medewerkers een bonus in het vooruitzicht bij aantoonbaar betere conditie.

Welke maatregel neemt u als ondernemer om uw medewerkers gezond te houden? Mag je je eigenlijk wel bemoeien met de gezondheid van de medewerkers?



Eigenlijk is de ‘zorg van de werkgever’ beperkt tot het creëren van een veilige en ergonomisch verantwoorde werkplek. Maar je ziet steeds… Lees verder

Toegevoegd door Martine Behrens om 21 april 2011 op 9:30am — 2 reacties

Blauw, groen en rood personeelsmanagement

Productiebedrijven trappen dikwijls in de valkuil hun Human Business Model identiek te maken aan hun Business Model, namelijk operational excellence.



Operational excellence betekent sturen op kwaliteit, prijs en vooral betrouwbaarheid. Standaardisatie, arbeidsdeling, specialisatie, controle en hiërarchie alsmede extrinsieke beloningen voeren in dit business model de boventoon. Deze bedrijven willen namelijk zeker weten dat de klant krijgt wat hem is beloofd, en waar hij hen voor… Lees verder

Toegevoegd door Rolf Baarda om 21 april 2011 op 6:10am — 2 reacties

Ontwikkelingsgerichte assessments

Als assessmentsadviseurs van AVOP richten wij ons bij voorkeur op ontwikkelingsgerichte assessments. Hoewel een selectieassessment voor een organisatie en de betrokken deelnemer zeer relevante informatie kan opleveren, is een negatief advies altijd onplezierig. De kandidaat heeft zich de hele dag ingespannen om tot goede resultaten te komen, kijkt waarschijnlijk uit naar een nieuwe positie en de opdrachtgever hoopt een interessante werknemer binnen te halen. De meeste assessmentadviseurs vinden… Lees verder

Toegevoegd door Margot Bloem om 13 april 2011 op 2:49pm — Geen reacties

Wet- en regelgeving: Een doel of een middel?

Is het een verplichting vanuit de overheid of een hulpmiddel om een aantal zaken goed te kunnen organiseren?



Regelmatig verandert wet- en regelgeving op de golfbewegingen van de economische en maatschappelijke situatie in ons eigen land en in de wereld om ons heen. Deze veranderingen worden vaak in een mooie verpakking gepresenteerd. Denk maar aan begrippen als: Levensfasebewust Personeelsbeleid, Het Nieuwe Werken, re-integratietrajecten, balans tussen privé en werk… Lees verder

Toegevoegd door Miriam Teunissen om 12 april 2011 op 8:52am — 2 reacties

Maak de manager toch geen casemanager.

De leidinggevende heeft een belangrijke rol bij verzuim, daar is iedereen het wel over eens. Waar lang niet iedereen het over eens is, is welke rol de manager moet hebben met betrekking tot verzuim. In sommige organisaties heeft de manager geen enkele taak op vezuimgebied. Soms beperkt de rol van de manager zich tot het voeren van het eerste verzuimgesprek bij de ziekmelding. Bij weer andere organisaties is de leidinggevende (eind)verantwoordelijk voor alle zaken rondom het… Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 11 april 2011 op 4:06pm — 2 reacties

Maandarchief

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008