HR Berichten van Heleen Mes (11)

Geweldige Employee Journey? Het kan echt stukken beter in Nederland!

Zoon Samuel komt thuis van zijn eerste werkdag en kijkt mij wanhopig aan. “Mam, wat ik nou toch weer heb meegemaakt”, zegt hij “waarom doet zo’n bedrijf dat? Dan jagen ze toch iedereen weg!” En hij barst los over reiskosten die bij nader inzien niet betaald worden en ook nog de eerste twee maanden 30% minder salaris dan in de advertentie. Dat er geen opvang aanwezig was, de baas niet is gesignaleerd en de uitleg alleen over praktische zaken ging. Hij voelde zich niet welkom en gaat zich…

Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 9 september 2019 op 9:30pm — Geen reacties

Meer verbondenheid in je organisatie? Word een ‘community’!

Organisaties met een happy cultuur werken aan onderlinge emotionele verbondenheid, aan het gevoel geven dat je onderdeel bent van een community. Dat je ergens bij hoort. Het hebben van een eigen manier van communiceren, met eigen normen en waarden, geeft veel mensen een goed gevoel: Jij hoort bij een fantastische club!



Die verbondenheid versterkt relaties en netwerken. Informatie wordt makkelijker gedeeld als je collega’s je na staan. Critici zullen zeggen… Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 26 juli 2019 op 6:00am — Geen reacties

Employee Experience Statement: Welke EX heb je als werkgever te bieden?

Het Employee Experience Statement is een verklaring – van niet meer dan een paar alinea’s – die aangeeft welke ervaring en emotie je als werkgever wilt overbrengen. Het geeft aan waar medewerkers gelukkig van gaan worden op een zodanige manier dat het bijdraagt aan de organisatie. Deze verklaring moet inspirerend, gemakkelijk te begrijpen en meetbaar zijn. Bovendien moet het onderscheidend zijn van die van andere werkgevers en passen bij de organisatie. Een goed Employee Experience…

Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 19 juni 2019 op 5:00am — Geen reacties

5 redenen waarom persona’s HR helpt in de employee journey

Als HR de employee experience wil verbeteren is een belangrijke stap om te werken met persona’s die de eigen medewerkers vertegenwoordigingen. Dat leren we van Marketing die zich al veel langer op deze wijze verdiept in haar klant. Het ‘one size fits all’- denken werkt immers niet als je echt wil aansluiten bij je eigen medewerkers. Ook het denken in doelgroepen (‘man, 25-35 jaar, MBO’) leidt niet tot de nodige aansluiting. De volgende stap tot verdieping en echte empathie is het…

Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 23 april 2019 op 4:00am — Geen reacties

Compliment geven op het werk? Kun je niet vaak genoeg doen!

Op 1 maart is het Nationale Complimentendag. Gebruik deze dag eens om extra (positieve) aandacht te geven aan je collega’s!

Hoe vaak betrap je jezelf erop dat je een compliment denkt maar niet uitspreekt? Dit kunnen kleine, alledaagse dingen zijn, bijvoorbeeld ‘wat zie je er geweldig uit in die jurk’, of ‘wat ben je snel en behulpzaam’. Een oprecht compliment, gegeven op het juiste moment, kan het verschil maken tussen opgeven of doorzetten. Een compliment geven zou dus zomaar heel…

Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 20 februari 2019 op 5:30am — Geen reacties

Van kerstpakket tot ‘high five’: de kracht van waardering voor werkgeluk

Het gevoel gezien te worden, waardering en begrip te krijgen is een van onze basisbehoeftes. Ook op het werk kan het krijgen van oprechte waardering medewerkers enorm motiveren en gelukkig maken. Het stimuleert hen om hun best te doen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. We willen immers allemaal voelen dat we van belang zijn. Als medewerkers geen waardering ontvangen raken ze gedemotiveerd en gefrustreerd. Dat is jammer, want er zijn voldoende manieren om elkaar waardering te… Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 18 december 2018 op 6:00am — Geen reacties

Employee Experience: WOW-ervaringen op je werk

Als je de waardering van medewerkers over de organisatie omhoog wilt tillen, is het raadzaam om je te focussen op het creëren van memorabele en betekenisvolle momenten. Het is niet nodig om elke minuut een geweldige ervaring op het werk neer te zetten. Het creëren van WOW-momenten zorgt ervoor dat de werkdagen verrijkt worden, zodat werken niet een eindeloze rij uitwisselbare dagen wordt. Het helpt tegen de sleur en saaiheid van alledag, het zorgt voor verbinding tussen collega’s en…

Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 23 oktober 2018 op 4:00am — Geen reacties

Employee Experience geeft hoofdrol aan empathie

Aan de slag gaan met employee experience kan alleen als de organisatie er klaar voor is. Als medewerkers echt op de eerste plaats komen. Als er echte empathie voor hen wordt gevoeld. Als er oprechte interesse in het leven van medewerkers is. De employee experience in je organisatie op een hoger plan brengen, betekent dat je je verdiept in je medewerkers en met die inzichten aan de slag gaat. Dat verdiepen vraagt je om de focus te leggen op empathie. Dus vooral eerst de ‘human… Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 21 augustus 2018 op 7:00am — Geen reacties

Offboarding: laatste kans op een blijvende indruk

Hoe wil je dat vertrekkers zich jouw organisatie herinneren? Zie hen als ambassadeurs van jouw organisatie die je weer gaan helpen doordat zij klant worden, of als een nieuwe leverancier voor jouw product of dienst. Vertrekkers kunnen weer nieuwe collega’s werven en hen enthousiast maken. Of misschien keren ze ooit wel terug en nemen ze dan waardevolle ervaring mee. Ambassadeur, klant of boomerangmedewerker: in alle gevallen is een goede offboarding cruciaal.

Hoe iemand vertrekt bij…

Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 19 juni 2018 op 9:00am — 1 reactie

De 10 kenmerken van het nieuwe belonen

Het nieuwe beoordelen is al een paar jaar in opmars. De traditionele performancemanagementcyclus werd steeds meer een blok aan het been van management en een groeiende bron van onvrede voor medewerkers. Maar als het traditionele beoordelen verdwijnt, hoe ziet dan het nieuwe belonen eruit?

Koppeling opnieuw bezien

Zolang medewerkers een kwalificatie krijgen voor hun prestaties en er een salarisverhoging aan vast zit, blijft het toch wringen met de wens om…

Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 24 april 2018 op 6:00am — Geen reacties

Happy Cultuur? Zorg voor unieke kernwaarden als leidraad

De kernwaarden van je organisatie kun je zien als het DNA van jouw organisatie. Ze zijn diep geworteld in je organisatie en bepalen de identiteit ervan. Kernwaarden geven de medewerkers en de samenwerking met de klant kracht en vertrouwen. Je weet erdoor wat je aan elkaar hebt. ‘Hier staan we voor, dit is onze focus en kompas’. Kernwaarden zijn onveranderlijk, zelfs als de markt wel verandert.

Zieltogende kernwaarden

De meeste organisaties hebben een rijtje…

Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 20 februari 2018 op 4:00am — Geen reacties