HR Berichten van Mark Idzinga (94)

Niet ziek, dan een bonus

In Amsterdam (stadsdeel centrum) krijgen werknemers van de reiniging 600 Euro bonus als ze zich een heel jaar niet ziekmelden. Het Parool meldt dat stadsdeel Centrum in een nieuwsbrief aan de werknemers heeft laten weten het verzuim op deze manier tot 6 a 7% te willen laten dalen. De gedachte erachter is helder: een deel van…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 14 maart 2016 op 2:36pm — 18 reacties

De niet-medische kant van verzuim. Wat moet je er mee?

Iedereen weet het: ziekteverzuim is voor het overgrote deel niet-medisch. Hoe je omgaat met deze kennis is weer een heel ander verhaal. Juist daar zie ik het in de praktijk vaak fout gaan. Wat doe je als zieke werknemers daarnaast ook in scheiding liggen, schulden hebben, of hun baan niet meer zo leuk vinden?

In een …

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 24 februari 2015 op 1:03pm — 1 reactie

Waarom je met elke ziekmelding anders omgaat

"Als ik Jantje wel gelijk naar de bedrijfsarts stuur, en Pietje niet, gaat dat onherroepelijk tot scheve gezichten leiden. Wij moeten als bedrijf altijd op dezelfde manier met ziekmeldingen omgaan, anders is het niet eerlijk. Dan wordt het pesten". Ik geef een verzuimtraining en de leidinggevende kijkt me aan alsof hij het meent.…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 27 januari 2015 op 4:00pm — 1 reactie

Wat doen als je zieke werknemer niet naar de bedrijfsarts kan

Je hebt een goede reden om je zieke werknemer uit te nodigen voor het spreekuur van de bedrijfsarts. Maar vervolgens zegt je zieke werknemer dat hij niet kan komen. Natuurlijk is er maar 1 goede reden waarom een werknemer niet naar de bedrijfsarts zou kunnen: wanneer hij medisch gezien niet in staat is om naar de bedrijfsarts te kunnen komen.

Wanneer je hieraan twijfelt kun je de werknemer vragen om een medische verklaring. Van de…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 2 december 2014 op 8:47pm — 1 reactie

Wanneer je je zieke werknemer hersteld kan melden (en wanneer niet)

Je schakelt de bedrijfsarts in na een ziekmelding. Er is volgens hem sprake van een "medische kwestie", maar deze leidt niet tot arbeidsongeschiktheid. Conclusie: werknemer kan nog steeds zijn eigen werk doen. De ziekmelding kan dus weer van tafel. Maar... de werknemer is het oneens met de bedrijfsarts. Echter, hij vraagt geen deskundigenoordeel aan. Vraag: kun je op basis van de terugkoppeling van de bedrijfsarts de werknemer toch hersteld melden?

Het…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 16 oktober 2014 op 10:21am — 1 reactie

Werknemer naar psycholoog, zonder eerst bedrijfsarts te raadplegen?

De vraag is: kan dit? Want stel nou dat de situatie zo klaar als een klontje is. Geen enkele twijfel: je werknemer zit er gewoon even zwaar doorheen. En in je netwerk heb je een fantastische psycholoog zitten. Die al meerdere keren geweldig werk heeft geleverd. Kun je die werknemer dan niet gewoon naar die psycholoog sturen? Dus zonder eerst die bedrijfsarts erbij te betrekken. Of moet de werknemer - hoe dan ook - eerst door de bedrijfsarts worden…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 23 september 2014 op 9:28pm — Geen reacties

Waarom zieke werknemer niet elke zes weken naar bedrijfsarts hoeft

Hoe bang ben jij voor een loonsanctie van het UWV? Zo bang, dat vanaf dag 1 de hele verzuimbegeleiding in het teken staat van het voorkomen van zo’n sanctie? Persoonlijk denk ik dat er belangrijkere zaken zijn om je druk over te maken. Angst is zelden een goede raadgever.



Braaf

Toch zijn er casemanagers die braaf iedere 6 weken werknemers naar… Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 26 augustus 2014 op 9:30pm — 2 reacties

Ziekmelding weigeren. Hoe draai je een goede werkrelatie in no-time de nek om?

Ik had gisteren Arjan - een goede vriend van mij - aan de lijn. In paniek. Zijn ziekmelding werd niet geaccepteerd door zijn werkgever. En hij wist niet wat hij moest doen. Hij vond dat hem onrecht werd aangedaan. Toen ik het hele verhaal had gehoord, was ik het met hem eens…

In het kort: Arjan had maanden achter elkaar hard gewerkt. In overleg met zijn werkgever had hij besloten een paar weekjes rustig aan te doen, om zodoende weer even op…
Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 11 augustus 2014 op 11:30am — Geen reacties

Hoe snel kun je zieke werknemers laten opbouwen?

Het komt niet vaak voor. Werknemers die 3 maanden thuis zitten en dan - van de ene op de andere dag – hun werk weer volledig hervatten. Meestal zit daar een opbouw in. Dus stel je samen met je zieke werknemer een opbouwschema op. Maar… hoe snel kun je eigenlijk een zieke werknemer laten opbouwen?

Een veel gemaakte fout: te langzame opbouwschema’s. Starten met 1 uurtje per week. Dat werk. Dat slaat natuurlijk nergens op. Dat zou betekenen dat je van 1 uur werken een…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 2 juli 2014 op 10:00am — Geen reacties

Waarom managers niet helpen bij daling verzuim

Je bent druk bezig met het terugdringen van het ziekteverzuim in jouw bedrijf. Maar het lukt nog niet. Iedere keer als je de nieuwe verzuimcijfers uitdraait, weer een teleurstelling: geen daling… Frustrerend. Natuurlijk. Zeker omdat je je ziel en zaligheid erin stopt. Maar heb je al eens kritisch gekeken naar de taken die je de leidinggevenden geeft, bij het terugdringen van het ziekteverzuim? Het zou zomaar kunnen dat de leidinggevenden de hoofdoorzaak zijn van…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 13 juni 2014 op 3:00pm — Geen reacties

Wanneer moet je het plan van aanpak van een zieke werknemer bijstellen?

Soms vliegen de bijstellingen van een plan van aanpak mij om de oren. Dan krijg ik een langdurig verzuimdossier op mijn bureau en dan zie ik zo'n beetje om de zes weken een keurig opgestelde bijstelling plan van aanpak. En klanten vragen me ook vaak: Mark, moet er niet weer eens een bijstelling komen?

De vraag is: moet je elke keer als de bedrijfsarts je zieke werknemer heeft gezien, een bijstelling plan van aanpak maken? En het antwoord is: Nee,…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 19 mei 2014 op 9:30am — Geen reacties

Waarom je soms de ziekmelding even moet negeren (als er ook een conflict speelt)

Vaak hebben ze met elkaar te maken. Een onopgelost conflict met de leidinggevende zorgt voor stress bij de werknemer. Of een conflict ontstaat juist door de psychische toestand van een werknemer.

Maar soms staan ze los van elkaar. De ziekmelding en het arbeidsconflict zijn volledig onafhankelijk van elkaar ontstaan. Iemand krijgt op vrijdag ruzie met zijn baas. En moet zich op maandag ziekmelden omdat hij in het weekend bij voetbal zijn been heeft…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 5 mei 2014 op 9:30am — Geen reacties

Hoe een zieke werknemer jou dwingt tot schaken

 

Ik had deze week een paar slapeloze nachten.

 

Als vader met jonge kinderen kan ik inmiddels wel tegen een mindere nacht.

 

Maar de kinderen slapen de laatste weken prima.



Afkloppen.

 

Nee, het kwam door mijn werk dat ik urenlang naar het plafond lag te staren.

2 zieke werknemers van klanten van mij die mij beide een nacht hebben…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 23 april 2014 op 10:00am — Geen reacties

Waarom een advocaat verzuim-verhogend werkt

Even je advocaat bellen.

Of je juridisch adviseur.

Om te checken of je geen steken hebt laten vallen bij deze zieke werknemer.

‘t Lijkt verstandig. Maar dat is het vaak niet.

Nee, zelfs niet wanneer er sprake is van een ziekmelding vanwege een arbeidsconflict. 

3 redenen om de advocaat buiten de deur te houden bij de begeleiding…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 10 april 2014 op 9:45am — 1 reactie

10 kenmerken van een slechte casemanager



Iedere halve zool kan zichzelf casemanager noemen. 

Maar jezelf casemanager noemen, of casemanager zijn. Het zijn 2 verschillende dingen. 

Je hebt namelijk goeie.

Maar je hebt ook hele slechte.

(en zelfs een goede opleiding is…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 28 maart 2014 op 4:22pm — 1 reactie

Verzuimtaken: wat doe je zelf en wat doet je leidinggevende?

 

Ziekteverzuim is geen rocket science.

 

Daar zijn we het wel over eens, toch?

 

Maar als je weinig ervaring hebt met bepaalde situaties, is een foutje snel gemaakt. En een fout bij ziekteverzuim, zorgt er voor dat mensen onnodig (lang) ziek thuis zitten.

 

En dat willen we niet.

 

En daarom maken we de leidinggevende dus…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 12 maart 2014 op 8:30pm — Geen reacties

Wanneer je een ziekmelding mag weigeren

 

Voor je gevoel ga je op de stoel van de bedrijfsarts zitten.

 

Bij het weigeren van een ziekmelding

 

Maar dat is natuurlijk niet zo.

Toch luistert het nauw. In welke gevallen mag je dit nu wel doen? En wanneer niet?

 

Soms is het overduidelijk.

 

Een werknemer meldt zich ziek omdat zijn dochter ziek is en niet naar de creche kan. 

Een ziekmelding…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 23 februari 2014 op 9:30pm — 3 reacties

Waarom angst een goede raadgever is (bij zieke werknemers)

Jij en de zieke werknemer zijn 2 spelers van hetzelfde team.

Omdat je als casemanager veel tijd besteedt aan lastige dossiers (waar soms geen beweging in lijkt te zitten) realiseer je je dat wel eens onvoldoende.

Vandaar even een reminder.

 

Jij en de zieke werknemer zijn géén tegenstanders.

 

Maar teamgenoten.

Jullie hebben namelijk allebei hetzelfde doel: werkhervatting.

Waarom…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 10 februari 2014 op 4:00pm — Geen reacties

Hoe jij bepaalt wat de bedrijfsarts opschrijft

Het gaat ons natuurlijk geen f*ck aan wat er allemaal besproken wordt in de spreekkamer van de bedrijfsarts.

Maar veel casemanagers maken de beginnersfout om zich daar wel mee te bemoeien. Om zo het oordeel van de bedrijfsarts te beïnvloeden.

 

A-ma-teurs.

 

Er is een veel betere manier om precies die terugkoppelingen van de bedrijfsarts te krijgen, die jij wil.

Omdat uit te…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 26 januari 2014 op 11:00pm — Geen reacties

Wat in je verzuimprotocol moet staan (en wat absoluut niet)

Daar kan ik mij nou echt over verbazen.

 

De hoeveelheid onzin die vaak in een verzuimprotocol wordt geschreven.

 

Nou ja, geschreven.

 

Niemand schrijft die dingen nog zelf. Iedereen Googelt en copy-paste er maar wat op los.

 

Zonder er bij na te denken.

 

Resultaat: verzuimprotocollen met enorme saaie lappen tekst.…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 18 december 2013 op 4:20pm — Geen reacties