HR Berichten van Jorrit Blok (10)

Waar 'Matching' goed voor is

We proberen al jaren matching engines te bouwen die "de recruiter overbodig moet maken". Eerlijk gezegd vind ik dit wel wat vreemd, want daarmee vergeten we de eerste doelstelling van automatisering. Automatisering, beste lezer, is namelijk bedoeld om mensen het werk makkelijker te maken, niet om het van ze over te nemen.

Eerst wat duidelijkheid scheppen. Matchingsoftware op basis van willekeurige data doet zijn werk niet even goed als matchingsofware op basis van goed…

Lees verder

Toegevoegd door Jorrit Blok om 24 juli 2012 op 10:00am — 2 reacties

Hoe de kwalitatieve recruiter zich kan differentiëren

In recruitment draaide het voorheen vooral om het ‘vinden’ van de kandidaat. Maar de afgelopen jaren zijn we gewend geraakt aan social media, zoals LinkedIn en Twitter, waardoor een duur abonnement op een vacaturebank om kandidaten te vinden niet meer nodig is. Door deze ontwikkeling is het aanbod kandidaten bijna volledig transparant geworden. Daarmee is ook de traditionele oppermacht van de ‘kapitaalkrachtige’ boven de ‘huis-tuin-en-keuken-recruiter’ vervallen; budget is niet meer…

Lees verder

Toegevoegd door Jorrit Blok om 6 maart 2012 op 4:18pm — 1 reactie

De problematiek van de huidige recruiter

Philips, KPN, Tom Tom en nog vele andere multinationals kondigen ontslagrondes aan. Volgens het FD van 27 oktober zitten we gesandwiched tussen twee recessies en dit heeft zijn weerslag op de arbeidsmarkt. Er ontstaat meer werkloosheid en dat wordt versterkt door de entree op de arbeidsmarkt van afstudeerders met een extra studie. Zijn hoge werkloosheidspercentages zoals in Spanje (21,5%) ook…

Lees verder

Toegevoegd door Jorrit Blok om 30 november 2011 op 2:38pm — 1 reactie

Videosolliciteren biedt meer waarde dan de brief

“You never get a second chance to make a first impression” - het lijkt een open deur maar het is een belangrijk gegeven, zeker als het op solliciteren aankomt. Door middel van een videosollicitatie kan de kandidaat een meest volledige indruk achterlaten bij het bedrijf waar hij of zij solliciteert. Een video opsturen scheelt een hoop papierwerk, reistijd, overbodige gesprekken en daarbij dus geld. Bovendien kunnen bij video zowel de sollicitant als de werkgever zelf bepalen wanneer de… Lees verder

Toegevoegd door Jorrit Blok om 26 september 2011 op 1:00pm — 1 reactie

Online vindbaarheid vacatures bepalend voor levensvatbaarheid werving- en selectiebureaus

Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) toont aan dat 69 procent van de beroepsbevolking zich oriënteert op een nieuwe baan via internet. Echter zijn slechts 25 procent van de online vacatures in Nederland vindbaar op de eerste pagina van de meest gebruikte zoekmachine, Google. Dit ontdekte de Nationale… Lees verder

Toegevoegd door Jorrit Blok om 18 maart 2011 op 3:00pm — Geen reacties

De toekomst van recruitingsystemen

In het al weer bijna achter ons liggende jaar zagen we de arbeidsmarkt toenemend flexibiliseren, digitaliseren en meer transparant worden onder invloed van sociale netwerken, jobboards en de toetreding tot de arbeidsmarkt van de jongste generatie werkenden, Generatie Y. De mogelijkheid om problemen via internet voor te leggen aan een hele grote groep mensen, ook wel crowdsourcing genoemd, werd gemeengoed voor… Lees verder

Toegevoegd door Jorrit Blok om 17 januari 2011 op 12:30pm — 4 reacties

Na digital recruitment nu mobile recruitment: solliciteren vanaf je smartphone

Het werven van kandidaten gaat steeds vaker via de digitale snelweg, via LinkedIn en soortgelijke netwerken. En de daarop volgende ontwikkeling maakt alweer zijn opwachting: mobile recruitment ofwel solliciteren vanaf je smartphone. Kandidaten gebruiken hun smartphone niet meer alleen om te bellen, internetten en video’s te bekijken, maar ook als middel om op de hoogte te zijn van interessante vacatures.



De groei van het smartphone gebruik in Nederland neemt sterk toe. Eind 2011 zal… Lees verder

Toegevoegd door Jorrit Blok om 24 november 2010 op 10:31am — Geen reacties

Ambitie leidt tot verbetering dienstverlening recruiters

De benchmarktool DARRL, een evaluatietool voor bureaus om hun relatie met de klant en de kandidaat te beoordelen en de feedback te gebruiken voor verbeteringen, toont dat kandidaten het minst tevreden zijn over de informatievoorziening over de arbeidsvoorwaarden (6,5 gemiddeld) en het meest met de professionele houding van de recruiter (8,5). Wat betekent dit? Krijgt de kandidaat niet wat de recruiter belooft of let een ambitieuze kandidaat op andere zaken dan de recruiter denkt?



Als… Lees verder

Toegevoegd door Jorrit Blok om 3 november 2010 op 2:25pm — Geen reacties

Digitale Revolutie biedt kans voor Old Skool headhunters nieuwe stijl

Vorige week bladerde ik toevallig door het blad "Millionaire" (het lag in een hotel ergens) en zag ik dat er een headhunter was genoteerd in de lijst ‘Meest uitgenodigde VIPS op rijk-en-beroemd Nederlandse feestjes’. Een headhunter op de lijst vlak onder Estelle Gullit en nog boven Jort Kelder. Dat is toch niet het niveau van headhunters dat ik vaak tegenkom. Maar ze zijn er gelukkig nog; mensen die er ronduit voor uitkomen dat ze voor… Lees verder

Toegevoegd door Jorrit Blok om 1 oktober 2010 op 2:30pm — 4 reacties

Arbeidsbemiddelingbranche komt niet om nieuwe technologieën heen

De arbeidsmarkt flexibiliseert, digitaliseert en wordt daardoor inzichtelijker. Hierdoor worden arbeidsbemiddelingbureaus en HR-managers voor de keus gesteld: anders omgaan met kandidaten en nieuwe recruiting technologieën omarmen of vasthouden aan oude gewoontes. In mijn eerste blog op HRbase wil ik hier graag verder op in gaan.



Ik denk dat de komende jaren de inmiddels langzaam aantrekkende arbeidsmarkt zal veranderen naar een meer en meer flexibele,verdigitaliseerde en… Lees verder

Toegevoegd door Jorrit Blok om 6 september 2010 op 11:26am — 11 reacties