HR Berichten van Marjon Bohre (54)

Authenticiteit: wees maar gewoon jezelf

Ik zag in een tijdschrift een advertentie voor een vakantieadresje in Frankrijk. Een authentieke boerenhoeve. Je hebt er vast gelijk een beeld bij. Echt en onvervalst, geen namaak, maar precies zoals het altijd is geweest met de smaak en sfeer van vroeger. Wel graag met de luxe van vandaag!

Authenticiteit is hip. Iedereen wil het graag hebben. Het wordt genoemd in competentieprofielen en vacatureteksten. Authentiek leiderschap wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 7 juli 2014 op 9:00am — 3 reacties

Hoe je hypes voor je kunt laten werken (zonder een modepopje te worden)

Als je nog niet aan HR Analytics doet, tel je eigenlijk niet meer mee.

Of als je nog geen SPP gebruikt. Niet aan talentmanagement doet. Je moet wel een beetje bijblijven, nietwaar? Het aantal mogelijkheden is eindeloos. Er worden in ons vakgebied aan de lopende band tools, checklists en trucs ontwikkeld. Voor elk probleem of uitdaging kun je terecht bij evenzoveel aanbieders van oplossingen, mogelijkheden en instrumenten.

Wat in de…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 28 mei 2014 op 10:04am — 1 reactie

Drie tips voor effectief leren

Een tijd geleden woonde ik een presentatie bij van Nancy Dixon. Deze week schoot het me weer te binnen tijdens een gesprek over een opleidingstraject. Dr. Dixon is researcher en expert op het gebied van kennismanagement en haar lezing ging over de meest effectieve manier van leren in organisaties. Ik deel de inspiratie graag met je: dit is wat uit haar onderzoek blijkt:



De meest effectieve vorm van leren is peer-to-peer training. Een voorbeeld:…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 13 mei 2014 op 10:04am — Geen reacties

Vijf elementen van empathisch leiderschap (zonder soft geneuzel)

Empathie is geen soft geknuffel maar een manier om de productiviteit te verhogen

(Het Financieele Dagblad, 23 juni 2012)

Empathisch leiderschap is in de mode. Inlevingsvermogen en goed kunnen luisteren naar je medewerkers helpt je team verder. De tijd dat empathisch leidinggeven met geitenwollensokken-cultuur werd geassocieerd ligt inmiddels achter ons.

Maar wat is empathie eigenlijk? Is dat meer dan aardig gevonden worden? En…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 27 april 2014 op 2:00pm — 1 reactie

In twee stappen naar meer betrokkenheid

'Het is nu er op of eronder', zei de directeur. En 10 leidinggevenden knikten. De meeting ging over organisatieverandering. De deelnemers zijn allemaal gemotiveerd en betrokken bij hun werk en bij hun organisatie. Met elk een eigen beeld over noodzakelijke veranderingen en ontwikkelingen.

Betrokkenheid is een kernbegrip, een cruciale factor. Tijdens het gesprek kwam aan de orde hoe belangrijk het is dat álle medewerkers betrokken zijn bij de…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 14 april 2014 op 12:10pm — Geen reacties

De definitieve oplossing voor onzekerheid

‘De mensen zijn onzeker’, begint mijn klant als we nog in de lift staan. 'En dat is helemaal niet nodig, want er wordt niemand ontslagen’. Ze gaat steeds sneller praten als ze me uitlegt hoe de reorganisatie gaat verlopen. Ongeduldig voegt ze toe: ‘Die onzekerheid moet weg, want dat kost te veel energie. Niemand is meer met zijn werk bezig en dat is zonde van de tijd. Dat kunnen we nu niet gebruiken’.

Of ik in de afdelingsbijeenkomst kan uitleggen dat…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 31 maart 2014 op 12:16pm — Geen reacties

P&O Businesspartner in 4 stappen (zonder consultantpraatjes)

Geen snelle pakken. De nieuwste gadgets. Of een snelle auto. Je wilt op inhoud een bijdrage leveren. En zo invloed hebben op organisatie doelstellingen. Maar hoe doe je dat zonder dat je jezelf transformeert tot snelle consultant?

Deze vier stappen helpen je gestructureerd te adviseren:

De eerste stap is Weten: het verzamelen van relevante gegevens. Veel gegevens zijn wel bekend. Het inzicht in het personeelsbestand, de omvang,…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 9 maart 2014 op 9:00pm — Geen reacties

Wat niemand weet over lachen op je werk

Wanneer heb jij voor het laatst gelachen?

Echt hardop, voluit gelachen?

Om een goede mop, een grappig voorval, een gekke situatie.

Lachen is gezond. Het lucht op, het ontspant en vermindert stress en hartproblemen en verlaagt de bloeddruk. Tijdens het lachen komen endorfinen vrij waardoor je je beter gaat voelen.

Dat wist je natuurlijk al lang.

Maar dit is nieuws:…



Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 13 januari 2014 op 10:45am — 1 reactie

Waarom veranderen niet hetzelfde is als rouw

Stel.

Een grote verandering op je werk.

Je krijgt een nieuwe baas.

Je moet ander werk doen.

Of nog erger: Er komt een nieuw automatiseringssysteem.

Volgens de theorieën doorloop je dan een aantal fasen.

Eerst komt de schok. Dan de ontkenning. Daarna berusting, gevolgd door acceptatie. En uiteindelijk is de verandering geïntegreerd in je dagelijkse leven.

Maar ben je dan beter af dan aan het begin? Heeft het je iets gebracht? Je verder…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 9 december 2013 op 10:30am — 1 reactie

Zo bouwt u aan vertrouwen

Vertrouwen is een kwetsbaar iets.

Als ik jou vertrouw dan maak ik mijzelf afhankelijk van jouw acties. Ik vertrouw je mijn geheim toe, of een project dat voor mij belangrijk is. Ik reken er op dat jij daar aan bijdraagt. Daar vertrouw ik op.

Hoe beoordeel je of iemand te vertrouwen is?

Eén van de vier elementen waar je mensen (onbewust) op beoordeeld is competentie. De inschatting of de ander in staat is om te doen wat je verwacht. Heb je de…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 14 november 2013 op 8:30am — Geen reacties

4x bouwen aan vertrouwen

Vertrouwen is er of het is er niet. Als het er is, dan hoeven we er niet over te praten. Als het er niet is, durven we er vaak niet over te praten. Dat maakt het lastig om te weten wat vertrouwen eigenlijk is. Hoe bepalen we eigenlijk of we iemand kunnen vertrouwen?

Charles Feltman beschrijft in zijn Thin Book of Trust vier onderdelen waarop we iemand bewust of onbewust beoordelen. Is hij of zij ons vertrouwen waard? Dit zijn ze:

1. Oprechtheid: ben je…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 29 oktober 2013 op 3:57pm — Geen reacties

Eye Opener: Minder hard werken

Heb je dat wel eens?



Dat je het kwartje ziet vallen?

Ik had het vrijdag. Ik gaf een training aan P&O-ers. We werkten met elkaar aan het verbeteren van ons advies.

Het gesprek ging ongeveer zo: Hoe kunnen we onze adviezen meer impact geven? Wat kunnen we doen om managers beter overtuigen zodat ze onze richting…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 14 oktober 2013 op 2:56pm — Geen reacties

Wat heeft HR aan de directietafel te zoeken?

Iedereen wil graag in de directie. Daar worden de besluiten genomen. Daar ben je iemand. Dan tel je mee. Geen wonder dus dat HR ook reuze graag aan de directietafel zit. Mee praten over strategie is immers veel interessanter dan administratie doen en selectiegesprekken voeren. Zo ongeveer was de reactie van iemand die reageerde op mijn pleidooi voor strategisch HR. Hij zette het scherp neer.…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 2 oktober 2013 op 9:30am — 2 reacties

De beste tip over feedback (en 2 andere manieren om een feedback cultuur te stimuleren)

Toen ik net begon met werken had ik een baas die zei: “Als je niets hoort, dan is het goed.” In het begin dacht ik dat dat wel prima was. Het was in elk geval duidelijk. Maar dat bleek het helemaal niet te zijn. Ik werd er onzeker door. Ik wist niet of wat ik deed ook enig doel diende en of er überhaupt iemand zat te wachten op mijn werk.



Ik dacht heel lang dat dat aan mij lag. Dat ik de enige was die continu bevestiging nodig had. En dat vond ik…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 16 september 2013 op 2:41pm — Geen reacties

De beste tip over feedback

Toen ik net begon met werken had ik een baas die zei: “Als je niets hoort, dan is het goed.” In het begin dacht ik dat dat wel prima was. Het was in elk geval duidelijk. Maar dat bleek het helemaal niet te zijn. Ik werd er onzeker door. Ik wist niet of wat ik deed ook enig doel diende en of er überhaupt iemand zat te wachten op mijn werk.

Ik dacht heel lang dat dat aan mij lag. Dat ik de enige was die continu bevestiging nodig had. En dat vond ik dan…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 16 september 2013 op 2:30pm — 8 reacties

Vijf tips voor P&O-ers die geen cijferliefhebbers zijn...

Veel P&O adviseurs hebben een sociale opleiding of achtergrond. Ze hebben geleerd te kijken naar gedrag van mensen, naar motivatie en naar hoe mensen samenwerken in een organisatie. Processen die van cruciaal belang zijn, maar niet altijd heel grijpbaar en meetbaar.

Met de aandacht voor P&O Strategie groeit ook de behoefte aan het concretiseren van de resultaten. Het meetbaar maken en…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 10 juli 2013 op 10:30am — 2 reacties

De 3 grootste rekenfouten in HR

Cijfermatige onderbouwing van je HR-beleid kan voor stevigheid in je advies zorgen. Met getallen kun je kwantificeren en soms ook financieel aantonen waarom bepaalde initiatieven nodig zijn. Zo kun je bijvoorbeeld de waarde van ziekteverzuim berekenen. En in een gesprek aangeven dat 6% ziekteverzuim (te) hoog is, gaat meestal gemakkelijker als je kunt toevoegen dat dat (bijvoorbeeld) meer dan 1 miljoen Euro kost.

Dat werkt natuurlijk alleen als je de cijfers…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 24 juni 2013 op 8:11pm — 4 reacties

De meest geciteerde zin ter wereld

Een prachtige quote van Ghandi: “Be the change you want to see in the world.” Er is waarschijnlijk geen zin die meer geciteerd wordt om te onderschrijven hoe groot het belang is van gewenst gedrag en de invloed die voorbeeld gedrag heeft op het realiseren van veranderingen op plekken waar mensen samen leven en werken.



De meeste managers en HR professionals kennen de quote en onderschrijven die van harte. Zij zien als geen ander hoe belangrijk…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 10 juni 2013 op 8:46pm — Geen reacties

3 tips voor een efficient zakelijk gesprek

Het grootste deel van ons werk bestaat uit het voeren van gesprekken met anderen. We praten met collega’s over een nieuw project, we bespreken met onze leidinggevende de voortgang van ons werk en we hebben bilaterale overleggen met de manager die we adviseren over de HR aspecten van zijn afdeling.

Meestal zijn we wel ongeveer tevreden met wat we hebben besproken. Alle belangrijke agendapunten kwamen aan de orde. De sfeer was goed, we hebben kunnen…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 30 mei 2013 op 9:30am — Geen reacties

3 Valkuilen die er voor zorgen dat jij geen strategisch business partner wordt

Als HR-professional doe je je best om de managers van je organisatie te bedienen met goede informatie, up-to-date gegevens en een visie op de ontwikkeling van zijn of haar afdeling. Je leest je in, je verzamelt gegevens, je verdiept je in het primaire proces. Door de combinatie daarvan en jouw kundige analyse kun jij precies aangeven wat de HR-issues zijn voor jouw organisatie.



Helaas blijkt in de praktijk dat dit toch niet altijd leidt tot de…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 13 mei 2013 op 9:28pm — Geen reacties