HR Berichten van Marianne Schutten (36)

5 cruciale criteria in het selecteren van de juiste medewerkers

Als manager en HR professional heb ook ik mijn fair share aan aanname fouten gemaakt. Door allerlei redenen. Me teveel blind gestaard op de uitkomsten van een assessment, me teveel laten leiden door een blinkend CV, niet geacteerd op een slecht onderbuikgevoel enzovoort. 

Nu ik managers begeleid en train in het creëren van een bevlogen team grijp ik vaak terug op die fouten. Want ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is om de juiste mensen…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 5 april 2017 op 10:49am — Geen reacties

4 tips voor impactvolle 1op1 gesprekken tussen manager en medewerker

Ik heb managers gehad bij wie ik echt heb geworsteld. Van hen leerde ik vooral hoe je niet moet leidinggeven. Maar van een paar leidinggevenden heb ik hele waardevolle lessen geleerd hoe het wel moet. Een daarvan was Bert.

Van hem leerde ik de kunst van goede een-op-eengesprekken. In een van de eerste weken in zijn nieuwe functie als MD had hij zijn assistent voor het hele jaar een wekelijks een-op-eengesprek laten inboeken in mijn agenda. De eerste een-op-een…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 14 maart 2017 op 1:30pm — Geen reacties

Een voor de hand liggende motivator waar maar weinig managers iets mee doen

Als HR-professional weet je dat als medewerkers weten welke impact hun werk heeft, als ze weten dat hun werk ertoe doet, dat dat motiveert. Dat betekenisvol werk een krachtige motivator is.  

Ik merk dat weinig leidinggevenden iets doen met dit gegeven. Soms omdat ze gewoon van het bestaan niet weten, soms omdat ze niet weten wat ze dan precies moeten doen, omdat ze het te ‘soft’ vinden of omdat ze denken dat ‘betekenisvol werk’ alleen heldhaftig werk is.…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 7 februari 2017 op 12:39pm — Geen reacties

Waarom het aanspreken op ongewenst gedrag vaak niet werkt

Ik las laatst dat uit onderzoek blijkt dat slechts 20% van de managers erin slaagt om ongewenst gedrag van medewerkers effectief bij te stellen. Dat is best een schokkend percentage vind ik.

Het verbaast me ook weer niet. Ik kom in veel organisaties en ik zie daar steeds hetzelfde beeld. Managers weten echt wel dat feedback geven belangrijk is. Het helpt hen tenslotte resultaten te behalen en doelen te bereiken.

Maar in de praktijk vermijden ze het…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 12 januari 2017 op 12:00pm — 7 reacties

Een serieuze leiderschapsfout die veel managers maken

Dit zijn uitspraken die ik in de afgelopen periode, op verschillende plekken, heb gehoord:

 

‘We hebben geen omkijken naar de toppers binnen het customer service team. Degene die aandacht nodig hebben zijn de medewerkers die worstelen met de functie.’…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 26 oktober 2016 op 10:30am — Geen reacties

5 unieke parels in het performance managementgesprek

Toen ik destijds voor het eerst als HR manager begon bij een grote organisatie viel ik met mijn neus middenin de jaarlijkse performance management ronde. Het was een drukke tijd voor het HR team, van voorbereiding en communicatie tot het achter de broek aanzitten van leidinggevenden om gesprekken op tijd te voeren en in te leveren. 



Veel leidinggevenden zien het voeren van…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 6 oktober 2016 op 11:30am — 2 reacties

6 redenen waarom je ingekochte trainingsprogramma niet werkt

Vorige week sprak ik een HR-manager van een groot IT-bedrijf. Ze vertelde dat ze op zoek was naar een trainingsprogramma voor alle teamleads binnen het bedrijf. ‘Eigenlijk’ zei ze,' is het de salesdirecteur die dit wil en het liefst zo snel mogelijk. Ik heb er eerlijk gezegd zelf mijn twijfels bij of dat is wat we nu nodig hebben.’  

Wanneer een urgent verzoek tot een training bij HR binnenkomt, gaat het vaak niet om de training…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 7 september 2016 op 10:30am — Geen reacties

3 tips om coachen succesvol in je organisatie te introduceren

Als HR-professional weet je dat als managers meer zouden gaan coachen er allerlei goede dingen gebeuren. Je weet dat coachen een krachtige vaardigheid kan zijn in de gereedschapskist van een manager. Wanneer goed ingezet kan het leiden tot hogere motivatie, meer productiviteit en betere prestaties.

OK, overtuigd zijn we als HR wel. En onze managers? In mijn ervaring staan de meeste leidinggevenden ook positief tegenover coachen. Maar wat ik…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 12 juli 2016 op 4:40pm — 1 reactie

Waarom HR worstelt om managers meer te laten coachen

Als HR professional weet je dat als managers hun medewerkers meer en beter gaan coachen er allerlei goede dingen gebeuren. Er is overvloedig bewijs dat als er goed gecoacht wordt in organisaties dit een significante impact heeft op prestaties en motivatie.



Managers moeten meer en beter coachen dus. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De harde realiteit is dat veel leidinggevenden niet coachen.



In veel organisaties is het coachen door leidinggevenden geen…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 6 april 2016 op 3:00pm — Geen reacties

7 krachtige vragen voor medewerkers

Als je als leidinggevende verrast bent als één van je medewerkers ontslag neemt, dan moet je je schamen.

Ik weet het, het is nogal een boute uitspraak.

Maar wat mij betreft is personeelsverloop te voorspellen. Of het nu gaat om letterlijk weggaan bij de organisatie (dus ontslag nemen) of figuurlijk weggaan (hij komt elke dag op het werk maar doet niet meer dan het minimale).

Medewerkers hebben een aantal dingen nodig om gemotiveerd en productief te zijn en te blijven. Ze…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 11 augustus 2015 op 2:00pm — Geen reacties

De vraag die je móét stellen in een sollicitatiegesprek

‘Deze vraag móet je stellen!’ Dat zeg ik vaak tegen een leidinggevende die op het punt staat een sollicitatiegesprek te voeren met een kandidaat voor een functie in zijn of haar team. Het is één van de belangrijkste vragen die je als interviewer kunt stellen in een sollicitatiegesprek. Het antwoord zou de doorslag moeten geven om iemand wel of niet aan te nemen.



Het gaat om de vraag, die overigens geldt voor elke functie, op elk niveau, in elke organisatie: ‘Vertel eens over…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 8 april 2015 op 11:30am — 5 reacties

Wat medewerkers écht nodig hebben van hun leidinggevende

Een van de meest gegeven adviezen aan leidinggevenden is een hele simpele: geef regelmatig feedback aan je medewerkers. Het is bijna een managementcliché.

Toch hebben we nog vaak het idee dat medewerkers het liefst willen dat je je zo weinig mogelijk met hen bemoeit. Maar ik zal je zeggen dat de meeste medewerkers juist hongerig zijn naar feedback. Ze hebben liever een leidinggevende die hen voortdurend (kwalitatief goede) feedback geeft.

Uit onderzoek is…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 11 maart 2015 op 10:00am — Geen reacties

12 krachtige vragen om te stellen aan medewerkers

Medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO's) zijn niet de beste manier om een relatie op te bouwen met medewerkers. Als jouw bedrijf MTO’s houdt, blijf er vooral mee doorgaan. Maar vraag je leidinggevenden nog iets extra’s te doen. Namelijk het stellen van ‘live’ vragen!

Dit klinkt misschien voor de hand liggend maar  sommige leidinggevenden verzuimen om écht in gesprek te zijn met hun teamleden. En juist sociale verbondenheid is…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 7 januari 2015 op 11:00am — Geen reacties

Sleutels voor effectief ontwikkelen van eerstelijnsmanagers

Van alle functies binnen een organisatie zijn de eerstelijnsmanagers verreweg de belangrijkste. Vaak zijn er in een organisatie meer eerstelijnsmanagers dan alle andere soorten managers bij elkaar. In een typische top-down organisatie hebben medewerkers normaal gesproken niet veel contact met directieleden of senior management. Althans niet op dagelijks basis. Maar wel dagelijks met hun direct leidinggevende.

De eerstelijnsmanagers spelen daarom een cruciale rol in de performance van…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 26 november 2014 op 4:30pm — Geen reacties

Vijf stappen voor meer bevlogenheid op de werkvloer

Ieder mens heeft successen nodig. Succes geeft een goed gevoel en het motiveert. Stel dat je jezelf tot doel hebt gesteld om een volledige marathon te lopen. Dan weet je dat het beste is om je training op te breken in een serie kleine stappen. Al die kleine stappen brengen je uiteindelijk naar je doel. Namelijk die volledige marathon.

Kleine doelen om motivatie te behouden

Kleine doelen zijn heel effectief. Omdat ze je de mogelijkheid geven om…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 23 oktober 2014 op 9:00am — Geen reacties

Vijf parels in het performance-managementgesprek

Veel leidinggevenden zien het voeren van performance-managementgesprekken als een verplichte taak en een administratieve last. Dat beeld houdt goed performance management tegen.

De kern ligt in het feit dat leidinggevenden individuele performancemanagementgesprekken en het sturen op bevlogenheid vaak als aparte dingen zien. Soms lijkt het zelfs alsof het tegenovergestelden zijn van elkaar. Want gaat performance management niet over het sturen op…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 9 juli 2014 op 3:30pm — Geen reacties

Zo wordt ontwikkeling lekker makkelijk

De kans hebben om te groeien en ontwikkelen is één van de belangrijkste aanjagers voor bevlogenheid en motivatie bij medewerkers. De behoefte om te groeien, om uitdagingen te overwinnen, om beter te worden is universeel, sterk en diepgeworteld.

Om bevlogenheid bij medewerkers te vergroten moet dus in hun behoefte aan groei worden voorzien.In grote organisaties worden medewerkers vaak doorverwezen naar de corporate trainingafdeling. Of er wordt op HR gewacht om iets van een…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 25 juni 2014 op 8:00pm — Geen reacties

5 verrassende waarheden over lol op het werk

Als leidinggevende wil je dat je team het leuk heeft met elkaar. Maar lol en plezier op het werk lijken soms lijnrecht tegenover productiviteit te staan. Bijvoorbeeld als je zelf denkt aan de bijbaantjes die je tijdens je studiejaren hebt gehad waar je hebt zitten niksen.

Toen ik zelf, samen met een stel vriendinnen, in een kas…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 12 maart 2014 op 3:50pm — Geen reacties

Waarom medewerkers worstelen met persoonlijke ontwikkelplannen

Ik ken veel bedrijven die een formeel proces hebben voor persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Vaak worden POP’s (persoonlijke ontwikkelplannen) gebruikt om dat proces te faciliteren. Zo’n POP proces kan heel effectief zijn als het goed geïmplementeerd is. Maar toch, elk jaar als het tijd wordt om het POP in te vullen worstelen medewerkers ermee. Herken je dat?…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 18 december 2013 op 3:29pm — Geen reacties

Waarom het medewerkerstevredenheidsonderzoek de prullenbak in kan

Veel medewerkersonderzoeken meten de tevredenheid van medewerkers. Maar als organisatie levert het je weinig op als je weet hoe tevreden je medewerkers zijn. En al helemaal niet als je je richt op het verhogen van die tevredenheid.

Tevredenheid drukt namelijk een passieve staat uit. Met andere woorden: je medewerkers kunnen tevreden zijn met niets doen. En het laatste waar je op zit…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 27 november 2013 op 12:00pm — 5 reacties